Του Οδυσσέα Βλαχονικολού,
Ας ξεκινήσουμε με λίγη ιστορία. Το 2001 ο Ζήσης Παπαθανασίου, διευθυντής του Ελληνικού Σεξολογικού Ινστιτούτου και καθηγητής Μαιευτικής-Γυναικολογίας, μαζί με τον ψυχίατρο Κώστα Κοτζαμάνη ανέλαβαν να γράψουν και να εκδώσουν το βιβλίο που θα γινόταν διδακτικό υλικό για τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, με τίτλο Σεξουαλική Αγωγή-Διαφυλικές Σχέσεις. Το εν λόγω σύγγραμμα, δυστυχώς, δεν έφτασε ποτέ στις τάξεις, καθώς ακολούθησαν έντονες αντιδράσεις από την Εκκλησία της Ελλάδας. Συνεπώς, γνωρίζουμε ήδη τον κύριο παράγοντα που η Ελλάδα δεν έχει αποκτήσει σεξουαλική παιδεία ακόμη. Ωστόσο, στόχος αυτού του άρθρου δεν είναι να εξετάσει το θέμα πολιτικά, αλλά να πείσει τους αναγνώστες για την ανάγκη ενός τέτοιου μαθήματος στο σχολείο.
Καταρχάς, η σεξουαλική παιδεία είναι αναγκαίο να ξεκινάει από τα χρόνια του Δημοτικού. Ειδικότερα, τα παιδιά μπορούν να μαθαίνουν το σώμα τους από μικρή ηλικία, έτσι ώστε να νιώθουν άνετα με τον εαυτό τους. Απαραίτητες είναι οι αφίσες που αναπαριστούν το ανθρώπινο σώμα σε κάθε τάξη, για να συνηθίζεται η εικόνα του «γυμνού». Πολλές φορές, η δαιμονοποίηση του γυμνού σώματος οδηγεί σε παθολογική εσωστρέφεια του ανθρώπου με αποτέλεσμα να φοβάται να εκφραστεί και να οδηγείται στην πνευματική του υποδούλωση. Εάν το παιδί ασκήσει το σώμα και τις αισθήσεις του μέσα από ένα φιλικό περιβάλλον -κάτι που έχουμε ξεχάσει από τα χρόνια της αρχαίας Ελλάδας- θα καταλήξει σε μία σωματική και πνευματική αυτονομία. Θα αγαπήσει το σώμα του και θα μάθει να σέβεται το σώμα του άλλου, δηλαδή να σέβεται το διαφορετικό.
Καθώς μεγαλώνει το παιδί, πριν ακόμα μπει στο 12ο έτος της ηλικίας του, δηλαδή στην προεφηβεία, το σχολείο θα πρέπει να επικεντρωθεί στο αναπαραγωγικό σύστημα. Ήδη από την Ε’ Δημοτικού, στο μάθημα της φυσικής, χρειάζεται ένα κεφάλαιο αφιερωμένο στην αναπαραγωγή. Πιο συγκεκριμένα, τα παιδιά μπορούν να μάθουν για τα όργανα και τις λειτουργίες τους, έτσι ώστε να εξοικειωθούν με τους επιστημονικούς όρους, αποφεύγοντας τα ταμπού των «κρυφών» λέξεων, τις λεγόμενες βρισιές. Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά ανακαλύπτουν το σώμα τους γνωρίζοντας τις ιδιότητες του. Ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δίνεται στα κορίτσια σχετικά με την έμμηνο ρύση, καταρρίπτοντας μύθους που υποβαθμίζουν την γυναίκα, όπως ότι οι γυναίκες δεν σκέφτονται ορθολογικά κατά την διάρκεια της περιόδου.
Στο Γυμνάσιο, την περίοδο της εφηβείας, είναι αναγκαίο το μάθημα της Βιολογίας, όπως υπάρχει ήδη. Στα χρόνια αυτά η σεξουαλική αγωγή πρέπει να στοχεύει στην διαδικασία γονιμοποίησης, καθώς και στην ασφάλεια από τις ασθένειες και τα σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα (ΣΜΝ). Είναι αναγκαία η ενημέρωση σχετικά με τον τρόπο μετάδοσης, καθώς και τα συμπτώματα από κάθε νόσημα. Παράλληλα, τεράστια σημασία πρέπει να δίνεται στην αποφυγή των ΣΜΝ μέσω της σωστής χρήσης του προφυλακτικού και από τα δύο φύλα, καθώς και να τονιστούν όλες οι υπόλοιποι μέθοδοι αντισύλληψης. Τέλος, είναι εξαιρετικά σημαντικό να γνωρίζουν τα παιδιά για τις σωματικές, αλλά και ψυχολογικές συνέπειες των μεθόδων διακοπής εγκυμοσύνης. Παρά το γεγονός ότι αυτό είναι αναφαίρετο δικαίωμα των γυναικών, θα πρέπει να γνωρίζουν όλες τις παραμέτρους.
Η λυκειακή σεξουαλική εκπαίδευση χρειάζεται ένα ξεχωριστό μάθημα και βιβλίο. Η ειδικότητα του σεξολόγου πρέπει να μπει στα σχολεία μας. Στο μάθημα αυτό μπορούν να εξετάζονται όλα τα θέματα γύρω από το σεξ. Στόχος θα είναι η ενημέρωση των νέων σχετικά με το γεννητικό σύστημα, τις λειτουργίες του και τις κοινωνικές και ψυχικές επιπτώσεις που προέρχονται από την παραπληροφόρηση σχετικά με το θέμα. Είναι αναγκαίος ένας ειδικός για την ενημέρωση και την απάντηση ερωτήσεων από τους νέους. Συνεπώς, στο λύκειο οι νέοι θα έχουν την δυνατότητα να μάθουν πιο διεξοδικά όλα όσα χρειάζονται να ξέρουν για το σεξ και τις διαφυλικές σχέσεις.
Οι άνθρωποι θα μπορέσουν να είναι πνευματικά απελευθερωμένοι, μόνο όταν είναι και σεξουαλικά απελευθερωμένοι. Στην Ελλάδα έχουμε ισχυρά ταμπού σχετικά με αυτό το θέμα και ήρθε η ώρα να το αλλάξουμε. Οι νέοι σήμερα μαθαίνουν τα πάντα από το διαδίκτυο, που πολλές φορές οι πληροφορίες είναι λανθασμένες. Το σχολείο, με την συνδρομή ειδικών, μπορεί να διασφαλίσει την σωστή ενημέρωση των νέων με αποτέλεσμα την κοινωνική πρόοδο, αφού θα μειωθούν οι πρόωρες εγκυμοσύνες, οι ασθένειες από σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα και το πιο σημαντικό, οι νέοι θα αποκτήσουν αυτοπεποίθηση.