20.1 C
Athens
Σάββατο, 23 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠολιτισμόςΜανούσος Μανουσάκης: Μία αναδρομή στη ζωή και το έργο του αλησμόνητου σκηνοθέτη

Μανούσος Μανουσάκης: Μία αναδρομή στη ζωή και το έργο του αλησμόνητου σκηνοθέτη


Της Ευθυμίας Γκαμπέση,

Τι σας έρχεται στο μυαλό όταν ακούτε τη φράση «ελληνικός κινηματογράφος»; Αναμφίβολα, ανάμεσα στους διάφορους χαρακτηρισμούς και τα πρόσωπα βρίσκεται και το όνομα του Μανούσου Μανουσάκη. Στις 20/11, γυρίσαμε μία μαύρη σελίδα, στην οποία διατυπωνόταν το εξής: «Πέθανε ο Μανούσος Μανουσάκης σε ηλικία 74 ετών».

Ας ανατρέξουμε στη ζωή και τις επιτυχίες αυτού του καλλιτέχνη που βρίσκεται στο Πάνθεον της έβδομης τέχνης της χώρας μας. Ο σπουδαίος σκηνοθέτης και παραγωγός είχε γεννηθεί το 1950 στην πρωτεύουσα. Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στην Αγγλία, και συγκεκριμένα στη Σχολή Κινηματογράφου του Λονδίνου (London Film School). Λίγο αφότου επιστρέψει στην Ελλάδα, στις αρχές της δεκαετίας του 1970, δεν χάνει χρόνο και ξεκινάει άμεσα να δουλεύει στον κινηματογράφο. Ο Βαρθολομαίος (1973) ήταν ένα από τα πρώτα του έργα και η ταινία, μάλιστα, αναγνωρίστηκε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σαν Ρέμο. Στην ταινία ο Μανούσος Μανουσάκης είχε αναλάβει τόσο τη σκηνοθεσία όσο και το σενάριο και την παραγωγή. Ωστόσο, η χούντα στην Ελλάδα απέτρεψε το έργο από το να λάβει την αντίστοιχη αναγνώριση και στο εσωτερικό της χώρας.

Πηγή εικόνας: megatv.com

Οι επόμενες δεκαετίες σημειώνονται από πλήθος έργων του, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται το Άρχοντες (1978) και Η Σκιάχτρα (1985). Ακόμη, αισθητή έκανε την παρουσία του ως ηθοποιός στις ταινίες Σουβλίστε τους! Έτσι θα πάρουμε το κουραδόκαστρο (1981) και Το τραγούδι της επιστροφής (1983). Στα μέσα της δεκαετίας του ’80 πειραματίστηκε και με τη σκηνοθεσία τηλεοπτικών σειρών. Τα πρώτα του βήματα σ’ αυτό το πεδίο έκανε με τις σειρές Καλλικαντζαροδουλειές (1985-1986), Μικρογραφίες (1986-1987) και Τα καλύτερά τους χρόνια (1989).

Η θέση του, πλέον, είχε καθιερωθεί στις καρδιές και τις οθόνες των Ελλήνων, με τηλεοπτικές σειρές να κάνουν επιτυχία στην ιδιωτική τηλεόραση από τις αρχές του 1990 έως και σήμερα. Οι καθηλωμένοι στις οθόνες τους τηλεθεατές δείχνουν τεράστια αγάπη προς τις δημιουργίες του, με κάποια από αυτά να αποτελούν σημείο-ορόσημο για την ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης. Δεν είναι άλλα από το Άγγιγμα Ψυχής (1998-99), Η αγάπη ήρθε από μακριά (2002-03), Μη μου λες αντίο (2004-05) και —αφήνοντας το καλύτερο για το τέλος— Ψίθυροι Καρδιάς (1997-98).

Ως προς την τελευταία σειρά, η οποία προβαλλόταν στο Mega, αν και «ψίθυροι», έκαναν κραυγαλέα την επιτυχία τους, σημειώνοντας ρεκόρ τηλεθέασης με 76,7%, δηλαδή 3.500.000 τηλεθεατές, ποσοστό που ξεπέρασε ακόμη και το Μουντιάλ της Γαλλίας το καλοκαίρι του 1998! «Τι πρέπει τι δεν πρέπει στιγμή δε σκέφτηκα, εγώ μέχρι θανάτου σε ερωτεύτηκα…» ηχεί στα αυτιά όλων για ένα μεγάλο διάστημα, τραγούδι του Χρήστου Νικολόπουλου με τη φωνή του Δημήτρη Μπάση.

Εξίσου αξιοσημείωτη αποτελεί η καριέρα του και στον κινηματογράφο, με τις ταινίες Παραλάβατε διορισμόν (1996), Κόκκινος δράκος (1998) και Ουζερί Τσιτσάνης (2015) να φέρουν την υπογραφή του.

Αυτός ήταν ο Μανούσος Μανουσάκης, ή αλλιώς ο «πατέρας» των ελληνικών επιτυχιών. Ένας άνθρωπος που χάραξε το όνομά του, με πένα την καριέρα του στην τηλεόραση και τον κινηματογράφο. Ας πούμε το τελευταίο αντίο, λοιπόν, σε έναν βετεράνο του καλλιτεχνικού κόσμου.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Μανούσος Μανουσάκης: Πέθανε ο σκηνοθέτης των σημαντικών τηλεοπτικών επιτυχιών, athensvoice.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Μανούσος Μανουσάκης: Με τους «Ψίθυρους Καρδιάς» ξεπέρασε σε τηλεθέαση ακόμα και το Μουντιάλ, protothema.gr, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ευθυμία Γκαμπέση, Αρχισυντάκτρια Πολιτισμού
Ευθυμία Γκαμπέση, Αρχισυντάκτρια Πολιτισμού
Γεννήθηκε το 2003 στην Καστοριά, όπου και μεγάλωσε. Είναι φοιτήτρια του τμήματος Πολιτικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και δηλώνει πως κατέχει την αγγλική και ισπανική γλώσσα, ενώ δεν σκοπεύει να παραμείνει σε αυτές. Είναι λάτρης της γυμναστικής, του χορού και των ταξιδιών, ενώ στον ελεύθερο της χρόνο, της αρέσει να διαβάζει λογοτεχνικά βιβλία και να ταξιδεύει. Τέλος, ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για την αρθρογραφία, την τέχνη και την κοινωνία σε όλες της τις πτυχές.