Της Άννας Καρρά,
Το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Ελλάδος καθιέρωσε ως παγκόσμια ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού την 6η Μαρτίου, μια ημέρα που θέτει στο επίκεντρο της συζήτησης το αντίκτυπο του φαινομένου αυτού στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία. Με την έννοια του σχολικού εκφοβισμού εννοούμε τη χρήση βίας, εντός και εκτός σχολείου, μεταξύ μαθητών ή συνομηλίκων παιδιών, με απώτερο σκοπό να προκληθεί φόβος, πόνος ή αναστάτωση στο θύμα. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί πως μπορεί να λάβει διάφορες μορφές, όπως τη μορφή του σωματικού εκφοβισμού (χτυπήματα, σπρωξίματα), τη μορφή του λεκτικού εκφοβισμού (κοροϊδία, ή ντροπιαστικά σχόλια), τη μορφή του κοινωνικού εκφοβισμού (διάδοση φημών, καταστροφή προσωπικών αντικειμένων και απομόνωση από την ομάδα) και τέλος τη μορφή του ηλεκτρονικού εκφοβισμού (εκβιασμός μέσω διαδικτύου).
Σύμφωνα με έρευνες τουλάχιστον 1 στα 3 παιδιά έχουν δεχθεί bullying κατά τη διάρκεια της σχολικής εκπαίδευσής τους, ποσοστό ιδιαίτερα απογοητευτικό για μια σύγχρονη κοινωνία διαλλακτικότητας. Οι συνέπειες στην υγεία, στην κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη και στη σχολική επίδοση των θυμάτων είναι ανεπανόρθωτες. Πιο συγκεκριμένα, αποτελεί κοινός τόπος πως τα θύματα εκδηλώνουν άρνηση να πάνε στο σχολείο, να παρακολουθήσουν τα μαθήματα τους ή να συμμετέχουν στις σχολικές δραστηριότητες από φόβο μην έρθουν αντιμέτωποι με τους εκφοβιστές τους, με συνέπεια η επίδοση και οι βαθμοί τους να εμφανίζουν φθίνουσα πορεία. Επιπρόσθετα, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις, στις οποίες τα θύματα δεν καταφέρνουν να ξεπεράσουν το τραύμα και τους συντροφεύει και στη μετέπειτα ζωή τους.

Αυτήν την ημέρα θα ήθελα όμως να εστιάσουμε στους τρόπους, με τους οποίους η κοινωνία και οι φορείς οφείλουν να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση του καρκινικού φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού. Πρώτα από όλα, οι εκπαιδευτικοί έχουν υποχρέωση όταν αντιλαμβάνονται τέτοιες συμπεριφορές, να διαμεσολαβούν για την επίλυση της διαφοράς, αλλά και να προστατεύουν τα πιο «αδύναμα» παιδιά που ευκολότερα γίνονται στόχος. Με όπλο τους την ευαισθησία και την ενσυναίσθηση να μεταλαμπαδεύουν τις αξίες της αγάπης για το διαφορετικό και να δημιουργούν ένα περιβάλλον ασφάλειας και υποστήριξης. Από την άλλη μεριά, οι γονείς έχουν χρέος να γαλουχήσουν τα παιδιά τους και να δημιουργήσουν εποικοδομητικές σχέσεις εμπιστοσύνης μεταξύ τους, ωστόσο σε περίπτωση που γίνεται ορατή οποιαδήποτε μορφή σχολικού εκφοβισμού να το εκμυστηρευτούν στους γονείς τους και να ζητούν βοήθεια.
Συμπληρωματικά, παρατηρείται πως πολλοί φιλανθρωπικοί φορείς και οργανώσεις λαμβάνουν πρωτοβουλίες για την καταστολή του σχολικού εκφοβισμού, δημιουργώντας δράσεις αλλά και ενημερώνοντας το κοινό με οπτικοακουστικά μέσα. Σε κάποια από αυτές τις δράσεις θα ήταν ιδιαίτερα βοηθητικό να συμμετέχουν οι γονείς με τα παιδιά τους, ώστε να λάβουν τα κατάλληλα ερεθίσματα-γνώσεις, προκειμένου να είναι περισσότεροι έτοιμοι να αντιμετωπίσουν περιστατικά σχολικού εκφοβισμού.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Παγκόσμια Ημ. κατά της ενδοσχολικής βίας, hellenic-education-uk.europe.sch.gr, διαθέσιμο εδώ
- Bullying: Ορισμός, Είδη & Αντιμετώπιση Για Τον Σχολικό Εκφοβισμό, parentshub.gr, διαθέσιμο εδώ