11.8 C
Athens
Σάββατο, 23 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠολιτισμόςΜουσικήΟ Φοίβος Δεληβοριάς μέσα από την ξεχωριστή μουσική του

Ο Φοίβος Δεληβοριάς μέσα από την ξεχωριστή μουσική του


Της Κωνσταντίνας Στάμου, 

Ο μουσικός Φοίβος Διονύσιος Δεληβοριάς γεννήθηκε στην Καλλιθέα της Αθήνας στις 29 Σεπτεμβρίου 1973. Γονείς του είναι ο Φώτης Δεληβοριάς και η Βαρβάρα Κουταβά, ενώ έχει και δύο αδελφές, την Μυρτώ και την Κρυνιώ. Γενικά, δε συνηθίζει να μοιράζεται με το κοινό του πληροφορίες για την προσωπική του ζωή, όμως γνωστό είναι ότι σύντροφός του είναι η ηθοποιός Βάσω Καβαλιεράτου.

Η ίδια, σε συνέντευξη της, περιγράφει χαρακτηριστικά τον τρόπο με τον οποίο γνωρίστηκε με τον Φοίβο: «Ήρθε στο καμαρίνι και είχε το θράσος να πει ο Φοίβος σε μένα ότι είναι θαυμαστής μου. Ήξερα ότι θα έρθει, μας το είχε πει ο ντράμερ του. Εγώ τον αγαπούσα, λέω μέσα μου: εγώ σήμερα παίζω για τον Φοίβο». Παρακάτω μας εξιστορεί τα λόγια του ίδιου του τραγουδιστή προς αυτήν: «Γεια σου, είμαι o Φοίβος και από σήμερα δηλώνω φαν σου». Του απαντά: «Ένα λεπτό, εγώ είμαι φαν σου». Και έτσι γνωρίστηκαν. Η Βάσω Καβαλιεράτου τονίζει ότι τον Φοίβο τον γνώρισε και τον ερωτεύτηκε μέσα από τη μουσική του. Η κόρη τους, Ιόλη, γεννήθηκε το 2013.

Πηγή Εικόνας: thetoc.gr

Κατά τα παιδικά του χρόνια είχε πολλές επιρροές από την κλασσική μουσική. Στα 16 του, μοιράστηκε με τον Χατζιδάκι προσωπικές του μουσικές συνθέσεις. Αυτό οδήγησε και στη κυκλοφορία του πρώτου του δίσκου «Η παρέλαση». Ο δεύτερος δίσκος του ήρθε το 1995 με τη βοήθεια του Θύμιου Παπαδόπουλου και έφερε το όνομα «Η ζωή μόνο έτσι είναι ωραία». Τρία χρόνια αργότερα, με το τρίτο του δίσκο «Χάλια» σε κυκλοφορία αρχίζει τις περιοδείες στους πανεπιστημιακούς, κυρίως, χώρους. Τα επόμενα χρόνια είναι ιδιαίτερα δραστήρια για τον ίδιο με την δημιουργία πολλών καινούριων δίσκων του όπως: «Καθρέφτης», «Έξω», «Ο αόρατος άνθρωπος» κ.α.

Παράλληλα, εκείνη την δεκαετία ηγείται και επιτυχημένων παραστάσεων όπως: «Κ-13», η μουσική παράσταση «Το Μέτρο»«10 πρεμιέρες» στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο κ.α. Ξεχώρισε ανάμεσα στους υπόλοιπους καλλιτέχνες για τη τόλμη υπεράσπισης της προσωπικής του γνώμης. Δεν είναι λίγες οι φορές που έχει πάρει θέση μέσα από τα τραγούδια του για επίκαιρα κοινωνικά ζητήματα. Κάτι τέτοιο φυσικά δεν θα έπρεπε να μας προκαλέσει έκπληξη αφού σχεδόν πάντα χρησιμοποιεί τις δημόσιες εμφανίσεις του ως βήμα για να ενημερώσει και να πληροφορήσει το κοινό. Η αδιαφορία προς την κοινωνική κατακραυγή και τους διάφορους κοινωνικούς μηχανισμούς είναι διακριτή. Μερικά από τα τραγούδια του που φέρουν κοινωνικά ζητήματα στους στίχους τους είναι: «Έλενα Τοπαλούδη», «Η υβρεοπομπή», «Κάποια παιδάκια», «Η μπόσα νόβα του Ησαΐα» και «Ο καθρέφτης».

Πηγή Εικόνας: womenonly.gr

Από τις πιο πρόσφατες συνθέσεις του είναι τα τραγούδια «Έλενα Τοπαλούδη» και «Κάποια παιδάκια» από το τελευταίο δίσκο του. Και τα δύο κουβαλάνε καίρια μηνύματα με διαφορετικά κεντρικά θέματα. Το πρώτο τραγούδι αναφέρεται στη δολοφονία και βιασμό της Έλενας Τοπαλούδη πριν από πέντε χρόνια στη Ρόδο. Στο τραγούδι βλέπουμε να θίγεται έντονα η αδικία του κρατικού συστήματος, η διαφθορά και η συγκάλυψη. Ο Φοίβος, όμως, μας αποχαιρετά στο τραγούδι με ένα μήνυμα: «Κι όσο για την Ελένη Τοπαλούδη. Θα υπάρχει σ’ οποιοδήποτε τραγούδι. Θα ανεβάζουν οι ξενυχτισμένοι. Στο δίκτυο που απλωμένο περιμένει». Τίποτα δε ξεχνιέται εκτός αν το αποφασίσουμε εμείς και τέτοιες τραγωδίες θα πρέπει να γίνονται εικόνισμα στον ερχομό καλύτερων ημερών και όχι δημοσιεύματα σε ξεχασμένες αρχειοθετήσεις.

Πηγή Εικόνας: theopinion.gr

Το τραγούδι «Κάποια παιδάκια» έχει διαφορετική θεματική αλλά εξίσου σημαντική. Από τον τίτλο ακόμη καταλαβαίνουμε ότι πρόκειται για παιδιά, αλλά η πραγματική έμπνευση προήλθε από τους ενήλικες που παρατηρούσε γύρω του ο ίδιος και προσπαθούσε να καταλάβει τη ψυχολογική πάθηση του καθενός. Η αξία της διαφορετικότητας είναι που υπερισχύει στο τραγούδι. Εκπαιδευτικοί, γονείς, δάσκαλοι το «αγκάλιασαν» και θέλησαν να το εντάξουν στις αίθουσες τους.

Την αποδοχή των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών μας πραγματεύεται το έργο του «Ο Καθρέφτης» που ερμήνευσε για πρώτη φορά το 2003. Ο καθρέφτης εδώ φέρει αρνητική χροιά. Όλοι μας έχουμε μια εξωτερική και μια εσωτερική πλευρά και ο καθρέφτης πολλές φορές χρησιμοποιείται ως μέσω πειθούς από εμάς προς εμάς τους ίδιους για μια ψεύτικη εικόνα. Έτσι, ο Φοίβος μας προτρέπει να κάνουμε τον καθρέφτη μας κομμάτια και να δώσουμε μια πνοή της αληθινής μας όψη μέσα από την αυθεντική συνύπαρξη μας με τους άλλους.

Η «Υβρεοπομπή» είναι ένα ακόμη τραγούδι που σόκαρε και προκάλεσε έντονες αντιδράσεις. Κυκλοφόρησε το ίδιο έτος με το «Ο Καθρέφτης», όμως πολλά μέσα όπως το ραδιόφωνο αρνήθηκαν να το αναπαράγουν στη ροή των προγραμμάτων τους. Ο λόγος είναι οι βωμολοχίες που περιέχει με τη μορφή όμως μιας γλωσσικής επανάστασης. Ο Φοίβος κατά τη στρατιωτική θητεία του μας περιγράφει μια εμπειρία του από το θάλαμο του με δύο άλλους φαντάρους, έναν Κρητικό και έναν Πατρινό. Οι δύο τους είχαν μια συνομιλία ιδιαίτερα καυστική ως αποφόρτιση της δύσκολης βάρδιας τους. Έτσι, ο Φοίβος έγραψε την επόμενη η μέρα αυτό το τραγούδι, που τόσοι θεώρησαν άκομψο και πρόστυχο, όχι για να προκαλέσει, αλλά για να μοιραστεί με το κοινό τις σκέψεις του από εκείνο το βράδυ.

Τέλος, η κορωνίδα της καριέρας του είναι «Η μπόσα νόβα του Ησαΐα». Ο ειρωνικός τόνος χαρακτηρίζει τόσο τη μουσική όσο και τον τίτλο. Βασικό θέμα του αποτελούν οι σχέσεις και η απόσταση που τις διαχωρίζει ανά τα χρόνια, λόγω διαφορετικών ροπών που εμφανίζουν. Έχει υποστεί αρκετές παραλλαγές αυτό το τραγούδι, καθώς μέχρι και σήμερα παραμένει επίκαιρο.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Η Βάσω Καβαλιεράτου αποκάλυψε πως γνώρισε τον Φοίβο Δεληβοριά, newsit.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Φοίβος Δεληβοριάς: Το ανατριχιαστικό τραγούδι του για την Ελένη Τοπαλούδη, thetoc.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Η ιστορία ενός τραγουδιού: Φοίβος Δεληβοριάς – «Υβρεοπομπή», foivosdelivorias.wordpress.com, διαθέσιμο εδώ
  • «Κάποια παιδάκια»: Το κομμάτι του Φοίβου Δεληβοριά αποτυπώνει μία μεγάλη αλήθεια για τα παιδιά, αλλά και για εμάς, infokids.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Κριτική ανάλυση του τραγουδιού “Ο καθρέφτης” του Φοίβου Δεληβοριά, criticism.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Ο Χορός του Ησαΐα: Ανάλυση του τραγουδιού, criticism.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Η υβρεοπομπή, greeklyrics.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Φοίβος Δεληβοριάς, syntexniageliou.gr, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Κωνσταντίνα Στάμου
Κωνσταντίνα Στάμου
Γεννήθηκε και κατοικεί στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης. Φοιτά στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και πιο συγκεκριμένα στο Τμήμα Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής. Τη γοητεύουν ιδιαίτερα η λογοτεχνία, το θέατρο και η αρχαιότητα. Βλέψεις της είναι η ενασχόληση με τη συγγραφή κι η τέλεση του αντικειμένου πάνω στο οποίο σπουδάζει. Επιδιώκει στην καθημερινότητά της εξορμήσεις στη φύση, πειραματισμό με καινούργια πράγματα, εθελοντισμό και γενικά την ευχαριστεί μια γεμάτη μέρα, αν και πάντα βρίσκει λίγο χρόνο για τις γάτες της.