17.1 C
Athens
Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠολιτικήΓνώμηΚάθε αλλαγή και δύσκολη

Κάθε αλλαγή και δύσκολη


Της Ανθής Ντόλα,

Κάθε ελληνική κυβέρνηση, μόλις αναλάβει τα καθήκοντά της, παρουσιάζει ένα καινούργιο νομοσχέδιο για την παιδεία, το οποίο μεταβάλλει τον τρόπο λειτουργίας του εκπαιδευτικού συστήματος. Η παιδεία είναι ένας κλάδος δοκιμών και πειραμάτων ενώ ποικίλα μοντέλα εκπαίδευσης πέρασαν από τα ελληνικά σχολεία με αποτέλεσμα ο μαθητής να βρίσκεται αντιμέτωπος με ευχάριστες ή και δυσάρεστες εκπλήξεις. Κάτι τέτοιο φαίνεται να συμβαίνει και με το νέο νομοσχέδιο για την αναβάθμιση του σχολείου που κατατέθηκε στην Βουλή και προκάλεσε πληθώρα αντιδράσεων. Αν και οι αλλαγές που παρουσιάζονται είναι ελάχιστες, στην πραγματικότητα είναι πολύ σημαντικές και μεταβάλλουν σε μεγάλο βαθμό την εκπαίδευση. 

Με αυτό το νομοσχέδιο προτείνονται αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της ελληνικής εκπαίδευσης. Στόχος του Υπουργείου Παιδείας είναι η αλλαγή του συστήματος παιδείας από την βάση του. Ξεκινώντας από το νηπιαγωγείο και φτάνοντας μέχρι και το πανεπιστήμιο, το νέο νομοσχέδιο επαναφέρει παλιές πρακτικές, όπως η αναγραφή της διαγωγής του μαθητή στο απολυτήριο, τις οποίες έρχονται να συμπληρώσουν καινοτόμες ιδέες, όπως η διδασκαλία των αγγλικών στις τάξεις του νηπιαγωγείου. Οι μεταβολές που προτείνονται έχουν ταράξει την εκπαιδευτική κοινότητα, η οποία διαφωνεί έντονα με κάποια άρθρα του νέου νομοσχεδίου. 

Πηγή εικόνας: kathimerini.gr

Με το νέο νομοσχέδιο η κυβέρνηση ενισχύει την διδασκαλία της πληροφορικής και δίνει ιδιαίτερο βάρος στην εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας, αυξάνοντας τις ώρες διδασκαλίας της και εντάσσοντάς την στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα των νηπιαγωγείων. Παράλληλα θεσμοθετείται ο «Εκπαιδευτικός Εμπιστοσύνης» με στόχο να αποφευχθούν βίαιες συμπεριφορές μεταξύ των μαθητών στον σχολικό χώρο και επιστρέφει η αναγραφή της διαγωγής του μαθητή στο απολυτήριο. Δυσκολεύεται η προαγωγή και η απόλυση στο λύκειο και στο γυμνάσιο, ενώ ταυτόχρονα στο τελευταίο αυξάνονται τα εξεταζόμενα μαθήματα για την προαγωγικές, ανακεφαλαιωτικές και απολυτήριες εξετάσεις. Στην Γ’ τάξη του λυκείου μειώνονται οι κατευθύνσεις από τέσσερις σε τρεις, ενώ οι μαθητές που θα επιλέξουν τον κλάδο των ανθρωπιστικών επιστημών θα εξετάζονται στο μάθημα των λατινικών, το οποίο αντικαθιστά την κοινωνιολογία. Ενδυναμώνεται ο θεσμός των Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων ενώ παράλληλα ενισχύεται η εξωστρέφεια των Ελληνικών Πανεπιστημίων με την προοπτική δημιουργία ξενόγλωσσων προγραμμάτων σε κάθε ΑΕΙ. Αυτές είναι κάποιες από τις σημαντικότερες μεταβολές που προτείνονται με βάση το νέο νομοσχέδιο και κάποιες από αυτές αποτέλεσαν την αιτία των αντιπαραθέσεων.

Κατά στην ψήφιση αυτού του νέου νομοσχεδίου τοποθετούνται όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης, ενώ παράλληλα αντιδράσεις έχουν ξεσπάσει από τις φοιτητικές κοινότητες αλλά και από ενώσεις εκπαιδευτικών, οι οποίοι φαίνεται να αντιτάσσονται στις αλλαγές. Σημείο τριβής αποτελούν η επαναφορά της διαγωγής στα απολυτήρια, η τράπεζα θεμάτων, η αύξηση των ωρών μαθημάτων αλλά και των μαθητών στην τάξη, καθώς και η μείωση της ύλης της κοινωνιολογίας έναντι των λατινικών, τα οποία προβλέπονται στα άρθρα του νέου νομοσχεδίου. Κινητοποιήσεις πραγματοποιήθηκαν από καθηγητές αλλά και από φοιτητές σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας ώστε να αποτρέψουν την ψήφιση του νομοσχεδίου. Οι εκπαιδευτικοί φαίνεται να αντιδρούν σε πολλά σημεία του νέου νομοσχεδίου ενώ χαρακτηρίζεται ως μία επιστροφή στα παλιά καθώς κάποια σημεία του θυμίζουν παλαιότερα εκπαιδευτικά μοντέλα, όπως είναι οι δέσμες. Μερίδα των εκπαιδευτικών συνεχίζει να αντιδρά και να τάσσεται κατά της ζωντανής μετάδοσης των μαθημάτων, η οποία θα συνεχιστεί σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας. Θεωρούν πως κάτι τέτοιο θέτει σε κίνδυνο τα προσωπικά δεδομένα ανήλικων μαθητών γεγονός που έχει ιδιαίτερη σημασία. Κατηγορούν την κυβέρνηση για αδιάλλακτη στάση και για παντελή περιφρόνηση των δημοκρατικών θεσμών και του Θεσμικού διαλόγου.

Πηγή εικόνας: in.gr

Πέρα από την εκπαιδευτική κοινότητα, το νέο νομοσχέδιο έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις και στα κόμματα της αντιπολίτευσης. Ένας από τους βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευση, που τάχθηκε κατά του νομοσχεδίου, ήταν ο Νίκος Φίλης. Ο ίδιος μίλησε για ένα νομοσχέδιο που στοχεύει να δημιουργήσει ένα σχολείο «φθηνό για το κράτος, ακριβό για την οικογένεια, τιμωρητικό για τους εκπαιδευτικούς, ανταγωνιστικό για τους μαθητές». Αντιτάσσεται στην εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας στο νηπιαγωγείο καθώς σύμφωνα με την γνώμη των προέδρων όλων των παιδαγωγικών τμημάτων της χώρας, τα παιδιά στο νηπιαγωγείο θα πρέπει να διδάσκονται αποκλειστικά τη μητρική τους γλώσσα. Παράλληλα θεωρεί πως είναι λάθος οι ζωντανές μεταδόσεις των μαθημάτων και υποστηρίζει την μερίδα των εκπαιδευτικών που διαφωνούν με αυτή την εξέλιξη. Σχολίασε αρνητικά την επαναφορά της διαγωγής κάνοντας λόγω για «διολίσθηση σε παρελθοντικές περιόδους» και σε «στιγματισμό μαθητών». Την ίδια θέση εκφράζει και η βουλευτής του ΚΙΝΑΛ, Χαρά Κεφαλίδου, χαρακτηρίζοντας το νομοσχέδιο «αναχρονιστικό» και «ατελές» αλλά και το ΚΚΕ, το οποίο συμβούλεψε την κυβέρνηση «το νέο νομοσχέδιο να μείνει στα χαρτιά και να μη κατατεθεί στην Βουλή».

Όλη αυτή η ένταση που έχει προκληθεί θα πρέπει να θορυβήσει την Υπουργό Παιδείας, Ν. Κεραμέως. Η Παιδεία αποτελεί βασικό κλάδο της κοινωνίας και κάθε πιθανή μεταβολή στο σύστημα εκπαίδευσης θα πρέπει να είναι καλά μελετημένη. Ίσως μία επαφή με Ενώσεις και Ομοσπονδίες εκπαιδευτικών, οι οποίοι επιθυμούν να συζητήσουν μαζί της, να φανεί εποικοδομητική και ιδιαίτερα κερδοφόρα. Η Υπουργός θα πρέπει να σκεφτεί καλά τις κινήσεις της καθώς οι εντάσεις κλιμακώνονται. Το Υπουργείο μπορεί να κατόρθωσε να ανταποκριθεί σχετικά άμεσα στη νέα πραγματικότητα, όπως αυτή προέκυψε μετά το ξέσπασμα της πανδημίας αλλά τώρα ήρθε η ώρα να επιστρέψει στην κανονικότητα και αυτή φαίνεται να είναι σκληρότερη και πολύ πιο απαιτητική από αυτό που περίμενε. Αυτή η μαζική κινητοποίηση των καθηγητών και των φοιτητών σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας καλό θα ήταν να προβληματίσει την Υπουργό και ίσως να την κάνει να σκεφτεί ξανά την ορθότητα του νέου νομοσχεδίου.


Ανθή Ντόλα

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Πτυχιούχος του τμήματος Βαλκανικών Σλαβικών και Ανατολικών σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, με επιλογή γλώσσας την τουρκική, εργάστηκε στην Μονάδα Ερευνών Κοινής Γνώμης και Αγοράς του πανεπιστημίου της ενώ παράλληλα συμμετείχε σε πολιτικά συνέδρια και σεμινάρια. Πραγματοποίησε την πρακτική της άσκηση στην ΔΕΘ ενώ ταυτόχρονα ολοκλήρωσε την πτυχιακή της εργασία με θέμα «Ο Ζ. Ζάεφ και τα ελληνικά ΜΜΕ». Βασικά της ενδιαφέροντα τα ταξίδια, καθώς έχει ταξιδέψει σε όλες τις βαλκανικές χώρες και στην Τουρκία, το θέατρο και η μουσική, συμμετέχοντας σε θεατρικές παραστάσεις και ραδιοφωνικές εκπομπές.

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ανθή Ντόλα
Ανθή Ντόλα
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Πτυχιούχος του τμήματος Βαλκανικών Σλαβικών και Ανατολικών σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, με επιλογή γλώσσας την τουρκική, εργάστηκε στην Μονάδα Ερευνών Κοινής Γνώμης και Αγοράς του πανεπιστημίου της ενώ παράλληλα συμμετείχε σε πολιτικά συνέδρια και σεμινάρια. Πραγματοποίησε την πρακτική της άσκηση στην ΔΕΘ ενώ ταυτόχρονα ολοκλήρωσε την πτυχιακή της εργασία με θέμα «Ο Ζ. Ζάεφ και τα ελληνικά ΜΜΕ». Βασικά της ενδιαφέροντα τα ταξίδια, καθώς έχει ταξιδέψει σε όλες τις βαλκανικές χώρες και στην Τουρκία, το θέατρο και η μουσική, συμμετέχοντας σε θεατρικές παραστάσεις και ραδιοφωνικές εκπομπές.