Της Μαρίας Πολίτου,
Τι θέλεις να γίνεις όταν μεγαλώσεις;
Η παραπάνω φράση, η οποία είναι τόσο γνωστή σε όλους μας, αντικατοπτρίζει την ανάγκη του ατόμου από την παιδική του κιόλας ηλικία να κάνει σχέδια για το μέλλον του, να ακολουθήσει κάτι το οποίο να τον ευχαριστεί και να τον γεμίζει ψυχικά. Ωστόσο, στις μέρες μας όπου πολλά φαινόμενα μαστίζουν την κοινωνία, όπως η ανεργία και η κοινωνική αποδοχή ή κατακραυγή, οι νέοι μαθητές καλούνται με το πέρας της τελευταίας σχολικής τάξης να επιλέξουν, σε περίπτωση που δώσουν πανελλήνιες, σε ποια σχολή θα ήθελαν να ενταχθούν.
Γενικότερα, η πανεπιστημιακή εκπαίδευση διαδραματίζει πολύ σημαντικό ρόλο για τους μελλοντικούς επιστήμονες και για την ένταξή τους στην παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη. Ωστόσο, δεν είναι απαραίτητο ότι όλα τα παιδιά επιθυμούν να ακολουθήσουν μία πανεπιστημιακή κατάρτιση. Πολλοί επιθυμούν να ασχοληθούν με μία χειρωνακτική εργασία και θεωρούν ότι το εμπόδιο το θέτει η κοινωνία. Η κοινωνική αποδοχή αποτελεί το ύψιστο κριτήριό τους, καθώς και η συχνή οικογενειακή πίεση, η οποία τους απωθεί από αυτά που πραγματικά επιθυμούν. Στην Ελλάδα, υπάρχουν βαθιά ριζωμένες αντιλήψεις, οι οποίες συνδέουν την απόκτηση πτυχίου με το κύρος, την κοινωνική καταξίωση και την επαγγελματική διασφάλιση. Οι συγκεκριμένες έννοιες οδηγούν λανθασμένα στην ειδωλοποίηση του πτυχίου και ουσιαστικά παρουσιάζεται ως επιτακτική ανάγκη η συνέχεια των σπουδών μετά το Λύκειο.
Έχει παρατηρηθεί, λοιπόν, με την πάροδο των χρόνων, μία συνεχής αύξηση της ζήτησης για ανώτατες σπουδές. Χιλιάδες παιδιά μπαίνουν στις σχολές χωρίς να γνωρίζουν το αντικείμενο, χωρίς να τους αρέσει και έχοντας ως πρόφαση ότι θα βρουν δουλειά στο μέλλον. Πολλοί μαθητές επιλέγουν σπουδές με κριτήριο την εξαργύρωση των μορίων τους από τις πανελλαδικές, θέλοντας να ενταχθούν σε μία υψηλόβαθμη σχολή, όπως είναι κυρίως η Νομική και η Ιατρική. Το ζήτημα είναι τι θέλει πραγματικά το κάθε παιδί να σπουδάσει και αυτό είναι ένα θέμα με το οποίο δυστυχώς ασχολούνται πολλοί λίγοι. Τα παιδιά πλέον ελκύονται από τον τίτλο του πτυχίου, χωρίς να γνωρίζουν τον οδηγό σπουδών, και αυτός είναι ένας λόγος που πολλοί νέοι εγκαταλείπουν τη σχολή τους.
Μερικές φορές, ένας έφηβος επιλέγει σχολή προκειμένου να ευχαριστήσει τους γονείς του ή επειδή έχει δεχθεί μεγάλη πίεση από τον οικογενειακό και κοινωνικό του κύκλο. Σε αυτή την περίπτωση, δεν είναι σπάνιο φαινόμενο να σταματήσει τις σπουδές του και να εγκαταλείψει οποιαδήποτε ενασχόληση με το διάβασμα. Ένα άλλο φαινόμενο που παρατηρείται συχνά είναι ότι κάποιοι έφηβοι επιλέγουν σχολή με βάση αυτό που επιλέγουν και οι φίλοι τους. Όταν μία απόφαση βασίζεται σε τέτοια κριτήρια, δε μπορεί να είναι αντικειμενική. Είναι σημαντικό οι νέοι να αναγνωρίσουν ότι υπάρχουν σχολές με χαμηλότερη βαθμολογία, οι οποίες μπορεί να τους αποδώσουν πολλά περισσότερα οφέλη από αυτές οι οποίες θεωρείται ότι έχουν μεγαλύτερο κύρος. Άλλωστε, οι βάσεις των σχολών σχετίζονται και με τη ζήτηση. Όσο περισσότερη ζήτηση έχει μία σχολή, τόσο περισσότερο αυξάνονται οι μονάδες εισαγωγής της.
Είναι πασιφανές ότι η ανθρώπινη ανάπτυξη μπορεί να είναι περισσότερο ισορροπημένη όταν το άτομο κλίνει προς τα ενδιαφέροντά του και δεν εξαναγκάζεται να επιλέξει μία σχολή για να κάνει το χατίρι των γονέων του ή για να τον παινεύει ο περίγυρός του. Είναι σημαντικό να ακολουθούμε τα όνειρά μας και αυτό που μας ευχαριστεί, διότι έχουμε περισσότερες πιθανότητες να είμαστε επιτυχημένοι σε αυτό που θα κάνουμε. Ένας άνθρωπος καταπιεσμένος δε μπορεί να αποδώσει το ίδιο καλά με έναν άλλον που ακολουθεί αυτό που τον καλύπτει. Ένα άτομο για να αισθάνεται ολοκληρωμένο πρέπει να μην εξασκεί απλώς τις δεξιότητές του, αλλά αυτό που αγαπά.
Ένας νέος, άλλωστε, θα πρέπει να ακολουθεί αυτό που θέλει ο ίδιος να σπουδάσει, αφού στα 18 του χρόνια ένα παιδί δε μπορεί να διαλέξει επάγγελμα. Διαλέγει σπουδές. Το επάγγελμα που θα ακολουθήσει μετά επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες, όπως είναι ο χαρακτήρας του και τα ενδιαφέροντά του. Πλέον, υπάρχουν πολλές εναλλακτικές διαδρομές και τα παιδιά μπορούν να συνδυάσουν δύο ή και παραπάνω επιστήμες προκειμένου να ανελιχθούν επαγγελματικά.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Τα κριτήρια με τα οποία επιλέγουν ή πρέπει να επιλέγουν οι νέοι το επάγγελμά τους, gym4thes.wordpress.com, διαθέσιμο εδώ
- Επιλογή σπουδών και όχι επαγγέλματος πρέπει να είναι ο στόχος των υποψήφιων φοιτητών, goodnet.gr, διαθέσιμο εδώ
-
Βάσεις 2021: Μετά το λύκειο τι; Πλήρης οδηγός για τους νέους που δεν εισήχθησαν στα πανεπιστήμια, ethnos.gr, διαθέσιμο εδώ