17.1 C
Athens
Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠολιτισμός«Τρέξε» (2017): Η αποτύπωση του ρατσισμού στην υπέρτατη μορφή του!

«Τρέξε» (2017): Η αποτύπωση του ρατσισμού στην υπέρτατη μορφή του!


Της Γεωργίας – Αλεξάνδρας Καλογεροπούλου,

Η ταινία Τρέξε (Get out), η οποία προβλήθηκε για πρώτη φορά στις 24 Ιανουαρίου του 2017 αποτέλεσε σκηνοθετικό ντεμπούτο του Τζόρνταν Πιλ, ενώ το σενάριο γράφτηκε από τον ίδιο. Πρωταγωνιστές της ταινίας είναι οι Ντάνιελ Καλούγια, ο οποίος ενσαρκώνει τον ρόλο του Κρις —ενός Αφροαμερικανού που γνωρίζει για πρώτη φορά τους γονείς της λευκής κοπέλας του Ρόουζ— η Άλισον Ουίλιαμς, δηλαδή η κοπέλα του Κρις, και η Κάθριν Κίνερ, η μητέρα της Ρόουζ, ψυχίατρος που χρησιμοποιεί σε μεγάλο βαθμό τη μέθοδο της ύπνωσης.

Η ταινία ξεκινά με την απαγωγή του Αντρέ, ενός Αφροαμερικανού νέου που πάει να επισκεφτεί την κοπέλα του, ενώ αργότερα στην ταινία επανεμφανίζεται. Μετά τη σκηνή αυτήν, αρχίζει το κύριο μέρος της υπόθεσης. Ο Κρις, ένας Αφροαμερικάνος φωτογράφος, πρόκειται να επισκεφτεί τους γονείς της κοπέλας του, Ρόουζ, και της ζητάει να τους προειδοποιήσει πριν την άφιξή τους, καθώς κατά τα λεγόμενά της, ο Κρις αποτελεί το πρώτο μελαμψό αγόρι της. Η Ρόουζ τον καθησυχάζει και του αναφέρει πως οι γονείς της δεν θα έχουν πρόβλημα.

Πηγή εικόνας: imdb.com

Κατά την άφιξή τους στο σπίτι των γονιών της Ρόουζ, η Μίσι και ο Ντιν (οι γονείς της Ρόουζ) τον υποδέχονται θερμά. Ο Ντιν τον ξεναγεί στους χώρους του σπιτιού, όπου εκεί γνωρίζει και το υπηρετικό προσωπικό, το οποίο πρόκειται για δύο Αφροαμερικανούς, μία κοπέλα, την Τζορτζίνα, και έναν νέο, τον Γουόλτερ, οι οποίοι συμπεριφέρονται περίεργα, καθώς τα μάτια τους είναι πάντα ορθάνοιχτα και οι κινήσεις τους μηχανικές. Ο Ντιν εκφράζει στον Κρις πως γνωρίζει ότι φαίνεται κοινότυπο και άσχημο δύο λευκοί πλούσιοι άνθρωποι να έχουν ως υπηρέτες δύο μαύρους ανθρώπους, αλλά του μοιράζεται πως ήταν αυτοί που φρόντιζαν τους γονείς του και ύστερα από τον θάνατό τους δεν ήθελα να τους αφήσουν. Όταν κάθονται στο τραπέζι όλοι μαζί, οι γονείς της Ρόουζ ρωτάνε τον Κρις αν καπνίζει και αυτός τους αποκρίνεται λέγοντας ότι προσπαθεί να το κόψει. Ύστερα, ο Ντιν τονίζει ότι θα τον βοηθούσε σε αυτήν του την προσπάθεια η ύπνωση με τη Μίσι, αλλά ο Κρις είναι επιφυλακτικός. 

Το ίδιο βράδυ, μετά από μια δύσκολη μέρα, ο Κρις βγαίνει έξω να καπνίσει, αλλά εν τέλει δεν το κάνει, λόγω κάποιων περιέργων συμβάντων που αντικρίζει. Όταν μπαίνει στο σπίτι συναντά τη Μίσι, η οποία με την κίνηση του κουταλιού σε μία κούπα τσαγιού τον υπνωτίζει και τον κάνει να ανοιχτεί και να μιλήσουν για τον θάνατο της μητέρας του, που ο Κρις νιώθει πολλές ενοχές, καθώς δεν είχε καλέσει για βοήθεια και έβλεπε τηλεόραση. Ξαφνικά, ο ίδιος βρίσκεται σε μία πολύ δυσμενή θέση, ανήμπορος να κουνηθεί, έχει παραλύσει, όπως εκείνη τη μέρα, και πέφτει σε έναν «βυθό» όπου παρακολουθεί τη ζωή του σαν θεατής, χωρίς να μπορεί να πράξει αυτόβουλα.

Πηγή εικόνας: imdb.com

Την επόμενη μέρα ξυπνάει και αναγνωρίζει πως υπνωτίστηκε, καθώς δεν έχει όρεξη πια για τσιγάρο. Τη μέρα εκείνη, έρχονται πολλοί συγγενείς της οικογένειας λόγω ενός μνημόσυνου. Ο Κρις συστήνεται με πολλούς από αυτούς, οι οποίοι τον αντιμετωπίζουν ως έκθεμα και εκφράζουν τον θαυμασμό τους για διάφορα χαρακτηριστικά του, στα οποία αυτοί υστερούν, όπως η σωματική του διάπλαση. Στη συγκέντρωση αυτή γνωρίζει και έναν παλιό φωτογράφο, ο οποίος έχει πλέον τυφλωθεί και φαίνεται να είναι ο μόνος με τον οποίο ο Κρις δεν νιώθει τόσο άβολα. Επιπλέον, συστήνεται και με ακόμα έναν Αφροαμερικανό, τον Λόγκαν, και του εκφράζει την ανακούφιση και τη χαρά του που παρευρίσκεται ένας όμοιός του στη συνάθροιση. Ωστόσο, και αυτός έχει τα ίδια χαρακτηριστικά με το υπηρετικό προσωπικό του σπιτιού. Το άτομο αυτό φαίνεται γνώριμο στον Κρις και έτσι προσπαθεί να τον τραβήξει μια φωτογραφία για να τον στείλει στον φίλο του.

Το φλας, όμως, που είχε ξεχάσει φέρνει σε έξαλλη κατάσταση τον Λόγκαν, όπου τα μάτια του ξαφνικά δεν είναι ορθάνοιχτα, αρχίζει να ματώνει η μύτη του και φωνάζει στον Κρις: «Τρέξε! Τρέξε!». Ύστερα από αυτό το ξέσπασμα, η Μίσι με ύπνωση συνεφέρει τον Λόγκαν, ενώ ο Κρις τρομαγμένος πάει μια βόλτα με τη Ρόουζ για να ηρεμήσει και της ζητάει να φύγουν. Όσο το ζευγάρι λείπει, οι υπόλοιποι παίζουν μπίνγκο, με βραβείο τον Κρις! Αυτός που κερδίζει είναι ο τυφλός πρώην φωτογράφος.

Το βράδυ, η Ρόουζ και ο Κρις ετοιμάζονται να αναχωρήσουν από το σπίτι, όταν ο Κρις ανακαλύπτει παλιές φωτογραφίες της Ρόουζ με πρώην της, οι οποίοι ήταν όλοι μελαμψοί (ένας εξ’ αυτών ήταν και ο Γουόλτερ, ενώ είχε φωτογραφία και από την Τζορτζίνα). Ο Κρις, εμφανώς αναστατωμένος και τρομαγμένος, ζητά επίμονα από τη Ρόουζ να φύγουν, αλλά αυτή ισχυρίζεται πως δεν βρίσκει τα κλειδιά. Ο Κρις καταλήγει εγκλωβισμένος στο υπόγειό τους, με τη Μίσι να τον υπνωτίζει και να του είναι αδύνατο να αντιδράσει ή να κουνηθεί. Σε δεύτερη φάση, εμφανίζεται ο παλιός φωτογράφος, ο οποίος είχε κερδίσει τον Κρις στο παιχνίδι, και του εξηγεί πως θα γίνει μεταμόσχευση εγκεφάλου στο σώμα του Κρις και έτσι ο τελευταίος θα ζει, αλλά θα είναι απλώς ένας θεατής στη ζωή του και όλες τις αποφάσεις και όλες του τις κινήσεις θα τις αναλαμβάνει και κατευθύνει ο φωτογράφος. Όταν ο Κρις τον ρωτάει γιατί το κάνουν αυτό στους Αφροαμερικανούς, του λέει πως επειδή υστερούν σε κάποια πράγματα (όπως σωματική διάπλαση – συσχετισμός με τη σκηνή που οι συγγενείς της οικογένειας τού συμπεριφέρονταν ως έκθεμα) θέλουν να τα αναπληρώσουν μέσω αυτών. Αυτό που θέλει ο συγκεκριμένος φωτογράφος είναι τα μάτια του, εφόσον ο ίδιος τυφλώθηκε.

Πηγή εικόνας: imdb.com/ δικαιώματα χρήσης: © 2016 Universal Pictures

Στο τέλος, τη στιγμή που είναι να πραγματοποιηθεί η μεταμόσχευση, ο Κρις καταφέρνει και ξεφεύγει από το σπίτι και γλυτώνει από τη νοητική δολοφονία του. Στην προσπάθειά του να ξεφύγει χτυπάει την Τζορτζίνα, την οποία δεν την αφήνει να πεθάνει και σταματάει για να τη σώσει, παρόλο που γνωρίζει πως κάποιος άλλος έχει καταβάλει το μυαλό της. Οι Τζορτζίνα, Γουόλτερ και Ρόουζ επιτίθενται στον Κρις, ενώ ο ίδιος για να σωθεί βγάζει το κινητό του να τραβήξει φωτογραφία με φλας. Η συνέχεια είναι καθηλωτική…

Σε αυτήν την ταινία προβάλλεται η αγριότητα και οι κτηνωδίες που μπορεί να πραγματοποιηθούν εξαιτίας του ρατσισμού. Οι άνθρωποι στην ταινία εκμεταλλεύονται τους έγχρωμους ανθρώπους και τους θεωρούν κατώτερους (γενικά αλλά ιδίως νοητικά) σε τέτοιο βαθμό όπου πιστεύουν ότι η ύπαρξή τους χρησιμεύει μόνο στις χειρωνακτικές εργασίες και πως μόνο με τη βοήθεια του μυαλού των λευκών ανθρώπων αξίζει να ζουν. Πιστεύουν ότι η ύπαρξή τους είναι ανάξια και δεν μπορούν να παίρνουν αποφάσεις!

Η ταινία αυτή έχει και ψυχολογική διάσταση. Συγκεκριμένα, ο πρωταγωνιστής ένιωθε ενοχές για τον θάνατο της μητέρας του, καθώς είχε μείνει άπραγος και δεν κάλεσε βοήθεια, με αποτέλεσμα όταν χτύπησε την Τζορτζίνα δεν μπορούσε να την αφήσει πίσω και πήγε να τη βοηθήσει, παρόλο που γνώριζε ότι θα του έκανε κακό. Επίσης, κατά την ύπνωσή του έμενε παράλυτος, γιατί η Μίσι του υπενθύμισε πως αυτός ήταν ο τρόπος αντιμετώπισής του στον θάνατο της μητέρας του, άπραγος και παρατηρητής. Τέλος, ο Γουόλτερ αυτοκτονεί, καθώς αντιλαμβάνεται πως οι σκέψεις και το ίδιο του το σώμα το έχει καταβάλει άλλος, προτιμώντας έτσι τον θάνατο.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Get Out Symbols, Allegory and Motifs, gradesaver.com, διαθέσιμο εδώ
  • Τρέξε!, el.wikipedia.org, διαθέσιμο εδώ 

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Γεωργία - Αλεξάνδρα Καλογεροπούλου
Γεωργία - Αλεξάνδρα Καλογεροπούλου
Είναι φοιτήτρια Φιλολογίας στο ΕΚΠΑ. Παρακολουθεί επιμορφωτικά σεμινάρια πάνω στο αντικείμενο σπουδών της και έχει πάρει το proficiency στα αγγλικά. Στον ελεύθερό της χρόνο της αρέσει να παίζει κιθάρα, να τραγουδάει και να διαβάζει λογοτεχνικά βιβλία και βιβλία σχετικά με την τέχνη.