14.2 C
Athens
Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΜικρά ΚαθημερινάΜέθοδοι δημιουργικής μελέτης

Μέθοδοι δημιουργικής μελέτης


Της Δήμητρας Κούβελα, 

Η μελέτη αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής του ανθρώπου, αφού από την παιδική του ηλικία, στις πρώτες σχολικές τάξεις, καλείται να απομνημονεύσει κανόνες γραμματικής, αλλά και ολόκληρες σελίδες ιστορίας. Το εκπαιδευτικό σύστημα στη χώρα μας, δυστυχώς, δίνει έμφαση στην απομνημόνευση πληροφοριών, οδηγώντας πολλές φορές τα παιδιά σε μια κατάσταση που θυμούνται πληροφορίες χωρίς στην πραγματικότητα να γνωρίζουν το βαθύτερο νόημα αυτών, με αποτέλεσμα οι γνώσεις να καταλήγουν στείρες και να προκαλούν στα παιδιά το αίσθημα της αποστροφής και της σύγχυσης. Η κατάσταση αυτή εξακολουθεί να υφίσταται σε όλα τα σχολικά έτη, ενώ πηγαίνοντας στο πανεπιστήμιο, συνήθως, το άτομο ακολουθεί την ίδια τακτική μελέτης που έχει μάθει από μικρή ηλικία.

Πηγή Εικόνας: ygeiamou.gr

Φυσικά, η εν λόγω μέθοδος μελέτης είναι εξαιρετικά επιβλαβής για το ίδιο το άτομο, εφόσον δεν καλλιεργεί τον εαυτό του μέσω της γνώσης, παρά μόνο αποστηθίζει μηχανικά πληροφορίες. Θα πρέπει, επομένως, το ίδιο το άτομο να παίρνει την πρωτοβουλία να αναζητά τρόπους μελέτης πιο δημιουργικούς και πιο αποτελεσματικούς που, εκτός των άλλων, θα του γλιτώσουν και πολύτιμο χρόνο.

Παρακάτω θα αναλυθούν σύντομα ορισμένες τεχνικές μελέτης που θεωρούνται αποτελεσματικές για την κατανόηση μεγάλου όγκου δεδομένων.

1. Υπογράμμιση

Η επισήμανση των βασικών φράσεων και λέξεων ενός κειμένου προς μελέτη αποτελεί μια τεχνική που βοηθά πολύ το άτομο να κατανοήσει το βασικό νόημα του κειμένου. Έχει παρατηρηθεί ότι ο εγκέφαλος μπορεί να συνδέσει συγκεκριμένες θεματικές πληροφοριών με χρώματα. Έτσι, μπορεί κάποιος να χρησιμοποιήσει διαφορετικά χρώματα για να υπογραμμίσει διαφορετικού είδους πληροφορίες. Όσο αφορά τα χρώματα, οι έντονες αποχρώσεις βοηθούν στην απομνημόνευση.

Πηγή Εικόνας: absolutelystudying.com

2. Χαρτάκια Post-It

Η σημείωση των βασικών λέξεων και φράσεων σε πολύχρωμα χαρτάκια βοηθά πολύ στην αποτύπωση πληροφοριών. Όταν ο εγκέφαλός μας «εντοπίζει» συγκεντρωμένες τις βασικές πληροφορίες σε ένα χαρτί, το οποίο είναι τοποθετημένο σε σημείο που το διαβάζει καθημερινά, π.χ. στην ντουλάπα, στην πόρτα κ.λπ. είναι σχεδόν απίθανο να μην το απομνημονεύσει.

3. Σχεδιαγράμματα

Το ίδιο αποτελεσματική είναι και η καταγραφή πληροφοριών σε σχεδιάγραμμα, ειδικά για όσους λειτουργούν με φωτογραφική μνήμη. Με τα σχεδιαγράμματα συγκεντρώνουμε, με έναν συνοπτικό τρόπο, μια μεγάλη μάζα ύλης, με έμφαση στα βασικά σημεία της, όμως, και όχι σε λεπτομέρειες. Έτσι, θυμόμαστε περιεκτικά τους βασικούς άξονες μιας ενότητας.

Πηγή Εικόνας: silacakmak.medium.com

4. Μνημονικά Τεχνάσματα

Τα μνημονικά τεχνάσματα αποτελούν μια πολύ διαδεδομένη τεχνική αποστήθισης, αφού το άτομο συνδέει τις πληροφορίες με ονομασίες οικείες για αυτόν. Ένα ενδεικτικό παράδειγμα, για άπαντες των φιλολογικών τμημάτων, είναι η συγκράτηση πως οι καταλήξεις των ουδετέρων της γ’ κλίσης στα λατινικά σχηματίζουν την λέξη (- c -a -l -e -n -t -ar -) , που στα ισπανικά σημαίνει «ζεσταίνω».

5. Επικεφαλίδες & Περίληψη

Μια κλασική μέθοδος είναι η δημιουργία επικεφαλίδων ανά παράγραφο του κειμένου, ενός συγγράμματος, με τη μορφή ερώτησης ή τίτλου. Έτσι, δεν χάνεται ο ειρμός του κειμένου και ανά πάσα περίπτωση μπορείς να θυμάσαι το περιεχόμενο της εκάστοτε παραγράφου. Ακόμα, σε περιπτώσεις μεγάλου όγκου πληροφοριών ιδανικό θα ήταν να γίνει μια περίληψη. Σε πολλές, μάλιστα, περιπτώσεις ορισμένα άτομα μαθαίνουν πιο γρήγορα, όταν γράφουν κάτι.

Πηγή Εικόνας: glance.gr

6. Oπτικοακουστικό Υλικό

Είναι αδιαμφισβήτητο ότι η προσθήκη οπτικοακουστικού υλικού στη μελέτη της ύλης βοηθά πολύ στην αφομοίωση πληροφοριών. Επιπλέον, η μελέτη με αυτόν τον τρόπο θα γίνει πιο ευχάριστη και ενδιαφέρουσα, εμπλουτίζοντας τις ήδη υπάρχουσες γνώσεις στο εκάστοτε θέμα.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • 9+1 Αποτελεσματικές Τεχνικές Μελέτης για Εμπέδωση και Απομνημόνευση, filologika.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Study Pug Official Website, studypug.com, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Δήμητρα Κούβελα
Δήμητρα Κούβελα
Γεννήθηκε τον Μάιο του 1999, ζει και κατοικεί στην Καλαμάτα. Είναι τεταρτοετής φοιτήτρια του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, του τμήματος Ιστορίας Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών με κατεύθυνση Αρχαιολογία. Γνωρίζει αγγλικά και ρωσικά.