14.7 C
Athens
Τετάρτη, 2 Απριλίου, 2025
ΑρχικήΚοινωνίαΚοινωνική διαφήμιση: Ένα είδος που εκλείπει ή έχει αλλάξει μορφή;

Κοινωνική διαφήμιση: Ένα είδος που εκλείπει ή έχει αλλάξει μορφή;


Του Γιώργου Σαλπιγγίδη,

Η διαφήμιση αποτελεί στις μέρες μας ένα από τα πιο ισχυρά μέσα που έχει κατακλύσει τις ζωές μας. Μεγάλες καμπάνιες μέσα από τις τηλεοράσεις, τα ραδιόφωνα, το διαδίκτυο ακόμα και στον δρόμο μάς δείχνουν τα τέλεια προϊόντα που έχουμε οπωσδήποτε ανάγκη και ως δια μαγείας πέφτουμε στα δίχτυα της. Αυτό είναι το κομμάτι της λεγόμενης εμπορικής διαφήμισης, που πλέον έχει γίνει ολόκληρη επιστήμη, με πλήθος από παρακλάδια. Τί γίνεται, όμως, όταν στη διαφήμιση εντάσσεται και ο κοινωνικός προβληματισμός; Τότε γεννιέται η κοινωνική διαφήμιση που εάν θα θέταμε έναν σύντομο ορισμό θα λέγαμε πως είναι η προβολή ενός θέματος με σκοπό την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού, όχι φυσικά με στόχο το κέρδος αλλά για το γενικό καλό.

Το νέο ερώτημα που γεννάται τώρα είναι βλέπουμε διαφημίσεις με κοινωνικό περιεχόμενο σήμερα στην τηλεόραση και πόσο συχνά; Κάνοντας ένα ζάπινγκ στην τηλεόραση μέσα σε διάφορες ώρες της ημέρας παρατήρησα πως η μεγάλη πλειοψηφία των εν λόγω διαφημιστικών μηνυμάτων προβάλλεται κατά τις βραδινές ώρες και πιο συγκεκριμένα τα ξημερώματα. Πόσοι από τους τηλεθεατές είναι ξύπνιοι μπροστά από την οθόνη τέτοιες ώρες και απλά δεν τους έχει πάρει ο ύπνος έχοντας ξεχάσει να την κλείσουν, αλλά και αυτοί που όντως παρακολουθούν πόσο δεκτικοί είναι στα μηνύματα που θέλει να περάσει η εκάστοτε κοινωνική διαφήμιση;

Γεγονός είναι πως το περιεχόμενο και η ποιότητα με την οποία φτιάχτηκαν αυτές οι διαφημίσεις —τουλάχιστον κατά την ταπεινή μου γνώμη— είναι αρκετά υψηλό και ευφάνταστο αρκετές φορές. Από το σποτάκι για την αξία του νερού με την χαρακτηριστική φράση «Το νερό είναι στοιχείο και στοιχειό» που προέρχεται από τραγούδι που δημιούργησε ο Χρήστος Θηβαίος, μέχρι τα σποτ για την προστασία των ζώων με την υπέροχη φωνή της Τζόυς Ευείδη.

Πηγή εικόνας: pixabay.com / Δικαιώματα χρήσης: funnytools

Και θα μου πείτε σε αυτό το σημείο «μα καλά δεν υπάρχει καμία κοινωνική διαφήμιση στην τηλεόραση τις πρωινές, μεσημεριανές και απογευματινές ώρες;». Και θα έρθω να σας πω, ασφαλώς και υπάρχουν είτε με άμεσο είτε με έμμεσο τρόπο. Στην πρώτη περίπτωση νομίζω δεν χρειάζονται κάποια εξηγήσεις, πρόκειται για τις κοινωνικές διαφημίσεις αυτές καθαυτές που προβάλλονται διάσπαρτα μέσα στη μέρα. Στη δεύτερη περίπτωση συναντάμε κοινωνικά μηνύματα όχι μόνο μέσα από διαφημίσεις αλλά και μέσα από σειρές ή και από τα δελτία ειδήσεων που προβάλλουν τις κοινωνικές δράσεις μεγάλων εταιρειών στα πλαίσια της εταιρικής κοινωνικής τους ευθύνης δίνοντας το παράδειγμα και στους πολίτες. Παράλληλα, μια νέα τάση που λαμβάνει χώρα τα τελευταία χρόνια —κυρίως στο εξωτερικό αλλά έρχεται σιγά σιγά και στη χώρα μας— είναι η δημιουργία εμπορικών διαφημίσεων με μια πιο κοινωνική και συμπεριληπτική ματιά δίνοντας τροφή για σκέψη.

Αυτό είναι πάνω κάτω το τοπίο στην κοινωνική διαφήμιση, τουλάχιστον όπως το έχω παρατηρήσει ως θεατής. Τον επίλογο θα τον αφήσω να τον βάλετε εσείς με βάση τις δικές σας εμπειρίες και παρατηρήσεις. Αλήθεια σε ποια από τα παραπάνω συμφωνείτε, που διαφωνείτε και τι θα προσθέτατε εσείς στο τοπίο της κοινωνικής διαφήμισης;


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Τι είναι κοινωνική διαφήμιση;, ti-einai.gr, Διαθέσιμο εδώ
  • 20 κοινωνικές διαφημίσεις με πολύ «δυνατά» μηνύματα, tilestwra.com, Διαθέσιμο εδώ
  • Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΟΙΚΙΛΟΜΟΡΦΙΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ, thetotalbusiness.com, Διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Γιώργος Σαλπιγγίδης, Σύμβουλος Διοίκησης
Γιώργος Σαλπιγγίδης, Σύμβουλος Διοίκησης
Γεννημένος στην Αθήνα το 1999. Φοιτητής του Τμήματος Ιστορία, Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών, της Καλαμάτας. Λάτρης της Βυζαντινής και Νεότερης Ιστορίας, του αρχαίου θεάτρου, του βιβλίου και της μαγειρικής.