14.2 C
Athens
Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΙστορίαΟ πόλεμος του Μαχντί: Μία πρώτη απόπειρα ριζοσπαστικοποίησης του Ισλάμ στο Σουδάν

Ο πόλεμος του Μαχντί: Μία πρώτη απόπειρα ριζοσπαστικοποίησης του Ισλάμ στο Σουδάν


Της Χαράς Γρίβα,

Ο πόλεμος του Μαχντί, γνωστός και ως Αγγλοσουδανικός Πόλεμος, ήταν μια σειρά συγκρούσεων που έλαβαν χώρα μεταξύ 1881 και 1899 στην περιοχή του Σουδάν στη βορειοανατολική Αφρική. Ο πόλεμος αυτός ήταν κατά βάση μια σύγκρουση μεταξύ των δυνάμεων του κινήματος των Μαχντιστών, υπό την ηγεσία του Μοχάμεντ Αχμάντ μπιν Αμπντ Αλλάχ, ο οποίος αυτοανακηρύχθηκε Μαχντί («ο καθοδηγούμενος»), και της βρετανο-αιγυπτιακής διοίκησης που ήλεγχε τότε το Σουδάν. Ο πόλεμος είχε βαθιές συνέπειες όχι μόνο για το Σουδάν αλλά και για το γεωπολιτικό τοπίο της Αφρικής και τα αποικιοκρατικά συμφέροντα των ευρωπαϊκών δυνάμεων.

Οι ρίζες αυτού του πολέμου μπορούν να εντοπιστούν στις κοινωνικοπολιτικές και οικονομικές συνθήκες στο Σουδάν κατά τα τέλη του 19ου αιώνα. Το Σουδάν βρισκόταν υπό την κυριαρχία του Χεδίβατου της Αιγύπτου, το οποίο και το ίδιο ήταν ονομαστικά αυτόνομο υποτελές κράτος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Η αιγυπτιακή κυριαρχία στο Σουδάν χαρακτηριζόταν από βαριά φορολογία, καταναγκαστική εργασία και εκτεταμένη διαφθορά, γεγονός που προκάλεσε σημαντική δυσαρέσκεια στον τοπικό πληθυσμό.

Η άνοδος του Μαχντί

Σε αυτό το κλίμα δυσαρέσκειας, ο Μοχάμεντ Αχμάντ μπιν Αμπντ Αλλάχ αναδείχθηκε σε θρησκευτικό και πολιτικό ηγέτη. Γεννημένος το 1844 στην Ντονγκόλα του βόρειου Σουδάν, ο Αχμάντ ήταν ένας καλά μορφωμένος θρησκευτικός λόγιος και σούφι που ανήκε στο τάγμα «Σαμανίγια». Το 1881 αυτοανακηρύχθηκε ως «Μαχντί», μια μεσσιανική μορφή της ισλαμικής εσχατολογίας που πιστεύεται ότι θα εμφανιστεί πριν από την Ημέρα της Κρίσης για να αποκαταστήσει την αρετή και τη δικαιοσύνη. Η διακήρυξη του Αχμάντ ήταν ένα κάλεσμα στα όπλα ενάντια στην αντιληπτή τυραννία της αιγυπτιακής διοίκησης και τις διεφθαρμένες πρακτικές της άρχουσας ελίτ.

Φωτογραφία του αυτοαποκαλούμενου Μαχντί. Πηγή εικόνας: wikimedia.org

Το μήνυμα του Μαχντί είχε μεγάλη απήχηση σε διάφορα τμήματα της σουδανικής κοινωνίας, συμπεριλαμβανομένων των ηγετών των φυλών, των θρησκευτικών ομάδων και των αγροτών. Το κάλεσμά του για τζιχάντ (ιερό πόλεμο) κατά των καταπιεστών κινητοποίησε σημαντικό μέρος του πληθυσμού, οδηγώντας στη δημιουργία ενός τρομερού κινήματος αντίστασης.

Στην αρχική φάση του Πολέμου του Μαχντί, οι Μαχντιστές πέτυχαν αρκετές νίκες εναντίον των αιγυπτιακών δυνάμεων. Τον Ιούνιο του 1881, ο Μαχντί και οι οπαδοί του έστησαν με επιτυχία ενέδρα σε αιγυπτιακή δύναμη στο νησί Άμπα, σηματοδοτώντας την πρώτη στρατιωτική εμπλοκή του πολέμου. Η νίκη αυτή αποτέλεσε σημαντική ώθηση για τον αγώνα των Μαχντιστών, προσελκύοντας περισσότερους οπαδούς στις τάξεις τους.

Οι αιγυπτιακές αρχές, αναγνωρίζοντας την αυξανόμενη απειλή, έστειλαν μεγαλύτερη δύναμη υπό τη διοίκηση του συνταγματάρχη Άχμαντ Αράμπι. Ωστόσο, τον Δεκέμβριο του 1881, η δύναμη αυτή ηττήθηκε αποφασιστικά στη μάχη του Άμπα. Οι δυνάμεις του Μαχντί, που πλέον είχαν διογκωθεί με νέους στρατιώτες και ενθαρρυμένες από την επιτυχία τους, συνέχισαν την εκστρατεία τους, καταλαμβάνοντας πόλεις-κλειδιά και φρούρια σε όλο το Σουδάν.

Η πολιορκία του Χαρτούμ

Ένα από τα πιο κρίσιμα επεισόδια του πολέμου των Μαχντί ήταν η πολιορκία του Χαρτούμ, της πρωτεύουσας του Σουδάν. Μέχρι το 1884, οι δυνάμεις του Μαχντί είχαν περικυκλώσει την πόλη, την οποία υπερασπιζόταν μια φρουρά με επικεφαλής τον Βρετανό στρατηγό Τσαρλς Γκόρντον. Ο Γκόρντον, ένας έμπειρος στρατιωτικός με μεγάλη εμπειρία στην Αφρική και την Κίνα, στάλθηκε από τη βρετανική κυβέρνηση για να επιβλέψει την εκκένωση των αιγυπτιακών στρατευμάτων και των αμάχων.

Φωτογραφία του Γκόρντον. Πηγή εικόνας: wikimedia.org

Ωστόσο, ο Γκόρντον επέλεξε να αψηφήσει τις διαταγές και παρέμεινε στο Χαρτούμ, ελπίζοντας να οργανώσει μια άμυνα και ενδεχομένως να συντρίψει την εξέγερση των Μαχντιστών. Για σχεδόν ένα χρόνο, η πόλη βρισκόταν υπό πολιορκία, με τους υπερασπιστές να αντιμετωπίζουν μειωμένες προμήθειες και αυξανόμενη πίεση. Παρά τα επανειλημμένα αιτήματα για ενισχύσεις, η βρετανική κυβέρνηση, μπλεγμένη σε άλλες αποικιακές συγκρούσεις και εσωτερικά ζητήματα, άργησε να ανταποκριθεί.

Στις 26 Ιανουαρίου 1885, οι δυνάμεις των Μαχντιστών εξαπέλυσαν τελική επίθεση στο Χαρτούμ. Η πόλη έπεσε και ο στρατηγός Γκόρντον σκοτώθηκε, σηματοδοτώντας μια σημαντική νίκη για τους Μαχντιστές. Η πτώση του Χαρτούμ προκάλεσε σοκ στη Βρετανία και στην ευρύτερη διεθνή κοινότητα, αναδεικνύοντας τη σοβαρή απειλή που αποτελούσε το μαχντιστικό κίνημα.

Η κυριαρχία των Μαχντιστών και οι εσωτερικοί αγώνες

Με την κατάληψη του Χαρτούμ, ο Μαχντί εγκαθίδρυσε την κυριαρχία του στο Σουδάν, ανακηρύσσοντάς το ισλαμικό κράτος που διέπεται από τον αυστηρό νόμο της Σαρία. Η διοίκηση των Μαχντιστών προσπάθησε να συγκεντρώσει την εξουσία και να επιβάλει τη θρησκευτική ορθοδοξία, η οποία περιελάμβανε την απαγόρευση του αλκοόλ, την επιβολή ενδυματολογικών κανόνων και τη δίωξη των διαφωνούντων και των μη μουσουλμάνων.

Ωστόσο, το μαχντιστικό κράτος αντιμετώπισε πολλές εσωτερικές προκλήσεις. Ο θάνατος του Μοχάμεντ Αχμάντ τον Ιούνιο του 1885 οδήγησε σε έναν αγώνα εξουσίας μεταξύ των οπαδών του. Ο Αμπνταλαχί Ιμπν Μοχάμεντ, ένας από τους έμπιστους υπαρχηγούς του Μαχντί, ανέλαβε την ηγεσία, παίρνοντας τον τίτλο του Χαλίφα (διάδοχος). Η διακυβέρνησή του σημαδεύτηκε από προσπάθειες εδραίωσης της εξουσίας και επέκτασης της επικράτειας του κράτους των Μαχντί, αλλά αντιμετώπισε επίσης αντίσταση από διάφορες φυλετικές φατρίες και εξωτερικές απειλές.

Ο πόλεμος των Μαχντιστών εισήλθε σε νέα φάση στα τέλη της δεκαετίας του 1890, όταν η Βρετανία, υπό την ηγεσία του λόρδου Σάλσμπερι, αποφάσισε να επανακτήσει τον έλεγχο του Σουδάν. Η απόφαση αυτή επηρεάστηκε από στρατηγικές εκτιμήσεις, όπως η εξασφάλιση των πηγών του ποταμού Νείλου και η αντιμετώπιση των γαλλικών και άλλων ευρωπαϊκών αποικιοκρατικών φιλοδοξιών στην Αφρική. Το 1896, μια βρετανο-αιγυπτιακή δύναμη, με επικεφαλής τον στρατηγό Χέρμπερτ Κίτσενερ, ξεκίνησε εκστρατεία για την ανακατάληψη του Σουδάν. Ο στρατός του Κίτσενερ ήταν καλά εξοπλισμένος με σύγχρονο οπλισμό, όπως πολυβόλα και πυροβολικό, γεγονός που του έδωσε σημαντικό πλεονέκτημα έναντι των δυνάμεων των Μαχντιστών.

Η εκστρατεία κορυφώθηκε με τη μάχη του Ομντουρμάν στις 2 Σεπτεμβρίου 1898. Ο στρατός των Μαχντιστών, αν και αριθμητικά ανώτερος, μειονεκτούσε έναντι της δύναμης πυρός και της τακτικής ικανότητας των δυνάμεων του Κίτσενερ. Η μάχη κατέληξε σε μια αποφασιστική νίκη του βρετανοαιγυπτιακού στρατού, σηματοδοτώντας ουσιαστικά το τέλος του μαχντιστικού κράτους.

Πίνακας με την μάχη του Οντουρμάν. Πηγή εικόνας: wikimedia.org

Η ανακατάληψη του Σουδάν έθεσε τέλος στον πόλεμο των Μαχντιστών και η περιοχή ενσωματώθηκε στη συνέχεια στο Αγγλο-Αιγυπτιακό Σουδάν, ένα συγκυριαρχικό καθεστώς που διαχειρίζονταν από κοινού η Βρετανία και η Αίγυπτος. Η ήττα του μαχντιστικού κράτους είχε εκτεταμένες συνέπειες για το Σουδάν και τον λαό του. Υπό τη βρετανική κυριαρχία, το Σουδάν υπέστη σημαντικές πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές αλλαγές. Η αποικιακή διοίκηση υλοποίησε έργα υποδομής, εισήγαγε νέες γεωργικές πρακτικές και προσπάθησε να ενσωματώσει το Σουδάν στην παγκόσμια οικονομία. Ωστόσο, οι αλλαγές αυτές συναντούσαν συχνά την αντίσταση του τοπικού πληθυσμού, οδηγώντας σε περιοδικές εξεγέρσεις και συνεχή αστάθεια.

Η κληρονομιά του μαδιστικού πολέμου είναι πολύπλοκη και πολύπλευρη. Από τη μία πλευρά, ο πόλεμος μνημονεύεται ως σύμβολο αντίστασης κατά της ξένης κυριαρχίας και ως κομβική στιγμή στην ιστορία του Σουδάν. Το όραμα του Μαχντί για ένα ισλαμικό κράτος ενέπνευσε τις μελλοντικές γενιές Σουδανών εθνικιστών και συνέβαλε στην τελική προσπάθεια της χώρας για ανεξαρτησία.

Από την άλλη πλευρά, ο πόλεμος και τα επακόλουθά του άφησαν κληρονομιά διχασμού και συγκρούσεων. Οι προσπάθειες του κράτους των Μαχντί να επιβάλει θρησκευτική και πολιτική ομοιομορφία έσπειραν σπόρους διχόνοιας μεταξύ των διαφορετικών εθνοτικών και θρησκευτικών κοινοτήτων του Σουδάν. Αυτές οι διαιρέσεις συνεχίζουν να επηρεάζουν την πολιτική και την κοινωνία του Σουδάν μέχρι σήμερα.

Αυτό το λάβαρο είναι μια δήλωση πίστης και υπακοής στον Αλλάχ και μεταφέρθηκε σε μάχη από το Στρατό του Μαχντί του Σουδάν. Πηγή εικόνας: wikimedia.org

Ο πόλεμος των Μαχντιστών ήταν μια καθοριστική σύγκρουση στην ιστορία του Σουδάν και της ευρύτερης περιοχής. Ήταν ένας πόλεμος που καθοδηγήθηκε από θρησκευτικό πάθος, αντιαποικιακό συναίσθημα και την αναζήτηση δικαιοσύνης και αυτοδιάθεσης. Η έκβαση του πολέμου αναδιαμόρφωσε το γεωπολιτικό τοπίο της βορειοανατολικής Αφρικής και είχε μόνιμες επιπτώσεις στην κοινωνία του Σουδάν.

Ο πόλεμος των Μαχντιστών χρησιμεύει ως υπενθύμιση της πολυπλοκότητας της αποικιοκρατίας και του διαρκούς αντίκτυπου των ιστορικών συγκρούσεων στα σύγχρονα ζητήματα. Αναδεικνύει την αλληλεπίδραση μεταξύ των τοπικών κινημάτων αντίστασης και των παγκόσμιων αποικιοκρατικών δυνάμεων, καθώς και τις προκλήσεις της οικοδόμησης του έθνους σε μια ποικιλόμορφη και συχνά διαιρεμένη κοινωνία.

Καθώς το Σουδάν συνεχίζει να πλοηγείται στην πορεία του προς τη σταθερότητα και την ανάπτυξη, τα διδάγματα του πολέμου του Μαχντί παραμένουν επίκαιρα. Η κατανόηση αυτής της σύγκρουσης και της κληρονομιάς της μπορεί να προσφέρει πολύτιμες πληροφορίες για τους συνεχιζόμενους αγώνες της χώρας και την ευρύτερη δυναμική της μετα-αποικιακής Αφρικής.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  • Χλόη Τριανταφυλλίδου (2004), Πέρα από το Σουδάν, Αθήνα: Σπανός-Βιβλιοφιλία
  • Η γέννηση ενός άλλου Μεσσία, efsyn.gr, διαθέσιμο εδώ.
  • Olivier Rolin (1999), Meroe (μτφρ. Έφη Γιαννοπούλου), Αθήνα: Άγρα

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Χαρά Γρίβα, Αρχισυντάκτρια Ιστορίας
Χαρά Γρίβα, Αρχισυντάκτρια Ιστορίας
Γεννήθηκε στην Καρδίτσα το 2002 και τα τελευταία χρόνια ζει στη Θεσσαλονίκη, ούσα προπτυχιακή φοιτήτρια στο τμήμα Πολιτικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Έχοντας κλίση στα μαθήματα πολιτικής ιστορίας, η μελέτη και ανάλυση ιστορικών γεγονότων καθιστά πιο εύκολη την κατανόηση και την ερμηνεία της κοινωνίας από πολιτική σκοπιά. Γνωρίζει αγγλικά και γαλλικά, ενώ στον ελεύθερό της χρόνο προτιμά να ακούει μουσική και να διαβάζει βιβλία σχετικά με την επιστήμη της.