Της Πέτρας Παπαπέτρου,
Κατά τη διάρκεια διακυβέρνησης της Νέα Δημοκρατίας, του ΠΑ.ΣΟ.Κ., αλλά και του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – Π.Σ. η αποκρατικοποίηση, δηλαδή η διαδικασία μετάβασης από ένα καθεστώς διαχείρισης της δημόσιας περιουσίας σε ένα καθεστώς ιδιωτικής, με νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου αντί δημοσίου, αποτέλεσε κέντρο ενδιαφέροντος όλων των Κυβερνήσεων. Η μεταβολή ενός τομέα από δημόσιο σε ιδιωτικό, προϋποθέτει την προσήλωση του ενδιαφέροντος προς το ιδιωτικό και επιχειρηματικό κέρδος έναντι του δημοσίου συμφέροντος. Τα αποτελέσματα των ιδιωτικοποιήσεων είναι φανερά στην καθημερινότητα των πολιτών και επιβαρύνουν όλο και περισσότερο τον λαό και ιδιαίτερα τα κατώτερα στρώματα της κοινωνίας.
ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μετά από πολυετείς περικοπές ιδιωτικοποιήθηκε από την Κυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – Π.Σ. το 2017 έναντι 45 εκατ. Ευρώ. Το ΠΑ.ΣΟ.Κ. ξεκίνησε τη διαδικασία διάλυσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όταν το 2010 η Κυβέρνηση Παπανδρέου άρχισε να εφαρμόζει ένα σχέδιο για τη μείωση του εργατικού δυναμικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κατά σχεδόν 40% (από 6.000 εργαζόμενους σε περίπου 3.700). Οι τιμές των εισιτηρίων αυξήθηκαν κατά περισσότερο από 60% και ένα μεγάλο τμήμα των γραμμών έκλεισε. Στις 14 Σεπτεμβρίου του 2017 το ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου) πούλησε το 100% των μετοχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στην ιταλική FSI (Ferrovie dello Stato Italiane) ενώ 4 χρόνια αργότερα, το 2021 επί Κυβέρνησης Μητσοτάκη ολοκληρώθηκε η μεταβατική περίοδος και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μετονομάστηκε σε Hellenic Train. Οι συνέπειές ήταν καταστροφικές με την πλήρη απαξίωση και εγκατάλειψη του σιδηροδρομικού δικτύου, οδηγώντας και στο μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην Ιστορία της Ελλάδας, στα Τέμπη, τον Φεβρουάριο του 2023.
ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ
Όσον αφορά το Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος το ΤΑΙΠΕΔ, ανακοίνωσε στις 15 Ιανουαρίου του 2024, η εισαγωγή του «Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών» (ΔΑΑ) στο Χρηματιστήριο. Επιπλέον, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας επιχειρεί να ιδιωτικοποιήσει 22 δημόσια περιφερειακά αεροδρόμια, ενώ σύμφωνα με τον τομεάρχη Υποδομών & Μεταφορών του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Π.Σ., Χάρη Μαμουλάκη, «υπήρχαν πολλές δυνατότητες επενδύσεων στις παραπάνω υποδομές, μέσα από δημόσιους ή ευρωπαϊκούς πόρους, η Κυβέρνηση της Ν.Δ. επιλέγει να προχωρήσει στην “αποκρατικοποίηση” αντί στην αναβάθμισή τους».
Αντίστοιχα, 14 περιφερειακά αεροδρόμια για μία περίοδο 40 ετών, αρχής γενομένης από το φθινόπωρο του 2015 «παραχωρήθηκαν» στην κοινοπραξία Fraport-Slentel της Γερμανίας για μόλις 1,23 δισ. ευρώ με αρχική μίσθωση 40 ετών, επί Κυβέρνησης ΣΥ.ΡΙΖ.Α.- Π.Σ. Τα αεροδρόμια αυτά είναι ανάμεσα στους πιο τουριστικούς προορισμούς της χώρας, κάποια από αυτά της Θεσσαλονίκης, των Χανίων, της Ρόδου, της Μυκόνου και της Σαντορίνης.
ΛΙΜΑΝΙ ΠΕΙΡΑΙΑ
Στις 10 Αυγούστου του 2016, με την παρουσία του πρώην Πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, πραγματοποιήθηκε η υπογραφή της σύμβασης για την «παραχώρηση» του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ) στην κινέζικη ναυτιλιακή εταιρεία COSCO στο Μέγαρο Μαξίμου. Αφού πήρε τα ηνία η COSCO, οι απεργίες των λιμενεργατών και οι καταγγελίες έχουν καταστεί καθημερινές, ενώ δεν είναι λίγα τα εργατικά ατυχήματα που κοστίζουν μέχρι και τις ζωές των εργαζομένων, όπως το «ατύχημα» του Δημήτρη Δαγκλή. Μπροστά στη αύξηση του κέρδους και των εσόδων, η COSCO προχωράει ακάθεκτη, ενώ αρνείται να ικανοποιήσει τα αιτήματα της ΕΝΕΔΕΠ (Ένωση Εργαζομένων Διακίνησης Εμπ/τίων) και κυρίως τη λήψη επιπλέον μέτρων ασφαλείας.
ΕΝΕΡΓΕΙΑ
Η ιδιωτικοποίηση των φορέων ενέργειας έχει καταστεί αισθητή από όλους τους πολίτες της χώρας. Οι τιμές της ενέργειας παίζουν πρωτεύοντα ρόλο στην αύξηση των τιμών, στην αύξηση κόστους ζωής και συντήρησης, καθώς επηρεάζουν κάθε τομέα της Οικονομίας. Όταν αυξάνονται οι τιμές του ρεύματος, του φυσικού αερίου και του πετρελαίου, τότε όλες οι υπόλοιπες τιμές ακολουθούν, παίρνοντας την ανιούσα. Μετά από πολύχρονες ενέργειες προς την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ, η Κυβέρνηση Μητσοτάκη έδωσε τη χαριστική βολή το 2021 μέσω της διαδικασίας Αύξησης Μετοχικού Κεφαλαίου. Μετά από 71 χρόνια το Δημόσιο έχασε την πλειοψηφία στο μετοχικό κεφάλαιο της ΔΕΗ που από 51%, περιορίστηκε κοντά στο 34%. Το επιπλέον 17% που κατείχε το ΤΑΙΠΕΔ πουλήθηκε σε ιδιωτικά funds – επενδυτές.
Η Κυβέρνηση Μητσοτάκη ιδιωτικοποίησε το 49% του Διαχειριστή του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ), αλλά και το 100% των δικτύων φυσικού αερίου της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ) Υποδομών. Οι τιμές έφτασαν στα ύψη, η αισχροκέρδεια έπληξε κάθε ελληνικό νοικοκυριό και ο ελληνικός λαός ήρθε αντιμέτωπος με την πλήρη φτωχοποίηση και εξαθλίωση.
Τα βρετανικά “think tanks” του Institute for Public Policy Research and Common Wealth ανέλυσαν τον τρόπο με τον οποίο το ενεργειακό σοκ μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία αποτέλεσε το αρχικό έναυσμα του υψηλού πληθωρισμού. Στην έκθεσή τους έθεσαν στο επίκεντρο της προσοχής τα εταιρικά κέρδη και τα καρτέλ ολιγοπωλίων που ευθύνονται για την κορύφωση της πληθωριστικής λαίλαπας.
Σε μία διαρκή προσπάθεια ιδιωτικοποίησης των δημόσιων υποδομών, η Κυβέρνηση Μητσοτάκη θέλει να επεκταθεί και στον χώρο των Πανεπιστημίων. Η τραγική υποχρηματοδότηση, η υποτίμηση των πτυχίων των ελληνικών Πανεπιστημίων, αλλά και η φίμωση των φοιτητών έχουν αποτελέσει κυρίαρχους στόχους της Κυβέρνησης. Είναι, πλέον, φανερό πως οι ιδιωτικοποιήσεις έχουν ζημιώσει τους Έλληνες πολίτες και αποτελεί κοινωνική αναγκαιότητα η επανακρατικοποίηση κάθε δομής που δεν αποβλέπει πια στο δημόσιο συμφέρον, στο συμφέρον του πολίτη.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Inflation, profits and market power: Towards a new research and policy agenda, ippr.org, διαθέσιμο εδώ
- Ιδιωτικοποίηση, kathimerini.gr, διαθέσιμο εδώ
- Πληθωρισμός απληστίας και υπερκέρδη: «Χορηγοί» της ακρίβειας τα «καρτέλ» σε τρόφιμα – ενέργεια, insider.gr, διαθέσιμο εδώ
- Πώς θα είναι η νέα ΔΕΗ με τους ιδιώτες στο 67%, in.gr, διαθέσιμο εδώ
- Ιδιωτικοποίηση ΔΕΗ / Έσβησε οριστικά το Δ, avgi.gr, διαθέσιμο εδώ
- Οι ευθύνες του ΣΥΡΙΖΑ για τους νεκρούς των τρένων στα Τέμπη, wsws.org, διαθέσιμο εδώ