14.3 C
Athens
Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΙστορίαΜυθολογιαΔυο ερωτευμένα αστέρια: Ο μύθος της Zhinu και του Niulang

Δυο ερωτευμένα αστέρια: Ο μύθος της Zhinu και του Niulang


Της Ζωής Σερμπίνη,

Σε μια περιοχή, πολύ μακριά, στα βάθη της Ασίας, αναπτύχθηκε κάποτε ένας πολιτισμός, που, όπως όλοι, έτσι κι αυτός, υμνούσε και γιόρταζε τον έρωτα με τον δικό του μοναδικό και ευφάνταστο τρόπο, φτιάχνοντας μύθους και γιορτές που σχετίζονταν με αυτούς. Θα κάνουμε ένα ταξίδι, λοιπόν, στον τόπο και στον χρόνο, και θα μεταφερθούμε στην Κίνα τησ περιόδου αυτής (206 π.Χ. – 220 μ.Χ.). Στην περίοδο αυτή πιθανολογείται πως ανάγεται το Φεστιβάλ Qixi (που σημαίνει έβδομη νύχτα), μια γιορτή αφιερωμένη στα δύο ερωτευμένα αστέρια, Vega και Altair, που αντιπροσωπεύονται από τις δυο μυθολογικές μορφές, της Zhinu και του Niulang, αντίστοιχα. Πολλοί είναι οι μύθοι που εμπνεύστηκαν από τα αστέρια, που τόσο μεγάλο δέος προκαλούσαν από πάντα στους ανθρώπους. Η ιστορία της Zhinu και του Niulang είναι μια από τις πιο γνωστές και αξιομνημόνευτες της Κινεζικής μυθολογίας.

Πριν πολλά χρόνια, λοιπόν, ζούσε στον Ουρανό, στο βασίλειο του Παραδείσου και των θεών, η Zhinu, μια από της επτά κόρες του Αυτοκράτορα και βασιλιά του Σύμπαντος, Jade. Η Zhinu ήταν θεότητα της υφαντικής και ως εκ τούτου είχε μεγάλο ταλέντο πάνω στην τέχνη της. Ύφαινε νύχτα και μέρα ασταμάτητα τα σύννεφα του Παραδείσου, στολίζοντας τον Ουρανό με τα πανέμορφα υφαντά της. Κάποια στιγμή η Zhinu κατέβηκε στη γη μαζί με τις αδερφές της για να ξεκουραστεί από την εντατική εργασία της. Οι επτά αδερφές απολάμβαναν το μπάνιο τους σε ένα ποτάμι, σε ένα μέρος ειδυλλιακό.

Φεστιβάλ Tanabata στην πόλη Edo το 1852. Πηγή εικόνας: japan-suite.com

Την στιγμή εκείνη λοιπόν, ένας βοσκός που περνούσε δίπλα από το ποτάμι, άκουσε τις φωνές και τα γέλια των κοριτσιών και έσπευσε να μάθει την προέλευση τους. Πίσω από τους θάμνους εντόπισε τα κορίτσια και το βλέμμα του έπεσε πάνω στην Zhinu, την οποία ερωτεύτηκε κεραυνοβόλα. Τόσο πολύ μαγεύτηκε από την ομορφιά της που πήγε στα κρυφά και έκλεψε τα ρούχα της. Όταν οι λουόμενες κοπέλες επέστρεψαν από το μπάνιο τους, η Zhinu συνειδητοποίησε πως τα ρούχα της έλειπαν και χωρίς αυτά ήταν αδύνατο να γυρίσει πίσω στον Παράδεισο.

Τότε, πίσω από τους θάμνους ξεπρόβαλε ο Niulang κρατώντας τα ρούχα της. Η Zhinu μόλις τον είδε τον ερωτεύτηκε το ίδιο έντονα και κεραυνοβόλα. Ο Niulang της υποσχέθηκε πως θα της επέστρεφε τα ρούχα, μόνο εάν δεχόταν να τον παντρευτεί. Έτσι κι έγινε. Η Zhinu παντρεύτηκε τον Niulang και άφησε πίσω της τον Παράδεισο. Ήταν μάλιστα τόσο αφοσιωμένη στον έρωτά της με τον Niulang, που παράτησε εντελώς την υφαντική της, και αυτός αντίστοιχα άφησε τις αγελάδες του να βόσκουν ελεύθερα χωρίς να ασχολείται μαζί τους. Η Θεά και Πριγκίπισσα του Παραδείσου, Zhinu, ήταν πλέον κάτοικος της γης, έγινε μέρος ενός θνητού κόσμου, όπου και έδωσε πνοή στα δύο παιδιά της.

Η δημιουργία του ποταμού-Γαλαξία από τον αυτοκράτορα Jade. Πηγή εικόνας: wikipedia.org

Και μολονότι οι δύο ερωτευμένοι ζούσαν ευτυχισμένοι στην γη την ζωή που είχαν επιλέξει, ονειροπολώντας να περάσουν μαζί την υπόλοιπη ζωή τους, η περίοδος χάριτος έμελλε να τελειώσει ξαφνικά και αναπάντεχα. Όταν ο πατέρας της Zhinu, ο αυτοκράτορας των Ουρανών, ανακάλυψε την αλήθεια και εντόπισε που βρίσκεται η κόρη του, διέταξε τον αυτοκρατορικό στρατό να φέρει την Zhinu πίσω στον Ουρανό. Ο γάμος μιας θεάς με έναν θνητό ήταν μια πράξη ανεπίτρεπτη και το ζευγάρι έπρεπε να τιμωρηθεί.

Μόλις ο Niulang έμαθε τι είχε γίνει, έπεσε σε μεγάλη θλίψη και δυστυχία. Ο βοσκός βρισκόταν πλέον στη γη με τα δύο παιδιά που είχε αποκτήσει με την Zhinu, πολύ μακριά από την ίδια. Μια από τις αγελάδες του Niulang τον πλησίασε και του έδωσε μια συμβουλή: «όταν εγώ πεθάνω, πάρε το δέρμα μου και μετέτρεψε το σε ένα ζευγάρι παπούτσια. Αυτά θα σε φέρουν κοντά στην Zhinu». Στην πραγματικότητα, η συγκεκριμένη αγελάδα ήταν κάποτε μια θεότητα του Παραδείσου, που εξορίστηκε στη γη παίρνοντας τη συγκεκριμένη μορφή, ως τιμωρία που αψήφησε τους νόμους του Αυτοκράτορα του Ουρανού. Ο Niulang ακολούθησε τη συμβουλή της θεότητας και έφτιαξε τα παπούτσια, με τα οποία όντως κατάφερε να ανέβει στον Ουρανό, κουβαλώντας τα δύο παιδιά τους μέσα σε καλάθια και αρματωμένος με ένα κοντάρι στον ώμο και την ελπίδα να συναντήσει ξανά την γυναίκα του.

Ο χωρισμός και ο θρήνος της Zhinu και του Niulang. Πηγή εικόνας: studycli.org

Ωστόσο, ο Αυτοκράτορας Jade, εκνευρισμένος με το θράσος του Niulang, έβγαλε μια φουρκέτα από τα μαλλιά του και άνοιξε μια ρωγμή στον ουρανό, δημιουργώντας έτσι ένα απέραντο ποτάμι, τον Γαλαξία. Ο Γαλαξίας, λοιπόν, ήρθε και χώρισε για πάντα το ερωτευμένο ζευγάρι, εγκλωβίζοντας τον έναν στην δυτική και τον άλλον στην ανατολική όχθη του ποταμού. Τόσο η Zhinu, όσο και ο Niulang έπεσαν σε βαθύ θρήνο, κλαίγοντας μέρες και νύχτες ολόκληρες για τον μη αναστρέψιμο χωρισμό τους.

Και εκεί που όλα φαίνονταν να έχουνε τελειώσει, η τύχη έγειρε ξανά με το μέρος του ζευγαριού. Ο αυτοκράτορας τόσο πολύ συγκινήθηκε από τον θρήνο των δύο νέων, ώστε αποφάσισε να τους δώσει ένα μικρό προνόμιο. Επέτρεψε στο ζευγάρι με τα παιδιά του να συναντιούνται, αλλά μόνο μία μέρα τον χρόνο, την έβδομη μέρα του έβδομου μήνα. Ο Niulang και η Zhinu συναντιούνται, λοιπόν, κάθε χρόνο στις 7 Ιουλίου, στις όχθες του Γαλαξία, περιμένοντας ένα κοπάδι από κίσσες να δημιουργήσουν μία γέφυρα πετώντας πάνω από τον ποταμό, ώστε να μπορέσει το ζευγάρι να τον διασχίσει και να βρεθεί ο ένας στην αγκαλιά του άλλου.

Ο παραπάνω μύθος που ανήκει στην Κινεζική Μυθολογία έχει γνωρίσει αρκετές παραλλαγές, με τον βασικό πυρήνα της πλοκής, όμως, να παραμένει ίδιος. Το Φεστιβάλ διεξάγεται στις 7 Ιουλίου ή στις 7 Αυγούστου, ανάλογα με την περιοχή. Στην Ιαπωνία ο μύθος διαδόθηκε στον 8ο αιώνα μ.Χ. και τροποποιήθηκε σε διάφορα σημεία του (χωρίς ωστόσο να αλλοιώνεται η βασική πλοκή). Οι Ιάπωνες γιορτάζουν τον μύθο της Orihime (Zhinu) και του Hikoboshi (Niulang) στο αντίστοιχο Ιαπωνικό Φεστιβάλ, που έχει το όνομα Tanabata, και διοργανώνεται το βράδυ της 7ης Ιουλίου. Τα Φεστιβάλ αυτά συνοδεύονται από διάφορες εκδηλώσεις και δρώμενα. Ωστόσο, σε ένα από τα πιο παραδοσιακά έθιμα που πλαισιώνουν τα Φεστιβάλ Qixi και Tanabata, οι άνθρωποι που συμμετέχουν γράφουν τις ευχές τους σε λεπτές πολύχρωμες λωρίδες χαρτιού, που ονομάζονται tanzaku, και τις κρεμούν από κλαδιά μπαμπού, αφιερώνοντας τες στο «Έναστρο ζευγάρι». Την επόμενη μέρα, τα στολισμένα δέντρα καίγονται και ρίχνονται είτε σε κάποιο ποτάμι είτε στην θάλασσα.

Η επανένωση της Zhinu και του Niulang μαζί με τα παιδιά τους στον ποταμό-Γαλαξία. Πηγή εικόνας: studycli.org

Το βράδυ της έβδομης νύχτας, λοιπόν, τα δύο αστέρια, Vega (Zhinu) και Altair (Niulang) συναντιούνται στον Ουρανό (σχηματίζοντας το Θερινό Τρίγωνο μαζί με το αστέρι Deneb), στέκονται το ένα απέναντι από το άλλο εκατέρωθεν του Γαλαξία, απέχοντας μεταξύ τους χιλιάδες έτη φωτός, παρόλο που στο ανθρώπινο μάτι μοιάζουν να βρίσκονται τόσο κοντά το ένα στο άλλο. Τα δύο αυτά αστέρια, και ο Γαλαξίας που στέκει ανάμεσα τους και τα χωρίζει, στάθηκε η αφορμή για να δημιουργηθεί ένας τόσο δραματικός, αλλά ρομαντικός και ξεχωριστός μύθος.

Ένας μύθος που υμνεί την αγάπη και την αφοσίωση, έκανε, για τους Ιάπωνες και τους Κινέζους, την 7η Ιουλίου την πιο ερωτική μέρα ολόκληρου του χρόνου. Παρόλο που δεν κατοικούμε, λοιπόν, σε κάποια από τις παραπάνω χώρες, μοιραζόμαστε τον ίδιο ουρανό. Επομένως, όταν τελικά θα φτάσει το καλοκαίρι και θα ξημερώσει η 7η μέρα του Ιουλίου, αξίζει να κοιτάξουμε ψηλά και να φανταστούμε στα δύο αστέρια Vega και Altair, την Zhinu και τον Niulang, να σμίγουν ξανά, έπειτα από έναν χρόνο γεμάτο προσμονή και πίστη προς την αγάπη.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  • Wardarita R. (2017), A Comparative Study: The Folktale of Jaka Tarub (Indonesia) and Tanabata (Japan), Advances in Language and Literary Studies, Indonesia.
  • Roberts J. (2010), Japanese Mythology A to Z, Chealsea House, New York.
  • japan-suite.com, Tanabata, the Star Festival, Διαθέσιμο εδώ
  • azumiuchitani.com, Tanabata (7 July) – What are your wishes?, Διαθέσιμο εδώ
  • japanculture-nyc.com, Tanabata: The Legend of Orihime and Hikoboshi, Διαθέσιμο εδώ

 

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ζωή Σερμπίνη
Ζωή Σερμπίνη
Σπούδασε στο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΑΠΘ και συνεχίσει τις σπουδές της στην Προϊστορική Αρχαιολογία του ίδιου τμήματος. Κατάγεται από την Φλώρινα. Από ασχολίες, αγαπά να διαβάζει μυθολογία, ιστορία της τέχνης, ενώ επίσης στα ενδιαφέροντα της ανήκουν το θέατρο και ο κινηματογράφος.