Της Χιόνας Οικονομάκη,
Γεννημένος στο Ναύπλιο, στις 16 Φεβρουαρίου του 1907, ο Άγγελος Τερζάκης υπήρξε γόνος επιφανούς πολιτικής οικογένειας, αφού ο πατέρας του, Δημήτριος Τερζάκης, ήταν ο δήμαρχος της πόλης. Το 1915, κατόπιν της εκλογής του πατέρα του, ως βουλευτής με το κόμμα των Φιλελευθέρων του Ελευθερίου Βενιζέλου, θα μετακομίσει με όλη του την οικογένεια στην Αθήνα, όπου και θα παραμείνει, ως φοιτητής. Σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, ενώ κατάφερε σε πολύ νεαρή ηλικία να αναγορευτεί διδάκτορας. Στην αρχή της καριέρας του θα αποπειραθεί να συνδυάσει την άσκηση της δικηγορίας με την λογοτεχνική ενασχόληση, ωστόσο λίγο πριν από τη δημοσίευση του πρώτου του μυθιστορήματος θα αποφασίσει να εγκαταλείψει τα νομικά και να αφοσιωθεί, ολοκληρωτικά, στο μεγάλο του πάθος, τη λογοτεχνία.
Στη μακρά και σπουδαία λογοτεχνική του πορεία, ο Τερζάκης ασχολήθηκε εκτενώς με τη συγγραφή δοκιμίων, διηγημάτων και μυθιστορημάτων, ενώ εμφανή καθίστανται στην εργογραφία του τα ανανεωτικά χαρακτηριστικά που διέπουν, ολιστικά, τη λογοτεχνική Γενιά του ’30. Η λογοτεχνική του διαδρομή θα «εγκαινιαστεί» με τη δημοσίευση δύο αξιόλογων διηγημάτων με τίτλους Ο ξεχασμένος και Φθινοπωρινή συμφωνία, τα οποία μαρτυρούν τις έντονες επιδράσεις που είχε δεχτεί ο συγγραφέας από άλλους δημιουργούς, ρεύματα και θεματολογικά μοτίβα, κάτι που καθιστούσε το δικό του προσωπικό στίγμα πιο «αχνό». Στην πορεία, σαφώς, αυτό ανατράπηκε, με τον Τερζάκη να δίνει το δικό του, μοναδικό, στίγμα στην εργογραφική του παραγωγή η οποία, μάλιστα, στράφηκε προς το μυθιστόρημα (κάτι που επίτασσε η λογοτεχνική πραγματικότητα για κάθε συγγραφέα της γενιάς του).
Η συντριπτική πλειονότητα των μυθιστορημάτων του διαδραματίζονται στη τραυματισμένη από την καταστροφή του ’22, αστική κοινωνία της περιόδου του Μεσοπολέμου, ενώ χαρακτηριστικά γνωρίσματα των ιστοριών που δημιουργεί είναι η αίσθηση της κοινωνικής αδικίας, η οικονομική δυσχέρεια, η αστική θλίψη και μία ατμόσφαιρα αμιγώς καταπιεστική. Οι ήρωες των μυθιστορημάτων του ζουν περιορισμένοι, ελλείψει οικονομικών δυνατοτήτων, μαστιζόμενοι από την κοινωνική ανισότητα και πεπεισμένοι πως τα περιθώρια βελτίωσης του βιοτικού επιπέδου τους είναι περιορισμένα. Οι κοινωνικές προκαταλήψεις, η απαισιοδοξία και το ασφυκτικό περιβάλλον αναδεικνύονται, λοιπόν, ως θεμέλια γνωρίσματα του λογοτεχνικού του έργου.
Ιδιαίτερη και ξεχωριστή περίπτωση στην εργογραφία του Τερζάκη, αποτελεί το μυθιστόρημά του με τίτλο Πριγκιπέσσα Ιζαμπώ. Πρόκειται για ένα χρονικό που ταλαντεύεται ανάμεσα στο δίπολο του ηρωισμού και της αγάπης, ενώ η ιστορία εκτυλίσσεται με φόντο τη Μεσαιωνική Ελλάδα και την ταραχώδη περίοδο της Λατινοκρατίας. Πρωταγωνίστρια είναι η ιστορική προσωπικότητα της Ισαβέλλας Α’ της Αχαΐας των Βιλεαρδουίνων, με το ιστορικό πλαίσιο να επικεντρώνεται στο 1293 και την κατάληψη του φραγκικού Κάστρου της Καλαμάτας από Έλληνες και Σλάβους. Η Ιζαμπώ, θα ερωτευτεί βαθιά με τον Έλληνα επαναστάτη Νικηφόρο Σγουρό, πυροδοτώντας μία σειρά γεγονότων που συνθέτουν μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα πλοκή. Η δράση, η περιπέτεια, το μυστήριο και φυσικά ο έρωτας είναι θεμέλια γνωρίσματα του εν λόγω πονήματος, που καθιστούν το μυθιστόρημα ένα από τα προσφιλέστερα συγγράμματα του Τερζάκη.
Ο Τερζάκης, ακόμα, θα ασχοληθεί ενδελεχώς και με τον τομέα του θεάτρου, στον οποίο και θα διαπρέψει, με πολλά από τα θεατρικά του έργα να έχουν ανεβεί και σε σκηνές των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής. Μάλιστα, τιμήθηκε με το Α’ Κρατικό Βραβείο Θεάτρου για το κοινωνικό δράμα με τίτλο Είλωτες αλλά και για τη τραγωδία του Ο σταυρός και το σπαθί.
Ο Άγγελος Τερζάκης αποτελεί μία εξέχουσα λογοτεχνική προσωπικότητα, χαρακτηριζόμενη από ουσιώδεις φιλοσοφικούς προβληματισμούς, ανήσυχο πνεύμα και ανθρωπολογικές αναζητήσεις. Η αξιέπαινη ευχέρειά του στη συγγραφή δοκιμίων, λοιπόν, πιθανά συσχετίζεται με τα υπαρξιστικά του ερωτήματα και την ανάγκη σύνθεσης μία μεστής κοσμοθεωρίας, σύμφωνα με την οποία θα πλαισίωνε ολόκληρη τη ζωή μα και την εργογραφία του. Έφυγε από τη ζωή σαν σήμερα, στις 3 Αυγούστου του 1979, αφήνοντας πίσω του ένα έργο αξιόλογο, μία σπουδαία παρακαταθήκη που εμπλούτισε την ελληνική πολιτισμική πραγματικότητα.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
Άγγελος Τερζάκης – Βιογραφία, sansimera.gr, διαθέσιμο εδώ