Της Βερονίκης Στεριώτη,
Το TikTok έχει αφήσει έντονο αποτύπωμα στην κουλτούρα και το λεξιλόγιο των νέων. Η πλέον καθημερινή του χρήση, αναμφίβολα, επηρεάζει το πώς οι ίδιοι επικοινωνούν, ψυχαγωγούνται και εκφράζονται. Πλατφόρμες σαν αυτή, έχουν καταφέρει να ενισχύσουν, με την πάροδο του χρόνου, τον ρυθμό με τον οποίο διαδίδονται νέες λέξεις και εκφράσεις, καθώς χιλιάδες χρήστες, βλέπουν και υιοθετούν τις φράσεις, που γίνονται viral μέσα απ’ αυτές. Επομένως, λόγω των μοναδικών χαρακτηριστικών του και της ταχείας διάδοσης πληροφοριών, το tiktok, είναι γνωστό πως απευθύνεται κυρίως στους νεότερους, δημιουργώντας ένα χάσμα μεταξύ των γενεών. Ωστόσο, δεν αναλογίζονται πολλοί, το πόσο δύσκολο μπορεί να αποφευχθεί για τις μεγαλύτερες γενιές, να κατανοήσουν και να υιοθετήσουν ακόμη, αυτή τη νέα κουλτούρα, δεδομένης της διαφορετικότητας των προτιμήσεων τους, συγκριτικά με τους νεότερους χρήστες.
Καθώς η πλατφόρμα του tiktok, ευνοεί τα σύντομα βίντεο και τη γρήγορη αμεσότητα της επικοινωνίας, πράγμα φυσιολογικό για τις νέες γενιές, φαίνεται πως, από την άλλη πλευρά, οι παλαιότερες βρίσκουν, αυτό το γεγονός, δυσνόητο ή ακόμη και επιφανειακό. Η τάση των νέων να εκφράζονται με μικρές φράσεις, ήχους και memes, που γίνονται viral, δυσκολεύει τη συνεννόηση με τους μεγαλύτερους, οι οποίοι είναι περισσότερο εξοικειωμένοι με πιο παραδοσιακούς τρόπους επικοινωνίας.
Παρόλα αυτά, το tik tok, αποτελεί έναν νέο τρόπο επικοινωνίας, έστω και για μιας συγκεκριμένης ηλικίας ατόμων, μια εφαρμογή που με τον τρόπο της ψυχαγωγεί εκατομμύρια ανθρώπους, ενώ μέσα από τα trends δημιουργούνται νέες συνήθειες. Για παράδειγμα, τα τελευταία χρόνια το tik tok έχει εντάξει στην καθημερινότητά μας το ξακουστό skincare routine, μια διαδικασία, δηλαδή, καθημερινής βάσης, με σκοπό τη φροντίδα του δέρματος μας μετά από τη συχνή χρήση του make up ή την έκθεση του δέρματος σε ανθυγιεινό περιβάλλον. Στο make up από την άλλη, σχεδόν κάθε μήνα κυκλοφορούν καινούρια trends που φέρνουν στη μόδα διάφορα στυλ. Μερικά από αυτά για παράδειγμα είναι το clean make up, το strawberry make up κλπ. Αντίστοιχα trends αφορούν και τα χτενίσματα, τα ρούχα, τη διακόσμηση, ακόμα και το φαγητό. Πολύ συχνά, εντοπίζονται στην εφαρμογή διάφορα βίντεο με ενδιαφέρουσες συνταγές, αλλά και συνταγές που στοχεύουν μόνο στις προβολές.
Παράλληλα, μέσα από αυτή την εφαρμογή «γεννιέται» και ένα μοντέρνο, ιδιαίτερο λεξιλόγιο, το οποίο – αν και τάση – αποτελεί περισσότερο έναν κώδικα επικοινωνίας όσων χρησιμοποιούν αυτή την εφαρμογή. Όροι όπως “slay”, “no cap”, “main character” και πολλοί ακόμα, αν και δεν γίνονται εύκολα αντιληπτοί από όσους δεν είναι fan του tik tok, καθίστανται viral λόγω της συχνότητας που χρησιμοποιούνται και της απήχησης που γνωρίζουν, έστω και από το πιο νεανικό κοινό.
Μπορεί το tik tok να επεκτείνει όλο και περισσότερο το χάσμα των γενεών, παράλληλα όμως, λειτουργεί ως μια εφαρμογή ενότητας όλων όσων έχουν κάποιο κοινό όπως το make up ή μια κατάλληλη ευκαιρία όσων έχουν κάποιο ταλέντο είτε στον χορό είτε στη ζωγραφική είτε οπουδήποτε αλλού να αναδειχθούν και να συμβάλλουν με τον τρόπο τους στη «γέννηση» νέων trends και στην «πολυχρωμία» των viral φαινομένων.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
- Baby Boomers, Millenials και Gen Z στο Tik Tok: Ένα ιδιαίτερο χάσμα γενεών, businessvoice.gr, διαθέσιμο εδώ