14.2 C
Athens
Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΝαυτιλία και Ναυλώσεις: O ρόλος των ναυτιλιακών οργανισμών

Ναυτιλία και Ναυλώσεις: O ρόλος των ναυτιλιακών οργανισμών


Του Σταμάτη Τσινίδη,

Οι διεθνείς ναυτιλιακοί οργανισμοί που σχετίζονται με τις ναυλώσεις αποτελούν κεντρικούς «παίκτες» στον τομέα των ναυλώσεων, προωθώντας πρότυπα και πολιτικές που επηρεάζουν τη διεθνή ναυτιλία. Αυτοί οι οργανισμοί διαδραματίζουν καίριο ρόλο στη διασφάλιση της αποτελεσματικής λειτουργίας και της ασφάλειας στον τομέα. Οι τρεις κύριοι οργανισμοί που συνδέονται με τις ναυλώσεις είναι η BIMCO, η FONASBA και η INTERCARGO.

Η BIMCO (Baltic and International Maritime Council), με έδρα τη Δανία, λειτουργεί ως μη κερδοσκοπικός οργανισμός που επικεντρώνεται αποκλειστικά σε θέματα ναυτιλίας και παρέχει συμβουλές στα μέλη της. Τα περίπου 2.700 μέλη της καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα, συμπεριλαμβανομένων πλοιοκτητών, ναυλομεσιτών, ναυτιλιακών εταιριών και P&I clubs (ασφαλιστικές ενώσεις), με τους πρώτους να κατέχουν το 60% του παγκόσμιου στόλου. Τα γραφεία του οργανισμού εκτείνονται παγκοσμίως, περιλαμβάνοντας το Χιούστον, την Κοπεγχάγη, το Λονδίνο, τις Βρυξέλλες, τη Σιγκαπούρη, τη Σαγκάη και την Αθήνα, προσφέροντας εκτενή υποστήριξη στα μέλη του ανά τον κόσμο.

Η BIMCO συνεργάζεται με διάφορους οργανισμούς, συμπεριλαμβανομένου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), και ασχολείται με πληροφορίες και επίκαιρα θέματα που αφορούν τους λιμένες. Επιπλέον, ερευνά θέματα σχετικά με την προσφορά και τη ζήτηση στη ναυτιλιακή αγορά και καταβάλλει προσπάθειες για την αντιμετώπιση της διακίνησης ναρκωτικών μέσω εμπορικών πλοίων. Κατά διαστήματα, εκδίδει αναφορές για εξελίξεις σε διάφορους λιμένες, που αφορούν τους πλοιοκτήτες και δημοσιεύονται στο Bimco Weekly News. Επιπλέον, κάθε χρόνο κυκλοφορεί το “Bimco Calendar,” το οποίο περιλαμβάνει πληροφορίες για γιορτές κρατών και διαφοροποιήσεις σε λιμενικά τέλη.

Το 2022, η BIMCO έθεσε ένα ζήτημα σχετικά με την τιμολόγηση του άνθρακα. Συγκεκριμένα, πρότεινε να συμπεριληφθεί το κόστος της ανθρακοποίησης στο μέρος του ναυλοσυμφώνου που αναφέρεται στην ταχύτητα του πλοίου κατά τη διαδρομή του. Στο πλαίσιο της «πράσινης» ναυτιλίας, η BIMCO έχει θέσει ως στόχο την επίτευξη μηδενικών εκπομπών αερίου έως το 2050.

Πηγή εικόνας: Shaah Shahidh / Unsplash

Η FONASBA (Federation of National Association of Ship Βrokers and Agents) ιδρύθηκε το 1969, με έδρα το Λονδίνο, και αποτελεί διεθνή ένωση για ναυλομεσίτες και πράκτορες. Η αποστολή της περιλαμβάνει τον εκπροσωπικό ρόλο σε διεθνές επίπεδο και τη συνεργασία με άλλους οργανισμούς, όπως η BIMCO και η INTERCARGO, για την ανάλυση θεμάτων που αφορούν τους ναυλομεσίτες. Επίσης, έχει συμβουλευτική θέση στον IMO. Η συμμετοχή της σε συνέδρια επικεντρώνεται σε θέματα νέων τύπων ναυλοσυμφώνων, ενώ παρέχει προστασία στα δικαιώματα των πρακτόρων και ναυλομεσιτών, παρακολουθώντας τις τελευταίες εξελίξεις στον τομέα τους. Τα μέλη της είναι παρόντα σε 71 χώρες παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας με έδρα τον Πειραιά, και εκπροσωπούνται από 53 εθνικές ενώσεις ναυλομεσιτών και πρακτόρων. Το ECASBA λειτουργεί ως γέφυρα μεταξύ της FONASBA και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, παρέχοντας πληροφορίες σχετικά με θαλάσσιες μεταφορές, λιμενικές υπηρεσίες και ασφάλεια ναυτιλίας.

Από τον Οκτώβριο του 2007, ο οργανισμός συνδράμει τους πλοιοκτήτες στην επαφή με πράκτορες και μεσίτες. Οι πράκτορες και μεσίτες, από την πλευρά τους, βοηθούν στην επικοινωνία των πλοιοκτητών με έναν φορτωτή, προκειμένου να επιτευχθεί συμφωνία για τη μεταφορά εμπορευμάτων.

Η INTERCARGO (International Association of Dry Cargo Shipowners) ιδρύθηκε το 1980 στο Λονδίνο, με στόχο την προστασία και την εκπροσώπηση των πλοιοκτητών ξηρού φορτίου που αποτελούν μέλη του οργανισμού. Παράλληλα, συνεργάζεται με άλλους οργανισμούς και λαμβάνει συμβουλές από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ). Στην ηγεσία του βρίσκονται ο Πρόεδρος Δημήτρης Φαφάλιος, ο Αντιπρόεδρος Σπύρος Ταράσης και ο Γενικός Διευθυντής Κώστας Γκίνης.

Ο οργανισμός απαρτίζεται από 150 μέλη σε 30 χώρες, με την προϋπόθεση ότι κάθε μέλος πρέπει να είναι πλοιοκτήτης ή εφοπλιστής. Επιπλέον, υπάρχουν και συνδεδεμένα μέλη, τα οποία δεν έχουν πλήρη δικαιώματα, καθώς δεν είναι ιδιοκτήτες πλοίων. Όλα τα μέλη καταβάλλουν ετήσια συνδρομή, η οποία διαφοροποιείται ανάλογα με το μέγεθος του στόλου που διαθέτει ένας πλοιοκτήτης. Τα πλοία πρέπει, επίσης, να είναι μέλη του ICAS (International Association of Classification) και να πληρούν ποιοτικές προδιαγραφές κατασκευής. Τέλος, ο οργανισμός κυκλοφορεί κάθε μήνα ένα έκθετο με πληροφορίες και εξελίξεις για να ενημερώνει τα μέλη του.

Συμπερασματικά, οι διεθνείς ναυτιλιακοί οργανισμοί, εστιάζοντας στις ναυλώσεις, αντιπροσωπεύουν έναν σημαντικό πυλώνα στον χώρο της ναυτιλίας. Με στόχο την προώθηση της ασφάλειας, της βιωσιμότητας και της συνεργασίας, συνδέονται με διεθνείς οργανισμούς και παρέχουν κρίσιμες πληροφορίες για τις εξελίξεις στον τομέα. Με τη συνεχή προσπάθεια για καινοτομία και τη συμβολή τους στη μείωση των εκπομπών, αναδεικνύουν τον ρόλο τους στη διαμόρφωση ενός βιώσιμου και αποτελεσματικού ναυτιλιακού τομέα για το μέλλον.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • BIMCO: Ο ρόλος των ναυλωτών στην απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, naftikachronika.gr, διαθέσιμο εδώ
  • fonasba.com, διαθέσιμο εδώ
  • intercargo.org, διαθέσιμο εδώ
  • Γ.Π Βλάχος, Ναυλώσεις, Εκδόσεις Unibooks, 2019

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Σταμάτης Τσινίδης
Σταμάτης Τσινίδης
Γεννήθηκε το 2001 στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος του τμήματος Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου. Μελλοντικά του σχέδια είναι οι μεταπτυχιακές σπουδές, ενώ στον ελεύθερό του χρόνο ασχολείται με τον αθλητισμό και του αρέσει να ενημερώνεται για θέματα της επικαιρότητας.