5.7 C
Athens
Δευτέρα, 25 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΔημόσια ή Ιδιωτική υπόθεση;

Δημόσια ή Ιδιωτική υπόθεση;


Της Μαριέτας Μουγιάντση,

Με το ψηφισθέν νομοσχέδιο για τις αλλαγές στην Παιδεία, που εισηγήθηκε προ ολίγων ημερών η Υπουργός Παιδείας, αναγνωρίζονται ως ισότιμα τα πτυχία ΑΕΙ και ιδιωτικών κολεγίων για το διορισμό, μέσω ΑΣΕΠ, δασκάλων και καθηγητών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ωστόσο, η θαρραλέα και πρωτοποριακή αυτή κίνηση προκάλεσε κύμα αντιδράσεων από την ώρα κιόλας της ψήφισής της, με εκατοντάδες διαδηλωτές να εκφράζουν την κατηγορηματική άρνησή τους στην εξίσωση των πτυχίων. Ο διχασμός έγινε, επίσης, αντιληπτός και στη συνεδρίαση της Βουλής, όπου και εκφράστηκαν διά μέτρου αντίθετες απόψεις από τους συμμετέχοντες βουλευτές.

Από τη μια, οι αντιτιθέμενοι με την ισοδυναμία των πτυχίων ΑΕΙ και κολεγίων επικαλούνται το άρθρο 16 του Συντάγματος, το οποίο προβλέπει ρητά το δημόσιο χαρακτήρα της ανώτατης εκπαίδευσης, για να χαρακτηρίσουν το άρθρο 50 του νομοσχεδίου της κυβέρνησης αντισυνταγματικό. Υποστηρίζουν, με άλλα λόγια, πως η κυβέρνηση επιχειρεί να επιβάλει την ιδεοληψία της για την ιδιωτική εκπαίδευση, ως νόμο του κράτους, θέτοντας σε δεύτερη μοίρα τα συμφέροντα όσων σπουδάζουν σε ΑΕΙ. Πράγματι, δεδομένου ότι με αυτό το νομοσχέδιο, επίσης, καταργούνται αρκετά τμήματα ΑΕΙ και μειώνεται η χρηματοδότηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, η δυσφορία των φοιτητών είναι αναμενόμενη. Είναι αναμενόμενη, γιατί δεν καταβλήθηκε από κανέναν νέο τόσο μεγάλη προσπάθεια για την εισαγωγή του στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, για να αναιρεθεί αυτή μετά την ψήφιση ενός νομοσχεδίου που καθορίζει τις σπουδές του με βάση τα χρήματα κι όχι τις ικανότητές του. Τα «αμφίβολης ποιότητας» κολέγια άλλωστε, όπως πολλοί πιστεύουν, βλέπουν τους φοιτητές περισσότερο ως πελάτες, παρά ως μελλοντικούς φορείς ενός επαγγέλματος.

Από την άλλη, η προσκόλληση στη δικτατορία ενός παρωχημένου κρατισμού στην Παιδεία, ίσως πρέπει να παραχωρήσει τη θέση της στην εφαρμογή ρηξικέλευθων και τολμηρών ιδεών. Αν λάβουμε υπόψη τις πρακτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της οποίας είμαστε μέλη, μπορούμε να αντιληφθούμε πως μια τέτοια ρύθμιση στην παιδεία ίσως επιφέρει θετικά αποτελέσματα. Πιο αναλυτικά, οι νέοι που διαθέτουν πτυχία κολεγίων θα μπορούν να έχουν τη δυνατότητα διορισμού σε θέσεις εκπαιδευτικών μέσω ΑΣΕΠ, δεδομένου φυσικά ότι πληρούν τις προδιαγραφές. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα περισσότεροι νέοι να απορροφηθούν, καλύπτοντας κενά στο δημόσιο τομέα. Εφόσον οι ίδιοι ξόδεψαν χρόνο, χρήματα, κόπο, έκαναν θυσίες για να αποκτήσουν ένα πτυχίο, και ταυτόχρονα είναι προικισμένοι με τα απαραίτητα προσόντα, είναι δίκαιο να ανοίξει και γι’ αυτούς η προοπτική απόκτησης μιας θέσης στο δημόσιο.

Σίγουρα, οποιαδήποτε αλλαγή στον τομέα της παιδείας μας επιφυλάσσει εκπλήξεις και ανατροπές. Παρ’ όλα αυτά, ο συντηρητισμός και η προσκόλληση στην πεπατημένη δε μπορεί παρά μόνο να μας φτάσει μέχρι ένα σημείο. Οι τολμηρές -αλλά με σταθερό υπόβαθρο- πρακτικές και οι θαρραλέες αποφάσεις είναι αυτές που μπορούν τελικά να οδηγήσουν στην πρόοδο και την ευημερία. Καλό θα ήταν, λοιπόν, να μην απορρίπτουμε άκριτα τις αλλαγές, αλλά να τις λαμβάνουμε υπόψη και να προχωράμε στη λήψη αποφάσεων με συνεργατικό και ομαδικό πνεύμα.


 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μαριέτα Μουγιάντση
Μαριέτα Μουγιάντση
Γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη το 2000 και είναι προπτυχιακή φοιτήτρια στο τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΑΠΘ. Μελλοντικά φιλοδοξεί να ασχοληθεί με τον κλάδο της μετάφρασης-διερμηνείας.