Της Αικατερίνης Φαΐλι,
1896: Η Αγγλίδα Μπρίτζετ Ντρίσκολ θα αποτελέσει το πρώτο θύμα από αυτοκινητιστικό δυστύχημα. Η Μπρίτζετ Ντρίσκολ βρίσκονταν στο Λονδίνο για την παρακολούθηση μιας θρησκευτικής τελετής. Ενώ διέσχιζε έναν δρόμο της περιοχής του Κρίσταλ Πάλας, ξέγνοιαστη με την παρουσία της 16χρονης κόρης της Μέι, χτυπήθηκε από αυτοκίνητο. Το όχημα ανήκε στην εταιρεία Anglo-French Motor Carriage Company, η οποία το χρησιμοποιούσε ως όχημα επιδείξεων και οδηγούνταν από τον Άρθουρ Έντσολ. Η ταχύτητα με την οποία διέρχονταν το αυτοκίνητο σύμφωνα με τον οδηγό ήταν 6 χιλιόμετρα ανά ώρα, ενώ η συνεπιβάτης του οχήματος κάνει λόγο για μεγαλύτερη ταχύτητα. Οι δηλώσεις μαρτύρων στις αρχές επίσης διαφέρουν, καθώς ένας οδηγός ταξί ισχυρίζεται ότι το όχημα δεν ξεπερνούσε τα 7 χιλιόμετρα ανά ώρα, ενώ ένας άλλος περαστικός παρομοίασε την ταχύτητα του αυτοκινήτου σαν αυτή ενός πυροσβεστικού οχήματος. Η Μπρίτζετ Ντρίσκολ παρουσίασε πολλαπλά χτυπήματα στο κεφάλι και πέθανε ακαριαία, ενώ η κόρη της, παρά τους σοβαρούς τραυματισμούς της, επέζησε. Οι δικαστικές αρχές δεν προχώρησαν σε ποινική δίωξη του οδηγού και θεώρησαν το τροχαίο «τυχαίο συμβάν». Η εξέλιξη του δυστυχήματος αυτού, έκανε την Μπρίτζετ Ντρίσκολ το πρώτο θύμα προερχόμενο από αυτοκινητιστικό δυστύχημα.
1979: Πραγματοποιείται σύγκρουση δύο σοβιετικών αεροσκαφών. Πιο συγκεκριμένα, η εναέρια σύγκρουση των δύο επιβατικών αεροσκαφών Aeroflot Tupolev Tu-134 έλαβε χώρα πάνω από την Ουκρανική SSR, κοντά στο Dniprodzerzhynsk. Και οι 178 επιβαίνοντες και των δύο αεροσκαφών χάθηκαν στο δυστύχημα. Το ένα αεροσκάφος ήταν ένα Tupolev Tu-134AK, με ταξινόμηση CCCP-65735, το οποίο εκτελούσε τακτικά δρομολόγια Ντόνετσκ-Μινσκ, με 84 επιβαίνοντες, εκ των οποίων οι 77 ήταν επιβάτες και επταμελές πλήρωμα προσωπικού. Το άλλο αεροσκάφος ήταν ένα Tupolev Tu-134A, με αριθμό ουράς СССР-65816, που πατούσε στο ίδιο ύψος με το προηγούμενο αεροσκάφος και είχε 94 επιβαίνοντες συνολικά, 88 επιβάτες και 6 πλήρωμα. Ένας ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας παρατήρησε ότι τα αεροσκάφοι ήταν σε διασταυρούμενες διαδρομές και διέταξε την πτήση με προορισμό το Μινσκ να ανέβει στα 9.000 μέτρα (30.000 πόδια). Ο ελεγκτής άκουσε μια πνιχτή απάντηση και υπέθεσε ότι ήταν μια επιβεβαίωση από αυτό το αεροσκάφος με αποτέλεσμα οι δύο μηχανές να συγκρουστούν στα 26.000 πόδια (7.900 μέτρα). Η σύγκρουση έγινε περίπου πάνω από το Dniprodzerzhynsk, που τότε βρισκόταν στην Ουκρανική SSR. Το δεξί φτερό του CCCP-65735 κόπηκε στην μπροστινή άτρακτο του CCCP-65816. Όλοι οι επιβαίνοντες και των δύο αεροσκαφών έχασαν τη ζωή τους στο δυστύχημα, συμπεριλαμβανομένων 17 παικτών της τότε σοβιετικής ποδοσφαιρικής ομάδας Παχτακόρ.
1999: Πραγματοποιείται στην Τουρκία σεισμική δόνηση 7,4 ρίχτερ λίγο μετά τις 3 τα ξημερώματα. Το επίκεντρο του σεισμού αποτέλεσε η πόλη Ιζμίτ (Μαρμαράς), πρωτεύουσα της επαρχίας του Κοτζάελι στη βόρεια Τουρκία με τα μηχανήματα να καταγράφουν 7,4 βαθμούς της κλίμακα ρίχτερ. Οι συνέπειες του σεισμού «Μαρμαρά», όπως ονομάστηκε, ήταν βαριές και οι καταστροφές που προκλήθηκαν μεγάλες. Ο απολογισμός των νεκρών έφτασε τους 18.373, οι τραυματίες τους 23.781 και οι άστεγοι τους 500.000. Η δόνηση ήταν τόσο δυνατή που ο σεισμός έγινε αισθητός όχι μόνο στις γειτονικές περιοχές της Μπούρσας, της Κωνσταντινούπολης και στην ανατολική Τουρκία στις περιοχές της Άγκυρας αλλά και στην Ουκρανία και τη Ρωσία. Ένας πολύ μεγάλος αριθμός κτηρίων ισοπεδώθηκε, οι γραμμές ηλεκτρικής παροχής και επικοινωνιών διακόπηκε, ενώ φόβος και πανικός ήταν αποτυπωμένος στον πληθυσμό της γειτονικής με την Ελλάδα χώρας. Επιπλέον, στο μεγαλύτερο διυλιστήριο πετρελαίου της Τουρκίας, το διυλιστήριο του Ιζμίτ ξέσπασε φωτιά, την οποία αν δεν είχαν θέσει υπό έλεγχο, οι συνέπειες της έκρηξης θα είχαν καταστροφικές.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Dniprodzerzhynsk mid-air collision, timenote.info, διαθέσιμο εδώ
- Ο πρώτος πεζός-θύμα των τεσσάρων τροχών, sansimera.gr, διαθέσιμο εδώ
- Τουρκία: Ο καταστρεπτικός σεισμός του Μαρμαρά στις 17 Αυγούστου 1999, tovima.gr, διαθέσιμο εδώ