14.4 C
Athens
Τετάρτη, 6 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠολιτισμόςΑφιέρωμα στον Μηνά Χατζησάββα

Αφιέρωμα στον Μηνά Χατζησάββα


Του Χρήστου Χατζηκωνσταντίνου, 

Στις μέρες μας δίνουμε μεγάλη βάση στα γεγονότα που κάνουν «κοινωνικό θόρυβο», συνήθως τα συγκεκριμένα, εκτός από την ακροαματικότητα που δημιουργούν, έχουν και δυσάρεστο περιεχόμενο. Σήμερα θα ήθελα να σας παρουσιάσω έναν ηθοποιό που όχι μόνο ξεχώρισε με την κοινωνική αφύπνιση που δημιούργησε ο θάνατός του, αλλά και με μια σπουδαία πορεία ως εν ζωή ηθοποιός αλλά κυρίως σαν άνθρωπος.

Ο Μηνάς Χατζησάββας γεννήθηκε στην Αθήνα και ως νέος πέρασε από την Λεόντειο Σχολή των Αθηνών, ο πατέρας του, Πρόδρομος Σαββίδης, ήταν μικρασιατικός πρόσφυγας και ήρθε στην Ελλάδα. Όντας κοσμογυρισμένος και αυτοδημιούργητος παρότρυνε τον Μηνά να ακολουθήσει το όνειρο και πάνω από όλα να είναι αυθεντικός, κάτι που το ακολούθησε σαν βιωματική αρχή και αργότερα. Σε προσωπική εξιστόρηση του κυρίου Χατζησάββα μας λέει ότι ο πατέρας ήταν ο ανοιχτόμυαλος στην οικογένεια ενώ η μητέρα του πάντα ήταν λίγο διστακτική. Αργότερα, φοίτησε στη Le Cours Simon ως σκηνοθέτης, στην πραγματικότητα πάντα ήθελε να γίνει ηθοποιός, απλά ήθελε να προσεγγίσει την τέχνη του θεάτρου πειραματικά από τη θέση του σκηνοθέτη.

Η ελληνική τηλεόραση τον έχει γνωρίσει μέσα από διαχρονικές επιτυχίες όπως την Ανατομία ενός εγκλήματος, τον Κόκκινο Κύκλο και την 10η Εντολή του Κοκκινόπουλου, την Αναστασία αλλά και πρόσφατα στην ταινία Ένας Άλλος Κόσμος του Παπακαλιάτη, όπου θα αποτελούσε και το τελευταίο του έργο. Πάντα προτιμούσε και υποστήριζε άριστα τους σοβαρούς και κόντρα ρόλους, αφού ο κόσμος που τον ήξερε έκανε λόγο για έναν γλυκό και πολύ ανιδιοτελή χαρακτήρα. Η αλήθεια είναι ότι στην ταινία Ένας Άλλος Κόσμος, που πρώτη φορά έδωσα βάση στην υποκριτική του ικανότητα, σε αρκετές στιγμές στην ταινία με ρουφούσε μέσα στην οθόνη και παρουσίαζε στα μάτια μου (ξανά κόντρα ρόλο) έναν πλήρως ρεαλιστικό χαρακτήρα με μισαλλόδοξο κόσμο τόσο εσωτερικά αλλά και εξωτερικά.

Ο Μηνάς Χατζησάββας αγκαλιά με την Μυρτώ Αλικάκη στην σειρά Αναστασία. Πηγή εικόνας: Kathimerini.gr

Στα πρώιμα χρόνια της καριέρας του αποτέλεσε σημαντικό ιδρυτικό μέλος του πρωτοποριακού για την τότε εποχή θιάσου στο Ελεύθερο Θέατρο (1971), ενώ αργότερα το 1984 μέχρι το 1998 απετέλεσε καίριο στέλεχος του Ανοιχτού Θεάτρου του Γιώργου Μιχαηλίδη. Μέσα σε αυτήν την περίοδο, λογοκρίθηκε έντονα για μια εμφάνισή του στην Επίδαυρο το 1997, επειδή για σκηνοθετικούς λόγους υποδύθηκε τον Διόνυσο γυμνό. Έτσι, μεγάλο μέρος του κόσμου (κυρίως από άτομα που δεν είδαν ποτέ την παράσταση) δεν έχασε την ευκαιρία να κάνει τα κακόβουλα σχόλια προς σε κάθε κατεύθυνση. Το διάστημα 2000-2003 συνεργάστηκε με το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Πάτρας, στη συνέχεια πρωταγωνίστησε στο ελεύθερο θέατρο, ενώ την περίοδο 2010-2014 συνεργάσθηκε ξανά με το Εθνικό Θέατρο. Πάντα επέλεγε όχι τους εμπορικούς ρόλους, αλλά εκείνους τους ρόλους που έχουν να πουν κάτι. Επιπλέον, ξεχωρίζει η έντονη δράση του στην αρχαία Ελληνική τραγωδία αλλά και η διάθεση να αφιερωθεί σε καινούργιους σκηνοθέτες που δεν θα εξυπηρετούσαν κάποια σκοπιμότητα.

Ο άνθρωπος που θα παρέμενε μέχρι το τέλος του ήταν ο Κώστας Φαλελάκης, ο άνθρωπος που από το 1991 ήταν δίπλα του τόσο σε συντροφικό επίπεδο αλλά και σε ανθρώπινο. Ο Φαλελάκης είναι ηθοποιός και εμφανίστηκε σε παρόμοιες τηλεοπτικές επιτυχίες μαζί με τον Χατζησάββα όπως στον Κόκκινο Κύκλο, την Ανατομία ενός εγκλήματος και την 10η Εντολή, ενίοτε συναντιόντουσαν και στο θεατρικό σανίδι. Συγκατοικούσαν στη γνωστή πολυκατοικία των ηθοποιών και ήταν από τα ζευγάρια που ήταν ανοιχτά χωρίς κοινωνικές αναστολές και ταμπού, πάντα με κύρος και αυθεντικότητα.

O Μηνάς Χατζησάββας και ο Κώστας Φαλελάκης σε βραδινή έξοδο. Πηγή εικόνας: znews.gr

Ο επίλογος του Μηνά Χατζησάββα θα γραφτεί 30 Νοεμβρίου του 2015, που μετά από αρκετά προβλήματα που είχε αντιμετωπίσει με το πέρασμα του χρόνου σχετικά με την καρδιά του, κλήθηκε να αντιμετωπίσει και εγκεφαλικά επεισόδια που δεν μπόρεσε δυστυχώς να ανταπεξέλθει. Την ημέρα της κηδείας του Μηνά, ο επί 25 χρόνια σύντροφος του ο Κώστας Φαλελάκης, κατακρεουργίζοντας κάθε τετριμμένη αντίληψη γύρω από το θέμα της ομοφυλοφιλίας, έθιξε προβλήματα όπως ότι δεν μπορούσε να παραλάβει την σορό του από το νοσοκομείο (παρά την γραπτή συνενοχή του Μηνά), γιατί δεν φαινόταν ότι ήταν σύντροφός του ακόμα και μετά το σύμφωνο συμβίωσης μέχρι και τους τίτλους ιδιοκτησίας που απέκτησε από κοινού το ζευγάρι. Εκείνη την περίοδο εκτός από τον σχολιασμό των πολιτικών και της κοινής γνώμης περί του ότι δεν πρέπει να προβάλουμε τέτοια πρότυπα, ακόμα και εκκλησιαστικά πρόσωπα πήραν καταδικαστική θέση, που δεν εισακούστηκαν. Το σχέδιο νόμου περί σύμφωνο συμβίωσης για τα ομόφυλα ζευγάρια προτάθηκε στην ολομέλεια της Βουλής ταχύτατα μετά από την κηδεία του Μ. Χατζησάββα επί κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.

Πιστεύω να μπόρεσα να σας μεταφέρω μέσα από αυτές τις λίγες σειρές τη σημαντικότητα της συγκεκριμένης ιστορίας. Είναι αλήθεια ότι σαν κοινωνία κατά απόλυτη τιμή κάνουμε βήματα μπροστά, αλλά κάθε άλλο παρά ποτέ οι φωνές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης βρίσκουν πάτημα και δημιουργούν βαβούρα πάντα για το συμφέρον τους. Δεν είχα σκοπό να κάνω πολιτικό το άρθρο, έτυχε να γίνουν με αυτήν την σειρά τα γεγονότα και τα παρέθεσα σε εσάς.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ 
  • Μηνάς Χατζησάββας – Βιογραφία – sansimera.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Μηνάς Χατζησάββας ταινίες στις οποίες έχει πάρει μέρος – athinorama.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Η σκληρή αλήθεια για τον Μηνά Χατζησάββα – LiFO Podcast, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Χρήστος Χατζηκωνσταντίνου
Χρήστος Χατζηκωνσταντίνου
Γεννήθηκε το 2000 στην Θες/νίκη, έχει κατοικήσει στην Πάτμο, την Καβάλα, την Καστοριά, στο Μάνχαϊμ και τους Λειψούς. Είναι τεταρτοετής φοιτητής στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και το Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών. Έχει μεγάλο ενδιαφέρον για τα διεθνή δρώμενα, την πεζογραφία, Ιστορία και τους πολιτισμούς. Στον ελεύθερό του χρόνο ασχολείται με την μουσική καθώς παίζει ακορντεόν και κιθάρα, το διάβασμα, τον κινηματογράφο και την ζωγραφική.