Της Κωνσταντίνας Βουδούρη,
Με την άνοδο των τεχνολογικών επιτευγμάτων και συγκεκριμένα την εξέλιξη του διαδικτύου, τα βιντεοπαιχνίδια έλαβαν εξίσου την τιμητική τους, με αποτέλεσμα, ιδιαίτερα τον 21ο αιώνα, να αποτελούν έναν από τους πιο δημοφιλείς τρόπους ψυχαγωγίας παιδιών, εφήβων, αλλά και ενήλικων ατόμων. Οι νέες τεχνολογίες, λοιπόν, συνέβαλαν σημαντικά στην αύξηση τόσο της εμφάνισης όσο και της δημοτικότητας των βιντεοπαιχνιδιών. Ωστόσο, ανεξαρτήτως από το γεγονός πως αποτέλεσε ένα νέο και ενδιαφέρον μέσο ψυχαγωγίας για τον κόσμο και κυρίως για τα παιδιά και τους νέους, έφερε συνάμα και αρκετές αρνητικές συνέπειες.
Aν και γινόντουσαν δοκιμές για τη δημιουργία τους ήδη από τα μέσα του 20ού αιώνα στον υπόλοιπο κόσμο, η έλευση των βιντεοπαιχνιδιών στην Ελλάδα έγινε κυρίως στα τέλη του 20ού αιώνα, και κυρίως τον 21ο αιώνα. Πλέον, ένας πολύ μεγάλος αριθμός παιδιών και νέων ατόμων έχει στο σπίτι του από μια κονσόλα βιντεοπαιχνιδιών, ενώ κρίνεται λογικό η συντριπτική πλειοψηφία του κόσμου, και ιδιαίτερα των νεότερων, να έχει παίξει κάποιο βιντεοπαιχνίδι κάποια φορά στη ζωή του.
Αν και στον ελληνικό χώρο, ιδιαίτερα έως και την πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα, μεσουρανούσαν τα βιντεοκλάμπ και τα λεγόμενα ίντερνετ καφέ, μέχρι και σήμερα υπάρχουν κάποια από αυτά σε διάφορες γειτονιές. Η σταδιακή εξάλειψή τους ήρθε εξαιτίας της όλο και μεγαλύτερης πώλησης τεχνολογικών μέσων και ηλεκτρονικών υπολογιστών σε απλά άτομα. Τουτέστιν, ένα παιδί στις μέρες μας ψάχνει περισσότερο ποιο μοντέλο κονσόλας και playstation θα ζητήσει να του αγοράσουν παρά σε ποιο βιντεοκλάμπ ή ίντερνετ καφέ θα πάει, προκειμένου να παίξει κάποιο βιντεοπαιχνίδι, το οποίο δεν έχει τη δυνατότητα στο σπίτι του.
Είναι, όμως, τα βιντεοπαιχνίδια ασφαλής επιλογή ψυχαγωγίας για τα παιδιά και τους εφήβους; Σύμφωνα με πολλές έρευνες, τα βιντεοπαιχνίδια που τείνουν να παρουσιάζουν βίαιες και επιθετικές σκηνές, δηλαδή σχεδόν η πλειονότητα των βιντεοπαιχνιδιών, δυστυχώς, έχουν με τη σειρά τους αρνητική επίδραση στους χρήστες, στην προκειμένη περίπτωση στα παιδιά και τους νέους. Η συμπεριφορά τους τείνει, μέσω της διαδικασίας της μίμησης, να γίνεται περισσότερο επιθετική και βίαιη, τόσο σε λεκτικό όσο και σε σωματικό ίσως επίπεδο.
Αξίζει να τονιστεί πως σύμφωνα με μια έρευνα, η επιρροή, κυρίως η αρνητική, που τα βιντεοπαιχνίδια είναι σε θέση να ασκήσουν στα παιδιά και τα νέα άτομα δεν επηρεάζεται από το τι φύλο είναι το άτομο, δηλαδή ασκούν την ίδια επιρροή σε αγόρια και κορίτσια. Ωστόσο, έχει παρατηρηθεί πως τα αγόρια ασχολούνται πολύ περισσότερο από ότι τα κορίτσια με τα βιντεοπαιχνίδια.
Επίσης, έχει παρατηρηθεί πως το γεγονός πως πολλά παιδιά και νέοι προτιμούν τα βιντεοπαιχνίδια προκειμένου να περάσουν τον ελεύθερό τους χρόνο και μειώνει τις πιθανότητες να στραφούν σε πιο ποιοτικούς τρόπους ψυχαγωγίας, όπως δηλαδή η ανάγνωση ενός βιβλίου ή γενικότερα, σε κάτι που θα οξύνει το μυαλό και τη φαντασία με πιο υγιή τρόπο.
Εν κατακλείδι, γίνεται εύληπτο το γεγονός πως τα βιντεοπαιχνίδια αποτελούν πλέον έναν από τους πολλούς τρόπους διασκέδασης και ψυχαγωγίας των παιδιών και των νέων σήμερα, κάτι που εγείρει αρκετούς προβληματισμούς εξαιτίας της σημαντικής αρνητικής επιρροής που μπορούν αυτά να ασκήσουν, κυρίως σε κάποιον ανήλικο. Έτσι, κρίνεται ιδιαιτέρως αναγκαίο να συμβάλλουν σημαντικά σε αυτό οι γονείς, μέσω των ορίων που θα θέσουν στα παιδιά τους σχετικά με τα βιντεοπαιχνίδια, αλλά και μέσω του διαλόγου για τη φύση και τις επιπτώσεις αυτών και της βιαιότητας που μπορούν να προκαλέσουν.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
- Τα παιδιά που παίζουν βίαια βιντεοπαιχνίδια γίνονται επιθετικά, eduguide.gr, διαθέσιμο εδώ