10.5 C
Athens
Κυριακή, 24 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΛακωνικός κόλπος: Έρμαιο των ρωσικών «κόλπων»

Λακωνικός κόλπος: Έρμαιο των ρωσικών «κόλπων»


Της Μαριαλένας Κουντούρη,

Λακωνικός κόλπος, λοιπόν, ο νοτιότερος αλλά και ο πιο… ιδιαίτερος κόλπος της χώρας μας. Κι αυτό, διότι, πέρα από το γεγονός ότι φιλοξενεί σπάνια βιοποικιλότητα, φημίζεται για τον τεράστιο αριθμό δεξαμενόπλοιων που διέρχονται από την περιοχή. Ανέκαθεν, αναρίθμητα πλοία περνούσαν από το σημείο. Όμως, τα τελευταία χρόνια και συγκεκριμένα, μετά το ξέσπασμα του πολέμου μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, ο αριθμός έχει αυξηθεί κατακόρυφα κι αυτό όχι τυχαία!

Πρόκειται για ρωσικά πλοία, τα οποία επιλέγουν τη λεγόμενη “ship to ship transfer”. Οι Ρώσοι στέλνουν δεξαμενόπλοια γεμάτα πετρέλαιο, το οποίο πετρέλαιο «μεταγγίζουν» σε άλλα πλοία με προορισμό την Ινδία και τη Μέση Ανατολή. Βέβαια, το πετρέλαιο που φτάνει στην Ινδία χαρακτηρίζεται νόμιμο, καθώς δεν είναι πια… ρωσικό. Αυτές οι πρακτικές έχουν εισφέρει στο ρωσικό κράτος τεράστια χρηματικά ποσά, καλύπτοντας έτσι το κενό που δημιούργησε η ευρωπαϊκή αγορά, η οποία «απορροφούσε» περίπου το 1/3 των εξαγωγών αργού πετρελαίου. Συγκεκριμένα, το 2023 η Ρωσία κατέγραψε ρεκόρ στον αριθμό εσόδων από την εξαγωγή αργού πετρελαίου, το οποίο έφτασε στα 37 δισεκατομμύρια δολάρια. Αξίζει να αναφερθεί, πως οι Ρώσοι δεν πλουτίζουν αποκλειστικά από τα “ship to ship transfers” καθαρού πετρελαίου, αλλά κερδίζουν και όταν η διύλιση του αργού πετρελαίου πραγματοποιείται στην Ινδία, κι αυτό διότι, όπως προαναφέρθηκε, το ρωσικό πετρέλαιο έχει χάσει «την ταυτότητά» του και, πλέον, μπορεί να εξαχθεί παντού. Παρά τις όποιες κυρώσεις στο Κρεμλίνο, φαίνεται να είναι όλοι θεατές στα «ρωσικά  κόλπα».

Τα τάνκερ που βρίσκονταν στον Λακωνικό κόλπο στις 18 Απριλίου 2024, Πηγή Εικόνας: Marinetraffic.com

Πολλοί Λάκωνες που κατοικούν στον κόλπο αναρωτιόμαστε για ποιο λόγο δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί κάποια παρεμβολή των ελληνικών αρχών, με σκοπό να αποκοπεί αυτό το «αλισβερίσι». Η απάντηση που δίνεται είναι πως μια παρέμβαση από το λιμενικό σώμα, για παράδειγμα,  δεν είναι δυνατή, επειδή αυτές οι “ship to ship” μεταφορές γίνονται σε απόσταση πάνω από 6 ναυτικά μίλια από την ακτή, που σημαίνει ότι πλέον μιλάμε για διεθνή ύδατα. Βέβαια, ο κανόνας των 6 ναυτικών μιλίων δεν εφαρμόζεται πάντα!

Ως άνθρωπος που έχει μεγαλώσει στον Λακωνικό κόλπο και που έχει τη δυνατότητα να θαυμάζει καθημερινά αυτή τη σπάνια ομορφιά, δε διανοούμαι ότι κάποια στιγμή ενδέχεται να καταστραφεί. Ποιος μπορεί να μου εγγυηθεί ότι σε ένα πιθανό ατύχημα, σε μια διαρροή πετρελαίου, για παράδειγμα, δε θα κινδυνέψει να χαθεί αυτή η σπάνια βιοποικιλότητα; Όλες αυτές οι περιοχές “Natura” και οι παραλίες με τις γαλάζιες σημαίες πώς μπορούν να προστατευθούν; Μήπως θα πρέπει να προβλεφθεί κάποια νομοθεσία, η οποία, έστω να μεγαλώνει την απόσταση από την ακτή σε ό,τι αφορά τα 6 ναυτικά μίλια σε περιβαλλοντικά προστατευόμενες περιοχές;


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
  • Λαθραίες διαδρομές πολλών δισ. για το ρωσικό πετρέλαιο: Με τάνκερ φαντάσματα από τη Σιβηρία στις ΗΠΑ μέσω Λακωνικού κόλπου και Ινδίας, protothema.gr. Διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μαριαλένα Κουντούρη
Μαριαλένα Κουντούρη
Κατάγεται από την Νεάπολη Λακωνίας. Είναι γεννημένη το 2003 και σήμερα φοιτά στο Τμήμα Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Πατρών. Τα ενδιαφέροντά της είναι η μουσική και σαφώς η ανάγνωση βιβλίων, η οποία αποτελεί τη βάση του αντικειμένου σπουδών της. Γνωρίζει Αγγλικά και Γαλλικά. Ακόμη, ασχολείται με τον αθλητισμό και απολαμβάνει ιδιαίτερα την ύπαιθρο και τους περιπάτους στη φύση.