13.7 C
Athens
Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΕπαγγελματίας… YouTuber!

Επαγγελματίας… YouTuber!


Της Μαρίας Μπότη,

Όταν τον Φεβρουάριο του 2005, έκανε την εμφάνισή του ένας ιστότοπος με δυνατότητες αναπαραγωγής και κοινοποίησης βίντεο, γνωστός ως YouTube, κανείς δεν είχε φανταστεί την τεράστια επιρροή και τις «τεκτονικές» αλλαγές, που θα μπορούσε να ασκήσει στο μέλλον η παρουσία του. Μέσα σε ένα χρόνο, η εταιρία αγοράστηκε από την Google και στη συνέχεια, δίκαια κατέκτησε τον τίτλο «Invention of the year 2006» (Η εφεύρεση του 2006) από το αμερικανικό περιοδικό Time. Οι χρήστες και τα εγγεγραμμένα μέλη της πλατφόρμας σταδιακά άρχισαν να αυξάνονται κατακόρυφα, καθώς, όχι μόνο ήταν ένας νέος τρόπος ψυχαγωγίας και χαλάρωσης, αλλά και ένα νέο περιβάλλον που προσέφερε ευκαιρίας απασχόλησης και – γιατί όχι – και μόνιμης εργασίας.

Σήμερα, 15 χρόνια μετά, το YouTube έχει καταφέρει να κερδίσει την εμπιστοσύνη του κοινού, όχι μόνο ως αποδέκτες πληροφοριών, αλλά και ως δημιουργοί περιεχομένου ποικίλων θεμάτων. Για να αποσαφηνιστεί ο ορισμός, «YouTuber» θεωρείται  ένας χρήστης που διαθέτει έναν λογαριασμό στην πλατφόρμα, δημιουργεί βίντεο με συγκεκριμένο περιεχόμενο και συνήθως στοχεύει σε συγκεκριμένες ηλικιακές ομάδες αποδεκτών. Πλέον, λόγω της τεχνολογίας και των social media, οι διαδικτυακές διασημότητες, όπως συχνά χαρακτηρίζονται οι YouTubers, μετατρέπονται σε ισχυρά πρότυπα για μίμηση, απλά εκθέτοντας την ζωή τους.

Συμβουλές lifestyle, μαγειρική, μακιγιάζ, επαγγελματίες gamers, ταξίδια, φάρσες και διάφορα challenges, βίντεο από την καθημερινότητά τους (vlogs), είναι μερικά από τα κομμάτια που συνθέτουν αυτόν τον ποικιλόμορφο ιστότοπο, με καθημερινές ανανεώσεις περιεχομένου. O κόσμος αυτός φαντάζει ιδιαίτερα ελκυστικός, καθώς σύμφωνα με έρευνες, δεν είναι λίγα τα παιδιά που φιλοδοξούν στο μέλλον να γίνουν το επόμενο «αστέρι» του YouTube, στοχεύοντας στην ολοένα και μεγαλύτερη απόκτηση χρημάτων. Μπορεί να είναι, όμως, το ΥouTube ένα σταθερό επάγγελμα;

Οι απόψεις διίστανται, όμως σίγουρα δεν υπάρχει μία σωστή. Αναμφίβολα, δεν είναι λίγοι εκείνοι που κερδίζουν υπέρογκα ποσά, είτε καταβάλλοντας υπέρμετρη προσπάθεια και κούραση είτε απλά μαγνητοσκοπώντας απλά μία μέρα από την καθημερινή τους ζωή. Η απόκτηση χρημάτων θέλει κόπο, αλλά μπορεί να «εκτοξευτεί» μέσω διαφημίσεων, χορηγιών ή προώθηση των προϊόντων και υπηρεσιών που προβάλουν. Σαφώς, σε ένα ηλεκτρονικό περιβάλλον τίποτα δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο, καθώς η απήχηση κρίνεται από τις προτιμήσεις των θεατών, οι οποίες αποτυπώνονται στις προβολές (views), αλλά και από το περιεχόμενο του κάθε βίντεο. Η δημοτικότητα του εκάστοτε YouTuber μπορεί να μεταβληθεί ξαφνικά, γεγονός που αποδεικνύει ότι είναι ένας χώρος, συνήθως, χωρίς εγγυήσεις. Δεν είναι εύκολο να κερδίσει κανείς εύκολα χρήματα από την συγκεκριμένη πλατφόρμα, πολλοί όμως έχουν καταφέρει να γίνουν εκατομμυριούχοι. Ωστόσο, το να γίνει κάποιος  Έλληνας εκατομμυριούχος από το YouTube είναι σχεδόν ανέφικτο, λόγω του ότι απευθύνονται σε ένα πολύ περιορισμένο κοινό σε σχέση με εκείνους,  που κάνουν αγγλόφωνα βίντεο.

Εκτός από τον οικονομικό παράγοντα, το δεύτερο δέλεαρ γiα να ασχοληθεί κάποιος με τον κόσμο του YouTube, έγκειται στην απουσία προκαθορισμένων κανόνων και πλαισίων που χρειάζεται να ακολουθήσει κάποιος. Ο καθένας διαμορφώνει το κανάλι του, όπως ο ίδιος επιθυμεί, με δυνατότητα μεταβολής περιεχομένου οποιαδήποτε στιγμή. Η κοινότητα μεγαλώνει και εξελίσσεται συνεχώς, με τις απαιτήσεις να αυξάνονται και τον ανταγωνισμό να γιγαντώνεται. Ένα επιτυχημένο βίντεο εκτός από έμπνευση, απαιτεί συνέπεια, ακριβό εξοπλισμό, ατελείωτες ώρες editing και διάθεση συνεργασίας με άλλους. Όπως ακριβώς, σε μία συνηθισμένη δουλειά, το αποτέλεσμα είναι ανάλογο με την καταβαλλόμενη προσπάθεια, έτσι και στον κόσμο των New Media, το εντυπωσιακό είναι άξιο θαυμασμού και αποδοχής.

Η δυνατότητα ελευθερίας έκφρασης που προσφέρει το YouTube, αντικατοπτρίζει την έμφυτη τάση του ανθρώπου για άκριτο και ελεύθερο σχολιασμό, καθώς ο κάθε χρήστης δύναται να εκφράσει την προσωπική του γνώμη σχετικά με κάθε βίντεο. Ίσως αυτός είναι και ένας από τους βασικούς λόγους επιτυχίας του. Όσο και αν μερικοί δεν δέχονται την επιρροή των YouTubers στους συνδρομητές τους, δεν παύει να είναι μία πραγματικότητα. Πληθώρα ατόμων, ιδιαίτερα νεαρής ηλικίας ταυτίζονται με τις διασημότητες που πιστά ακολουθούν και παρακολουθούν, οδηγώντας μερικές φορές ακόμη και σε ανησυχητικά αποτελέσματα. Το σύνδρομο της «κλειδαρότρυπας» ενισχύει την τάση για συνεχή παρακολούθηση της ζωής των άλλων, παρασύροντας όλο και περισσότερους να γίνουν συνδρομητές της πλατφόρμας (subscribers).

Αναμφίβολα, αρκετοί γίνονται «καναλάρχες» βλέποντας την ευκολία για γρήγορη και εύκολη προβολή τους, με στόχο την εξυπηρέτηση απώτερων προσδοκιών. Είναι δύσκολο στην αρχή να κερδίσουν την εμπιστοσύνη του κοινού, όμως σταδιακά το πετυχαίνουν με θεαματικά αποτελέσματα. Πιο συγκεκριμένα, ο Texan Ryan Kaji, ο πιο ακριβοπληρωμένος YouTuber, είναι μόλις οχτώ ετών, διαθέτει πάνω από 26 εκατομμύρια εγγεγραμμένους συνδρομητές στο κανάλι του και κατάφερε να κερδίσει μέσα από το YouTube το 2019, 26 εκατομμύρια δολάρια! Είναι ένα λαμπρό παράδειγμα,  πως πολλές φορές δεν είναι απλά ένα χόμπι!

Το YouTube, ως αναπόσπαστο κομμάτι της διαδικτυακής μας κουλτούρας πλέον, προκαλεί όλο και περισσότερο κόσμο να το ανακαλύψει. Οι YouTubers ήρθαν για να μείνουν! Οι εποχές αλλάζουν και μαζί τους αλλάζουμε και εμείς. Τα νέα ενδιαφέροντα δημιουργούν νέα επαγγέλματα με δυνατότητες εξέλιξης. Η «φρενίτιδα» που έχει δημιουργηθεί γύρω από επαγγελματίες YouTubers ανά όλο τον κόσμο, επιβεβαιώνει πως η νέα τάση έχε ιδιαίτερη απήχηση και επιρροή. Δεν χρειάζεται κάποιος να είναι επίσημα ντυμένος ή ιδιαίτερα εκπαιδευμένος για να πετύχει σε έναν τομέα. Η ειλικρίνεια και η απλότητα μπορούν να γίνουν το κλειδί της επιτυχίας! Τα «χρυσά» παιδιά του διαδικτύου, όπως ονομάζονται όχι άδικα από πολλούς, επιβεβαιώνουν την αρχή μιας άλλης εποχής, πιο καινοτόμου, ιδιαίτερης και με περισσότερες προκλήσεις!


Μαρία Μπότη

Γεννήθηκε το 1997 και είναι πτυχιούχος του τμήματος Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ. Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις ξένες γλώσσες και αγαπά τα ταξίδια. Τα σχέδια της για το μέλλον είναι να ασχοληθεί σε μεταπτυχιακό επίπεδο με την επικοινωνία και το marketing.

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρία Μπότη
Μαρία Μπότη
Γεννήθηκε το 1997 και είναι πτυχιούχος του τμήματος Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ. Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις ξένες γλώσσες και αγαπά τα ταξίδια. Τα σχέδια της για το μέλλον είναι να ασχοληθεί σε μεταπτυχιακό επίπεδο με την επικοινωνία και το marketing.