Του Παναγιώτη Παναγιωτακόπουλου,
Το πιθανότερο είναι πως οι περισσότεροι ακούγοντας InstaShop δεν έχουν κάτι συγκεκριμένο στο μυαλό τους και σχεδόν βέβαια αγνοούν την ύπαρξη της ελληνικής καταγωγής επιχείρησης που δραστηριοποιείται με τεράστια επιτυχία στο εξωτερικό. Πλέκοντας το εγκώμιο της εταιρίας, θα αναδειχθούν και οι εξαιρετικές διαθέσιμες προοπτικές που προσφέρουν στις μέρες μας τεχνολογία και διαδίκτυο.
Ήταν το 2015 όταν ο Γιάννης Τσιώρης, εργαζόμενος στο τμήμα Marketing Intelligence της Philips αποφάσισε να προχωρήσει στην ίδρυση της επιχειρήσης με το όνομα InstaShop. Ουσιαστικά, πρόκειται για μία εφαρμογή, η οποία απευθύνεται σε χρήστες «έξυπνων» κινητών τηλεφώνων, που δίνει την ευκαιρία στους χρήστες να πραγματοποιούν αγορές πολλών τύπων προϊόντων. Οι συνεργαζόμενες επιχειρήσεις είναι supermarkets, φούρνοι, ζαχαροπλαστεία, φαρμακεία, παντοπωλεία ως και καταστήματα πώλησης ειδών σπιτιού και pet-shops. Όταν πέτυχε τη συμφωνία με το πρώτο συνεργαζόμενο supermarket, παραιτήθηκε από τη Philips, κρίνοντας πως έπρεπε να αφοσιωθεί πλήρως στην ιδέα του, η οποία είχε αρχίσει να λαμβάνει «σάρκα και οστά».
Φυσικά, ο Γιάννης Τσιώρης δεν ήταν μόνος του στην πορεία από την ίδρυση της InstaShop ως και την σημερινή αναγνώριση που απολαμβάνει. Η Ιωάννα Αγγελιδάκη είναι συνιδρύτρια της εταιρίας και στο πλευρό του συνεργάτη της από την πρώτη στιγμή. Σύντομα, το όραμα τους μοιράστηκαν με τους Venture Friends, του Απόστολου Αποστολάκη και του Γιώργου Δημόπουλου, αλλά και την Jabbar, επενδυτική εταρία με βάση το Dubai. Σε λίγα μόλις χρόνια, η InstaShop έχει, πλέον, εργατικό δυναμικό που ξεπερνά τα 200 άτομα σε 5 χώρες, φέρνει εις πέρας δεκάδες χιλιάδες παραγγελίες ημερησίως και, δικάιως, κατέχει τα σκήπτρα της μεγαλύτερης αγοράς διαδικτυακών τροφίμων στην Μέση Ανατολή.
Αφορμή για να καταπιαστούμε με την InstaShop ήταν η ιστορική συμφωνία που έγινε στο τέλος Αυγούστου για την εξαγορά της από τον γερμανικό όμιλο Delivery Hero. Το ύψος της συμφωνίας ανέρχεται στα 360 εκατομμύρια δολάρια και, όπως είναι λογικό, προκάλεσε ευχάριστες αντιδράσεις στην παγκόσμια επιχειρηματική κοινότητα. Αντιδράσεις υπήρξαν και από την πολιτική σκηνή με τον πρωθυπουργό της χώρας, Κυριάκο Μητσοτάκη, να απονέμει τα εύσημα στους συμπατριώτες επιχειρηματίες για την έως τώρα δουλειά τους, αλλά και για την επίτευξη της συμφωνίας αυτής.
Για να δοθούν ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις στην επιτυχία της InstaShop αρκεί να αναφέρουμε πως η Delivery Hero εμφανίζει τζίρο που ξεπερνά τα 1.1 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, ενώ την ίδια στιγμή έχει στο ιδιοκτησιακό της καθεστώς τις πολύ γνωστές σε όλους μας πλατφόρμες e-food.gr και deliveras.gr, για τις οποίες δαπάνησε 21 εκατομμύρια ευρώ και 4.7 εκατομμύρια ευρώ αντίστοιχα. Η τουρκική Yemek Sepeti και η κυπριακή Foody ανήκουν επίσης στον όμιλο της Delivery Hero.
Την ώρα που πρέπει να αισθανόμαστε περήφανοι για μία ακόμα ελληνική επιτυχία παγκόσμιας εμβέλειας πρέπει να προβληματιζόμαστε σε εξίσου μεγάλο βαθμό. Πολλές φορές νέοι και νέες, ενώ έχουν ιδέες στο μυαλό τους, πολλές φορές και επιχειρηματικό πλάνο, είτε τις εγκαταλείπουν σχετικά νωρίς, είτε αποτυγχάνουν σε σύντομο χρονικό διάστημα, είτε δεν ασχολούνται ποτέ πραγματικά μαζί τους προτιμώντας την «σιγουριά» μιας τυποποιημένης εργασίας σε κάποια εταιρία. Επιτυχημένος δεν γεννήθηκε ποτέ κανείς. Σίγουρα, υπάρχει μια μικρή μερίδα πληθυσμού που έχει τον δρόμο ήδη στρωμένο με ροδοπέταλα λόγω της επιτυχίας των προγόνων του. Όμως, για τους υπόλοιπους κοινούς θνητούς ο δρόμος είναι δύσβατος, κρύβει δυσκολίες, αποτυχίες, απογοητεύσεις και πολλές ακόμα δύσκολες καταστάσεις, αλλά η γλυκιά γέυση της επιτυχίας μπορεί εν τέλει να τα γιατρεύσει όλα.
Σε μια εποχή όπου το διαδίκτυο είναι το σπουδαιότερο, ίσως, εργαλείο και προσφέρει τρομακτικές δυνατότητες από την επαφή με συμβούλους, την ενημέρωση για χρηματοδοτικά προγράμματα ως και την αναζήτηση χρηματοδότησης μέσω αυτού, το ρίσκο για το επιχειρείν φαντάζει μικρότερο από ποτέ. Κάπως έτσι, με την απλή ιδέα για την δημιουργία μιας εφαρμογής για κινητά τηλέφωνα που επί της ουσίας εξυπηρετεί καθημερινές ανάγκες και άρα απευθύνεται σε μεγάλο εύρος κοινού ξεκίνησαν όλα για την InstaShop. Σε κάθε περίπτωση είναι προτιμότερο να αποτύχει κάποιος προσπαθώντας να κάνει τα όνειρά του πραγματικότητα, παρά να μελαγχολεί μετανιώνοντας για κάτι που δεν έκανε ποτέ!