13.4 C
Athens
Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΙστορίαΜυθολογιαΟ κινέζικος μύθος του T’ai Sui / Yin Chiao

Ο κινέζικος μύθος του T’ai Sui / Yin Chiao


Της Κυριακής Γκουργκούλη,

Ο T’ai Sui ήταν ο γιος του αυτοκράτορα Chou, του τελευταίου της δυναστείας των Yin. Μητέρα του ήταν η βασίλισσα Chiang. Όταν γεννήθηκε, ο T’ai Sui δεν ήταν παρά μία άμορφη μάζα σάρκας και αίματος. Πριν προλάβει καλά καλά ο αυτοκράτορας να γνωρίσει τον γιο του, ο εραστής του, Ta Chi, έσπευσε να τον πληροφορήσει ότι ένα τέρας είχε γεννηθεί στο παλάτι. Ο αυτοκράτορας, χωρίς να το σκεφτεί δεύτερη φορά, αηδιασμένος, διέταξε το τέρας να μεταφερθεί αμέσως έξω από την πόλη. 

Γραφική απεικόνιση του Yin Chiao. Πηγή εικόνας: wofs.com

Το βράδυ εκείνο, όμως, έξω από τα τείχη της πόλης περνούσε ο Shên Chên-jên, ο ερημίτης. Είδε το εγκαταλελειμμένο παιδί και αμέσως αντιλήφθηκε ότι ήταν στην πραγματικότητα ένας Αθάνατος. Αμέσως, το πήρε στην αγκαλιά του και το μετέφερε στη σπηλιά στην οποία ζούσε τα τελευταία χρόνια. Την ανατροφή του παιδιού ανέλαβε η τροφός Ho Hsien-ku.

Τα χρόνια περνούσαν και το αγόρι μεγάλωνε και δυνάμωνε και όλοι το ονόμαζαν Yin Chiao, δηλαδή «Αυτός που τον εγκατέλειψαν». Όταν έφτασε στην εφηβεία, η τροφός του, Ho Hsien-ku, τον κάλεσε κοντά της και του αποκάλυψε την αλήθεια. Του μίλησε για τον πραγματικό του πατέρα, τον αυτοκράτορα, και πως εξαπατήθηκε από τον εραστή του για να εγκαταλείψει το μωρό αμέσως μετά τη γέννησή του. Του είπε, επίσης, ότι η μητέρα του είχε βάλει τέλος στη ζωή της πέφτοντας από την οροφή του παλατιού- τόσο μεγάλη ήταν η θλίψη της απώλειας. 

Όταν τα έμαθε αυτά, ο Yin Chiao ικέτευσε τον Shên Chên-jên να του επιτρέψει να εκδικηθεί για τον θάνατο της μητέρας του. Έτσι και έγινε: Ο Yin Chiao, με τη βοήθεια της θεάς T’ien Fei που του προσέφερε τα όπλα για να πολεμήσει, ξεκίνησε να επιστρέψει στην πατρίδα του, την οποία βρήκε, όμως, κατεστραμμένη. Πράγματι, ο στρατός της δυναστείας των Shang είχε ηττηθεί και ο Yin Chiao, μάταια αναζητούσε τον Ta Chi. Ώρες αργότερα κατάφερε να τον ανακαλύψει, κρυμμένο στον πύργο του- τον άρπαξε και τον παρουσίασε στον νικητή βασιλιά, Wu, ο οποίος του έδωσε την έγκριση να σκοτώσει τον Ta Chi χτυπώντας τον στο κεφάλι με ένα τσεκούρι. Ο Ta Chi όμως κατείχε τα μυστικά της μαγείας, και πριν προλάβει να πάρει την εκδίκησή του ο Yin Chiao, μεταμορφώθηκε σε καπνό και χάθηκε στη νύχτα. Παρ’ όλη την αποτυχία του Yin Chiao να σκοτώσει τον Ta Chi, ο νικητής βασιλιάς θαύμασε την ανδρεία και την αποφασιστικότητά του και του έδωσε το όνομα T’ai Sui Marshal Yin.

Σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή του μύθου, ο Yin Chiao πολέμησε πολλά χρόνια στο πλευρό της δυναστείας των Yin ενάντια, αυτή τη φορά, στον Wu Wang και πέθανε ένδοξα, πολεμώντας τον Jan Têng που τον κυνήγησε, μέχρι που τον εγκλώβισε ανάμεσα σε δύο βουνά και τον αποκεφάλισε.

Λατρευτικό άγαλμα του T’ai Sui. Πηγή εικόνας: wikimedia.org

Γιατί, όμως, είναι σημαντικός ο μύθος αυτός για τον κινέζικο λαό; Σύμφωνα με γραπτές πηγές, ο T’ai Sui ή Yin Chiao ξεκίνησε να λατρεύεται αλλά και να αποτελεί αντικείμενο φόβου κατά τη βασιλεία του Shên Tsung (1068-86) της δυναστείας των Sung και κατά την περίοδο της μοναρχίας. Το προσκύνημά του παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Ουσιαστικά, ο λόγος που ο T’ai Sui αποτελεί αντικείμενο λατρείας είναι για να προληφθούν οι συμφορές. Θεωρείται πνεύμα επικίνδυνο και μνησίκακο και η παρουσία του μπορεί να προκαλέσει τραυματισμούς και ατυχήματα στα σπίτια των ανθρώπων αλλά και κατά τη διάρκεια των ταξιδιών.

Παρ’ όλα αυτά, πιστεύεται ότι το πνεύμα μπορεί να γίνει επικίνδυνο, για παράδειγμα, για τους κατοίκους μιας γειτονιάς, αν βρίσκεται εκεί, αλλά να μην επηρεάσει τις γειτονικές συνοικίες. Για να προστατευτούν, οι κάτοικοι της εκάστοτε γειτονιάς κρεμούν έξω από τις πόρτες τους φυλαχτά, ώστε να τον κρατήσουν σε απόσταση ασφαλείας. Ωστόσο, δεν είναι εύκολο να προβλέψει κανείς που μπορεί να βρίσκεται ο T’ai Sui. Προκειμένου να εντοπιστεί η παρουσία του, οι άνθρωποι συμβουλεύονται περίπλοκους πίνακες και διαγράμματα που βασίζονται στις θέσεις των άστρων και του ήλιου, τα σημεία του ορίζοντα, τα στοιχεία της φύσης και τα χρώματα της Ίριδος. Με αυτόν τον τρόπο, είναι εφικτό να προβλέψει κανείς που θα βρίσκεται το πνεύμα καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου και να ληφθούν οι απαραίτητες προφυλάξεις.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  • Werner, E.T.C. (1994), Myths and Legends of China, Mineola: Dover Publications.
  • Tao Tao Liu (2023), The Chinese Myths: A Guide to the Gods and Legends, Λονδίνο: Thames & Hudson.

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Κυριακή Γκουργκούλη
Κυριακή Γκουργκούλη
Γεννήθηκε στα Ιωάννινα το 2004 και φοιτεί στο τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, στον Βόλο. Ενδιαφέρεται κυρίως για την Κοινωνική Ανθρωπολογία και ειδικότερα τις Σπουδές Φύλου. Στον ελεύθερο χρόνο της διαβάζει λογοτεχνικά (και μη) βιβλία, χορεύει, παίζει βιολί και γράφει.