15.4 C
Athens
Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠολιτικήΕλλάδαΝέο καθεστώς φύλαξης στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς

Νέο καθεστώς φύλαξης στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς

Του Βασίλειου Κόττα,

Πρόσφατα δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ 5537,11/12/2018) η κοινή υπουργική απόφαση της Υπουργού Προστασίας του Πολίτη και του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Ειδικώς, προβλέπεται η παροχή καρτών ελεύθερης μετακίνησης στα μέσα μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ). Ως αντάλλαγμα για αυτήν την παροχή η Ελληνική Αστυνομία αναλαμβάνει την φύλαξη των χωρών των ΜΜΜ κατά την κανονική λειτουργία τους και σε ειδικές περιπτώσεις, όπως αστυνόμευση λεωφορειολωρίδων. Ως αντάλλαγμα για την παροχή των καρτών η Ελληνική Αστυνομία, σε συνεννόηση με τον Ο.Α.ΣΑ αναλαμβάνει την φύλαξη των χώρων των ΜΜΜ (Ο.Α.ΣΑ και ΣΤΑ.ΣΥ) κατά την κανονική τους λειτουργία και σε ειδικές περιπτώσεις.

Η εφαρμοσμένη προγενέστερη πρακτική ήταν η σύναψη συμβάσεων ορισμένης διάρκειας με ιδιωτικές εταιρείες “ασφάλειας”. Μία επίσκεψη στις ιστοσελίδες αυτών θα έπειθε τον κάθε δύσπιστο, ιδιωτική ασφάλιση ζωής, προοπτικές ανάπτυξης σταδιοδρομίας, συνεχής εκπαίδευση.

Η πραγματικότητα; 2,2 ευρώ την ώρα, ευέλικτο ωράριο σε διαφορετικούς σταθμούς, ελλιπής ως ανύπαρκτη εκπαίδευση. Η πιστοποίηση παρέχεται μετά από παρακολούθηση σεμιναρίων εκπαίδευσης 105 ωρών, τα οποία γίνονται και εξ αποστάσεως. Οι εταιρείες “ασφάλειας” προχωρούν σε καθυστέρηση πληρωμών, δεν πληρώνουν τις προσαυξήσεις μισθού για Κυριακές, αργίες και υπερωρίες, ενώ θεωρούν τους εργαζομένους τους αναλώσιμους (απάντηση γνωστής εταιρείας security σε επιστολή εργαζομένων της για την ενίσχυση τους για την ανανέωση των πανάκριβων πτυχίων τους/350-600 ευρώ). Επίσης, Ο.Α.ΣΑ και ΣΤΑ.ΣΥ όφειλαν να συνάπτουν συμβάσεις με το μικρότερο κόστος για το δημόσιο, ήτοι οι εταιρείες με τις μικρότερες μισθοδοσίες ήταν οι προτιμητέες.

Στο ερώτημα ποιες είναι οι αρμοδιότητες των φυλάκων. Με δύο λέξεις: να υπάρχουν. Δεν δύνανται να επέμβουν με οποιονδήποτε τρόπο, παρά εφόσον αντιληφθούν υπό κρίση δράστη, οφείλουν να ειδοποιήσουν τον ανώτερό τους, ο οποίος θα ενημερώσει εν συνεχεία την Ελληνική Αστυνομία. Βάσει αναφορών της ΓΣΕΕ, το 2009, εκ των 30.000 εργαζομένων προσωπικού ασφαλείας, μόλις 8000 ήταν ασφαλισμένοι, ενώ οι υπόλοιποι είτε ήταν μερικής απασχόλησης είτε παρέμεναν ανασφάλιστοι.

Η ανυπαρξία πολιτικής βούλησης των κυβερνήσεων οδήγησε στην αντίληψη της παράνομης κατάστασης ως μια “φυσιολογική” πραγματικότητα. Μιας και αναφέρεται αυτή η αδυναμία ή εθελοτυφλία, αξίζει να αναφερθεί ένα κομμάτι της Καθημερινής για το προηγούμενο καθεστώς το οποίο ίσχυε για τις κάρτες ελεύθερης μετακίνησης των εργαζομένων δικαιούχων μειωμένου κομίστρου: Ο νόμος ορίζει πλέον πως για την παροχή δωρεάν (ή μειωμένου κομίστρου) μετακινήσεων πρέπει να προηγηθεί υπογραφή σύμβασης με το αρμόδιο υπουργείο προκειμένου ο Ο.Α.ΣΑ να εισπράξει το ανάλογο ποσό. Και αυτό προέκυψε ως ανάγκη μετά τη διαπίστωση ότι η πλειονότητα των υπουργείων που παρείχε στο πλαίσιο κοινωνικής πολιτικής μειωμένο κόμιστρο σε δικαιούχους, δεν προχωρούσε στην καταβολή του αντιτίμου στον ΟΑΣΑ. Αποτέλεσμα ήταν ο Οργανισμός να εγγράφει σημαντικά ποσά ως ελλείμματα, μέρος των οποίων θα καλύπτονταν αν προχωρούσαν τα υπουργεία στην αποπληρωμή των χρεών τους προς τον Οργανισμό.

Σε άρθρο της Ελευθεροτυπίας είχε αναφερθεί το εξής για τις συμβάσεις εργασίας δύο εκ των μεγαλύτερων εταιρειών “ασφάλειας”: Η καταβολή των αποδοχών του προσωπικού θα λαμβάνει χώρα εντός 90 ημερών από τη λήξη του μήνα εντός του οποίου παρασχέθηκε η εργασία, είτε με κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό των εργαζομένων, είτε μετρητοίς, είτε συνδυαστικά και με τους δύο τρόπους”, αναφέρεται στο σχετικό άρθρο. Σε περίπτωση κατά την οποία η εταιρεία δώσει πρόσθετες παροχές, πέραν των νομίμων, αυτές θα συμψηφίζονται με τα δώρα Πάσχα και Χριστουγέννων, τα νυχτερινά, τις υπερωρίες και την κυριακάτικη απασχόληση. Ταυτόχρονα ανατρέπει το θεσμοθετημένο πενθήμερο με εξαήμερη εργασία.

Αυτή η καταστρατήγηση των εργασιακών δικαιωμάτων και θεμελιωδών δικαιωμάτων όπως της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, πλέον προβλέπεται να αποτελέσει παρελθόν. Η πολιτική βούληση εκφρασμένη ήδη από το 2017 φτάνει να υλοποιείται. Ένα ακόμη θέμα, κατά το οποίο οι κυβερνήσεις εθελοτυφλούσαν και ανέχονταν, πλέον επιλύεται. Η αξίωση όλων μας για την εκπλήρωση της θετικής υποχρέωσης, η οποία απορρέει εκ του δικαιώματος της ασφάλειας, φαίνεται ότι γίνεται σεβαστή. Έτσι η Ελλάδα ακολουθεί επιτυχημένα παράδειγμα της Γερμανίας, Σουηδίας, Ολλανδίας, Γαλλίας, της Ελβετίας και του Ηνωμένου Βασιλείου.

Βασίλης Κόττας

Απόφοιτος του τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης (ΠΕΔΔ) του ΕΚΠΑ με κατεύθυνση Δημοσίου Δικαίου. Το ενδιαφέρον του ως αναλυτής περιέχεται γύρω από το χώρο της θεμελίωσης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της προστασίας του περιβάλλοντος. Διατελεί δόκιμος αναλυτής στην ιστοσελίδα του Κέντρου Διεθνών Στρατηγικών Αναλύσεων και ερευνητής στην Ερευνητική Ομάδα Μεταπολίτευσης - Ομάδα Προφορικής Ιστορίας του τμήματος ΠΕΔΔ.

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Γιώτα Κοσκινά
Γιώτα Κοσκινά
Γεννήθηκε στην Αθήνα και μεγάλωσε στον Πειραιά. Αποφοίτησε το 2016 από το τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου με κατεύθυνση την Πολιτική Επιστήμη. Είναι μεταπτυχιακή φοιτήτρια του τμήματος Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης στο μεταπτυχιακό με τίτλο «Πολιτική και Διαδίκτυο» του Πανεπιστημίου Αθηνών. Εργάζεται στον ιδιωτικό τομέα ως επικοινωνιολόγος.