17.1 C
Athens
Τετάρτη, 18 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΙστορίαΗ αεροπειρατεία του Ιανουαρίου 1969 ως διαμαρτυρία κατά της Χούντας

Η αεροπειρατεία του Ιανουαρίου 1969 ως διαμαρτυρία κατά της Χούντας


Του Γρηγόρη Χατζή,

Στα χρονικά της ανθρώπινης Iστορίας έχει παρατηρηθεί ανά τον κόσμο αρκετές φορές το φαινόμενο της αεροπειρατείας. Στη χώρα μας, ευτυχώς η συγκεκριμένη μορφή τρομοκρατίας έχει εκδηλωθεί ελάχιστες φορές. Μία από τις πιο χαρακτηριστικές ήταν στις 2 Ιανουαρίου 1969, όταν ο 30χρονος Κρητικός Γεώργιος Φλαμουρίδης ή Παραβολιδάκης κατέλαβε το πιλοτήριο ενός Douglas DC-6B των Ολυμπιακών Αερογραμμών που εκτελούσε το δρομολόγιο Ηράκλειο – Αθήνα.

Ήταν Πέμπτη, 10:00 π.μ. όταν η πτήση των Ολυμπιακών Αερογραμμών με προορισμό την Αθήνα αναχώρησε από το αεροδρόμιο του Ηρακλείου με 97 επιβάτες και 5 μέλη πληρώματος. Περίπου πέντε λεπτά μετά την απογείωση, ο Παραβολιδάκης εισέβαλε στο πιλοτήριο και υπό την απειλή όπλου, ανάγκασε τον πιλότο να αλλάξει την πορεία του αεροπλάνου προς το Κάιρο. Αρχικά, εκείνος δεν υπάκουσε στην εντολή του Κρητικού, εκείνος, όμως, πυροβόλησε στον αέρα για εκφοβισμό και, έτσι, προκάλεσε σοβαρή ζημία στον υαλοπίνακα.

Ο κυβερνήτης, κατά τη διάρκεια της αεροπειρατείας, είχε καταφέρει να επικοινωνήσει με τον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου στην Αθήνα. Μάλιστα, είχε προσωρινά πετύχει να κατευθύνει κρυφά το αεροσκάφος προς τον αρχικό του προορισμό, όμως ο Παραβολιδάκης το κατάλαβε και απαίτησε ξανά την ανακατεύθυνσή του προς την πρωτεύουσα της Αιγύπτου. Ταυτόχρονα, μετά από συνεννόηση με το αεροδρόμιο του Ελληνικού, δύο πολεμικά αεροσκάφη πλησίασαν το αεροπλάνο των Ολυμπιακών Αερογραμμών και επιχείρησαν να το αναγκάσουν στην αρχική του πορεία. Όμως, ούτε τότε ο αεροπειρατής άλλαξε γνώμη και επέβαλλε οριστικά πλέον την πορεία του αεροσκάφους προς το Κάιρο, με την απειλή ότι διαφορετικά θα το ανατινάξει.

Το Douglas DC-6B είχε πάρει αμετάκλητη πορεία προς την αιγυπτιακή πρωτεύουσα. Όταν εισήλθε στον εναέριο χώρο της χώρας, ο πιλότος ζήτησε ειδική άδεια για έκτακτη προσγείωση στο Κάιρο λόγω αεροπειρατείας. Οι Αιγυπτιακές αρχές έδωσαν την άδεια, ενώ ήταν και προετοιμασμένες για παν ενδεχόμενο. Το αεροσκάφος, εν τέλει, προσγειώθηκε με επιτυχία στις 12:40 το μεσημέρι, εν μέσω έντονης ομίχλης που καθιστούσε την όλη κατάσταση ακόμη πιο δύσκολη.

Φωτογραφία του Παραβολιδάκη. Πηγή εικόνας: newsbreak.gr

Με την προσγείωση, οι αρχές συνέλαβαν αμέσως τον Παραβολιδάκη. Εκείνος, ζήτησε πολιτικό άσυλο, μη θέλοντας να επιστρέψει στην Ελλάδα. Αργότερα, έγινε γνωστό πως η αεροπειρατεία που διέπραξε είχε σαφή ιδεολογικό χαρακτήρα, καθώς ήταν ένας τρόπος αντίδρασης στο δικτατορικό καθεστώς που επικρατούσε τότε στη χώρα μας, από το οποίο μάλιστα εκείνος διωκόταν. Εν τω μεταξύ, κάποιες ώρες αργότερα, ένα άλλο αεροσκάφος ήρθε για να παραλάβει τους επιβάτες της πτήσης και να τους μεταφέρει στην Αθήνα. Σύμφωνα με μαρτυρίες τους, η αεροπειρατεία που έζησαν ήταν τρομακτική και φοβήθηκαν για τη ζωή τους.

Μετά το τέλος του επεισοδίου, ο αθηναϊκός Τύπος – που ήταν σαφώς κατευθυνόμενος και από το χουντικό καθεστώς, μετέδωσε το συμβάν ως απόρροια οικογενειακών προβλημάτων που είχε ο Παραβολιδάκης, για να μην αποκαλυφθούν τα πραγματικά, πολιτικά κίνητρα της πράξης του. Μάλιστα, δημοσιεύτηκε και το ποινικό του μητρώο, σύμφωνα με το οποίο το 1967 είχε καταδικαστεί σε έναν χρόνο φυλάκιση για απείθεια κατά των αρχών.

Τελικά, ο Παραβολιδάκης παρέμεινε για 7 μήνες σε φυλακές στην Αίγυπτο και αργότερα κατάφερε να μην εκδοθεί στην Ελλάδα, βρίσκοντας πολιτικό άσυλο στη Σουηδία, όπου και πραγματοποιήθηκε η δίκη του το 1970. Εκεί, καταδικάστηκε σε 22 μήνες φυλάκιση με τις κατηγορίες παράνομης χρήσης βίας και παράνομης στέρησης ελευθερίας.

Η επιτυχημένη αεροπειρατεία του Γεώργιου Παραβολιδάκη στις 2 Ιανουαρίου 1969 ήταν από τις πρώτες που έγιναν στην Ελλάδα. Έχοντας, μάλιστα, ένα σαφή ιδεολογικό – πολιτικό στόχο, την αντίδραση κατά του δικτατορικού καθεστώτος στη χώρα μας εκείνη την εποχή, άνοιξε τον δρόμο για αντίστοιχα περιστατικά τα επόμενα χρόνια. Γενικότερα, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο παρατηρήθηκε πολλαπλασιασμός του φαινομένου των αεροπειρατειών με ιδεολογικό προσανατολισμό την εποχή εκείνη. Τα τελευταία χρόνια, το φαινόμενο της αεροπειρατείας έχει σαφώς μειωθεί δραστικά χάρη στους εξαιρετικά αυστηρούς ελέγχους στα αεροδρόμια και τείνει να εξαλειφθεί πλήρως.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  • Ο Κρητικός αεροπειρατής που οδήγησε το αεροπλάνο της Ολυμπιακής στο Κάιρο, mixanitouxronou.gr, διαθέσιμο εδώ.
  • Ο Κρητικός που έκανε την πρώτη ελληνική αεροπειρατεία για να γλιτώσει από τη Χούντα!, cretalive.gr, διαθέσιμο εδώ.

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Γρηγόρης Χατζής
Γρηγόρης Χατζής
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 2004. Σπουδάζει στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι λάτρης της αρθρογραφίας και της δημοσιογραφικής έρευνας σε όλο το φάσμα της. Γνωρίζει Αγγλικά και Γαλλικά, ενώ επίσης μαθαίνει και Ισπανικά. Στον ελεύθερό του χρόνο ασχολείται με το τένις, την μουσική και τα ταξίδια.