Της Γεωργίας Σκαμπελτζή,
Από την εφηβεία περίπου, οι μαθητές ξεκινούν να κάνουν τις πρώτες τους σκέψεις για το μέλλον τους: ακαδημαϊκό, προσωπικό, επαγγελματικό. Η πίεση, όμως, που υφίστανται από το κοινωνικό περιβάλλον ενίοτε τους προξενεί το αντίθετο από αυτό που προσδοκούν οι περισσότεροι, κυρίως μεγαλύτερων ηλικιών: ένα πτυχίο, ώστε να ακολουθήσει η επαγγελματική αποκατάσταση. Και αυτό, διότι επικρατεί η αντίληψη ότι αυτός είναι ο «σωστός» δρόμος. Ακόμη και η επιλογή ενός πεδίου που δεν εντάσσει κάποιον στα παραδοσιακά «αποδεκτά» επαγγέλματα προσφέρει έδαφος για κριτική. Τη μεγαλύτερη εντύπωση, όμως, προκαλεί στους επικριτές το γεγονός ότι σε κάποιες περιπτώσεις, ορισμένοι άνθρωποι που έχουν κάποιο ταλέντο, χάρισμα, ευρηματικότητα και πάθος, καταφέρνουν να ανελιχθούν στον κλάδο που τους ενδιαφέρει, ακόμη και χωρίς την απαραίτητη πιστοποίηση. Ωστόσο, υπάρχουν αρκετά παραδείγματα ανθρώπων, οι οποίοι διαγράφουν αξιοσημείωτη πορεία στην επαγγελματική τους ζωή, ακόμη και αν δεν σπούδασαν ή δεν κατάφεραν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους.
Μπαίνοντας κανείς στη διαδικασία ανεύρεσης εργασίας, διαπιστώνει το εξής παράδοξο: από τη μία πλευρά, τα προσόντα που απαιτούνται για την κάλυψη κάποιας θέσης είναι τόσα πολλά, που ακόμη και άνθρωποι που έχουν τίτλους Α’ και Β’ κύκλου σπουδών ή παραπάνω από δύο ξένων γλωσσών απορρίπτονται. Από την άλλη, προσφέρονται άλλες θέσεις που παρουσιάζουν ως εξαιρετικό γεγονός ότι δεν απαιτούνται ιδιαίτερα προσόντα, πολλώ δε μάλλον κάποιο πτυχίο, εντούτοις παρέχουν υψηλές απολαβές. Αποτελούν, έτσι, μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για το «κυνήγι» καριέρας.
Παράλληλα, δεν πρέπει να λησμονούμε το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια βρίσκεται σε ταχεία άνθιση το επάγγελμα του “influencer”, ένα ενδεικτικό παράδειγμα επαγγελματική ενασχόλησης, για την οποία δεν είναι απαραίτητη η κατοχή πτυχίου. Μέσω της τριβής με τα social media, πολλοί είναι εκείνοι οι οποίοι έχουν μετατρέψει τη συνήθεια αυτή σε μία δουλειά πλήρους απασχόλησης. Ενίοτε, μπορεί να ασχολούνται με κάτι διαφορετικό από το αντικείμενο των σπουδών τους ή και όχι, πάντως εκμεταλλεύονται τις επικοινωνιακές τους ικανότητες και μέσω του υλικού που αναρτούν ή κάποιας περσόνας που προβάλλουν στον προσωπικό τους λογαριασμό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποκομίζουν κέρδος.
Η απόκτηση ενός τίτλου σπουδών, ειδικά στις μέρες μας, δεν εξασφαλίζει την επαγγελματική αποκατάσταση κάποιου ανθρώπου, πολλώ δε μάλλον και μια επιτυχημένη σταδιοδρομία. Όπως συμβαίνει σε όλα, μια λαμπρή πορεία στον επαγγελματικό τομέα εξαρτάται από την απόδοση και τη διάθεση για βελτίωση του καθενός. Κάθε άνθρωπος έχει τη δική του κοσμοθεωρία, οπότε δεν υπάρχει «σωστός» ή «λάθος» δρόμος, όταν πρόκειται να επιλέξει μία εργασία στην οποία θα αφιερώνει αρκετές ώρες την ημέρα και που θα τον ευχαριστεί.