13.7 C
Athens
Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΑπό το βιώσιμο marketing στο greenwashing

Από το βιώσιμο marketing στο greenwashing


Της Μαρίας Μπότη,

Αναμφίβολα, η βιωσιμότητα και η προστασία του περιβάλλοντος είναι ένα μείζον θέμα στις μέρες μας και κάτι που απασχολεί ολοένα και περισσότερους ανθρώπους, οδηγώντας τους πολλές φορές στην αλλαγή του τρόπου σκέψης και δράσης. Έτσι, υιοθετούν αλλαγές στην καθημερινότητά τους, τόσο σε μικρές όσο και μεγάλες συνήθειες.

Μεταξύ άλλων, ο κλάδος του marketing έχει επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό από αυτήν τη νέα «πράσινη» προσέγγιση της καθημερινότητας και έχει ενσωματώσει στις πρακτικές του πιο φιλικές προς το περιβάλλον τακτικές. Το βιώσιμο marketing αναδεικνύει μια νέα προσέγγιση στην προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών. Αντί να επικεντρώνεται αποκλειστικά στο κέρδος, οι επιχειρήσεις σήμερα αναζητούν τρόπους για να ενσωματώσουν την πτυχή της βιωσιμότητας σε όλους του τομείς της δραστηριότητάς τους. Το βιώσιμο marketing εστιάζει στην ανάδειξη των περιβαλλοντικών και κοινωνικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο πλανήτης και προωθεί λύσεις που σέβονται το περιβάλλον και ενισχύουν την κοινωνία.

Ένας τρόπος που οι επιχειρήσεις υιοθετούν το βιώσιμο marketing είναι μέσω της ενσωμάτωσης βιωσιμότητας στα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει τη χρήση βιώσιμων υλικών και διαδικασιών κατασκευής, την προώθηση της ανακύκλωσης και τη μείωση των αποβλήτων. Παράλληλα, οι επιχειρήσεις χρησιμοποιούν τις τεχνικές marketing για να ενισχύσουν το μήνυμα της βιωσιμότητας και να φέρουν ενώπιον του κοινού τις προσπάθειές τους. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει τη χρήση διαφημιστικών καμπανιών, κοινωνικών μέσων και εκδηλώσεων για να αυξηθεί η ευαισθητοποίηση γύρω από τα θέματα της βιωσιμότητας και να δημιουργηθεί μια θετική εικόνα για την εταιρεία.

Η διαφάνεια αποτελεί κρίσιμο στοιχείο στον τομέα του βιώσιμου marketing. Οι καταναλωτές προτιμούν να συνεργάζονται με εταιρείες που επικοινωνούν με ειλικρίνεια τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις των δραστηριοτήτων τους. Η έλλειψη διαφάνειας μπορεί να οδηγήσει σε έλλειψη εμπιστοσύνης από το κοινό και να επιβαρύνει την εικόνα μιας επιχείρησης.

Πηγή εικόνας: Freepik

Παρόλα αυτά, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η αξιοπιστία και η αυθεντικότητα είναι κρίσιμες για την επιτυχία του βιώσιμου marketing. Οι καταναλωτές είναι πλέον πιο ενήμεροι και ευαίσθητοι σε θέματα βιωσιμότητας και δεν διστάζουν να απορρίψουν τις εταιρείες που εφαρμόζουν το λεγόμενο “greenwashing”, δηλαδή την πρακτική της υπεκφυγής ή της υπερβολικής διαφήμισης της περιβαλλοντικής φιλικότητας χωρίς πραγματική δέσμευση.

Αν και η πρακτική αυτή είναι αναγνωρίσιμη, εντούτοις μπορεί να είναι δύσκολο για τους καταναλωτές να την αναγνωρίσουν. Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά του greenwashing είναι η υπερβολική χρήση περιβαλλοντικών όρων και συμβόλων στις διαφημίσεις τους, χωρίς να υπάρχει συνοδευτική δράση για τη βελτίωση της περιβαλλοντικής απόδοσης της επιχείρησης. Επιπλέον, οι εταιρείες που εφαρμόζουν greenwashing συχνά αποφεύγουν να δώσουν συγκεκριμένες πληροφορίες ή να διαβάσουν ανεξάρτητες επιβεβαιώσεις για τις διαδικασίες που χρησιμοποιούν. Το greenwashing υπονομεύει τις έντιμες προσπάθειες των εταιρειών που είναι πραγματικά αφοσιωμένες στη βιωσιμότητα, γεγονός που εμποδίζει την πρόοδο προς ένα πιο βιώσιμο μέλλον συνολικά.

Για να αναγνωριστούν οι αυθεντικές προσπάθειες βιωσιμότητας από το greenwashing, οι καταναλωτές μπορούν να εξετάσουν την περιβαλλοντική απόδοση της εταιρείας μέσω ανεξάρτητων πηγών και αναφορών, αλλά και να αποφύγουν την αγορά προϊόντων που φαίνονται υπερβολικά «πράσινα», χωρίς να υπάρχει υποστηρικτική απόδειξη. Η διαφοροποίηση μεταξύ των δύο μπορεί να είναι λεπτή, με αποτέλεσμα ορισμένες εταιρείες που είναι πραγματικά αφοσιωμένες στο «πράσινο» marketing να χαρακτηρίζονται λανθασμένα ως greenwashing. Μέσω της ενημέρωσης και της επιδεξιότητας στον αναγνωρισμό του greenwashing, οι καταναλωτές μπορούν να ενθαρρύνουν τις επιχειρήσεις να υιοθετήσουν πραγματικές πρακτικές βιωσιμότητας.

Συνεπώς, δεν θα πρέπει να αποδοκιμάζουμε κάθε περιβαλλοντική δράση που διεξάγεται από τις εταιρείες, αλλά να κρίνουμε και να αξιολογούμε τις «πράσινες» διαφημίσεις. Το βιώσιμο marketing δεν είναι μόνο μία τεχνική διαφήμισης, αλλά και μία σημαντική δράση κοινωνικής ευθύνης που ενημερώνει και ευαισθητοποιεί το κοινό αναφορικά με τη βιωσιμότητα και την προστασία του πλανήτη.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
  • SUSTAINABLE MARKETING: ΜΠΟΡΕΙ ΤΟ MARKETING ΜΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΒΙΩΣΙΜΟ; wefixit | Creative Digital Agency | Web,commerce, Digital Marketing, Performance Hosting, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρία Μπότη
Μαρία Μπότη
Γεννήθηκε το 1997 και είναι πτυχιούχος του τμήματος Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ. Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις ξένες γλώσσες και αγαπά τα ταξίδια. Τα σχέδια της για το μέλλον είναι να ασχοληθεί σε μεταπτυχιακό επίπεδο με την επικοινωνία και το marketing.