Του Άγγελου Μεταλλίδη,
1905: Ιδρύεται το Λάς Βέγκας. To Λας Βέγκας είναι η πολυπληθέστερη πόλη στην πολιτεία της Νεβάδα των ΗΠΑ. Ο πληθυσμός της πόλης (όχι της ευρύτερης περιοχής), ανέρχεται σε 675.592 κατοίκους. Η πόλη απολαμβάνει status παγκοσμίου φήμης τουριστικού προορισμού, ενώ φημίζεται για τα εμπορικά της καταστήματα, την εξαίσια γαστρονομία και ψυχαγωγία που προσφέρει, όπως και τα διαβόητα καζίνο της. Για αυτό, μάλιστα, πολλοί την αποκαλούν την «πρωτεύουσα της διασκέδασης του Κόσμου». Η ίδρυση του Λας Βέγκας ξεκίνησε όταν περίπου 400.000 τ.μ. δημόσιας έκτασης θα εκποιούνταν σε πλειστηριασμό, ευρισκόμενα στο επίκεντρο της ερήμου της Νεβάδα. Όσοι επρόκειτο να αναζητήσουν το δικό τους κομμάτι γης θα έπεφταν πάνω στα γέλια των πολλών, που τους έλεγαν χαρακτηριστικά: «Εκεί δεν φυτρώνουν ούτε κάκτοι». Σημείο καμπής για τη γέννηση του Βέγκας το 1905 ήταν το γεγονός ότι ο σιδηρόδρομος κατέφτασε στο πράσινο λιβάδι της Μοχάβε, συνδέοντας το παλιό οχυρό τόσο με τον Ειρηνικό όσο και με το εκτεταμένο σιδηροδρομικό δίκτυο της Γιούτα. Οι πρώτοι κάτοικοι που εγκαταστάθηκαν στο Λας Βέγκας ήταν υπάλληλοι σιδηροδρομικών εταιρειών, οι οποίοι ανεφοδίαζαν τους συρμούς που περνούσανε από την περιοχή. Η πόλη είχε περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες έως το 1930, όταν με απόφαση της αμερικανικής κυβέρνησης εγκρίθηκε η κατασκευή του γιγαντιαίου φράγματος Μπάουλντερ. Χιλιάδες Αμερικανοί συνέρρευσαν στο Λας Βέγκας για να διεκδικήσουν τις 5.000 θέσεις εργασίας στην κατασκευή του φράγματος. Η πόλη άλλαξε όψη από τη μια μέρα στην άλλη. Λίγο αργότερα ο παράνομος τζόγος άρχιζε να ανθίζει και η Ποτοαπαγόρευση καταργήθηκε. Τη δεκαετία του ’40 άρχισαν να χτίζονται τα πρώτα μεγάλα ξενοδοχειακά συγκροτήματα με καζίνο στην περίφημη Las Vegas Strip. Στις μέρες μας λανσάρεται ως κατά βάση τουριστικός προορισμός και ο τζίρος από τα καζίνο αντιπροσωπεύει μόλις το 20% των εσόδων της πόλης.
1941: Xρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά ο κινητήρας W1 στο αεροσκάφος Gloster Pioneer. Η δοκιμή έγινε στο αεροδρόμιο της βάσης Kράνγουελ και είχε διάρκεια 17 λεπτών. Σχεδιαστής ήταν ο Φράνκ Ουίτλ. Η έμπνευσή του για τη δημιουργία αυτού του κινητήρα ήρθε όταν ο ίδιος ήταν σκεπτικός σχετικά με κάποια προβλήματα στον σχεδιασμό των μέχρι τότε αεροσκαφών. Σκέφτηκε ότι ένας κινητήρας, αν μπορούσε να χρησιμοποιήσει απευθείας τα αέρια της εξάτμισης για να πάρει ώθηση, ίσως μπορούσε να κάνει το αεροσκάφος να πετάξει πιο γρήγορα και σε μεγαλύτερο ύψος. Η σκέψη του ότι μια τουρμπίνα μπορούσε να κάνει τα παραπάνω πολύ καλυτέρα από έναν έλικα, και ακόμη να μπορέσει να πετάξει αεροσκάφη μεγαλύτερου βάρους, ήταν καθοριστική. Η ιδέα του υποστηρίχθηκε από το 1935, όμως η υλοποίησή της άργησε να γίνει πραγματικότητα, λόγω έλλειψης κεφαλαίων. Μάλιστα, η ιδέα για έναν τέτοιο κινητήρα θεωρήθηκε κρατικό μυστικό, μεταφέροντας αυτή την πίεση στον ίδιο τον κατασκευαστή.
1991: Η Εντίτ Κρεσόν γίνεται η πρώτη γυναίκα πρωθυπουργός της Γαλλίας. Η Εντίτ Κρεσόν γεννήθηκε στις 27 Ιανουαρίου 1934. Δεν αποτελεί απλώς μια Γαλλίδα πολιτικό, αλλά τη μοναδική γυναίκα που έχει διατελέσει μέχρι σήμερα πρωθυπουργός της Γαλλίας. Η Κρεσόν ορίστηκε πρωθυπουργός από τον Πρόεδρο Φρανσουά Μιτεράν στις 15 Μαΐου 1991. Ωστόσο, κάποια άσχημα εκλογικά αποτελέσματα για τους Σοσιαλιστές το 1992 στις περιφερειακές εκλογές έδειξαν πως γενικότερα ήταν αντιδημοφιλής. Αυτό το γεγονός την ανάγκασε να παραιτηθεί από το αξίωμά της, λιγότερο από έναν χρόνο αφότου έλαβε το πρωθυπουργικό χρίσμα. Η πρωθυπουργική θητεία της συγκαταλέγεται στις συντομότερες από την κήρυξη της Πέμπτης Δημοκρατίας. Σημειώνεται πως αρκετοί υπουργοί και βουλευτές της Κρεσόν ήταν καχύποπτοι και εξέφραζαν περιφρόνηση προς την ίδια. Παρόμοια αντιμετώπιση επεδείκνυαν οι απλοί πολίτες, αν και όχι όλοι, εφόσον η Κρεσόν είχε εκλεγεί επανειλημμένως σε διάφορα αξιώματα. Η κυβέρνησή της θέσπισε τον Νόμο-Πλαίσιο περί Πόλεων, ο οποίος είχε στόχο να διασφαλίσει το «δικαίωμα στην πόλη» για όλους και απαιτούσε: «τα τοπικά όργανα να παρέχουν συνθήκες διαβίωσης και κατοικίας, που να προωθούν την κοινωνική συνοχή και να αποτρέπουν συνθήκες εθνοτικού διαχωρισμού». Επίσης, η Κρεσόν μιλούσε για πράγματα που κανείς δεν ήθελε να ακούσει: για τους κινδύνους της αποβιομηχάνισης, για το υπερβολικό βάρος της διοίκησης —για το ότι, για παράδειγμα, στα γαλλικά νοσοκομεία υπάρχουν περισσότεροι διοικητικοί υπάλληλοι παρά μέλη του νοσηλευτικού προσωπικού— κ.ά. Μετά από την παραίτησή της, υπονομεύθηκε από όλες τις παρατάξεις και βρέθηκε κατηγορούμενη για δωροδοκία και ρατσισμό.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Η ιστορία του Λας Βέγκας, Σαν Σήμερα.gr, διαθέσιμο εδώ
- Πώς γεννήθηκε η καζινούπολη της αμαρτίας, Λας Βέγκας, newsbeast.gr, διαθέσιμο εδώ
- Ιστορία της αεροπορίας, Wikiwand.com, διαθέσιμο εδώ
- Εντίτ Κρεσόν, η πρώτη και τελευταία γυναίκα πρωθυπουργός Γαλλίας, Athens Voice.gr, διαθέσιμο εδώ
- Ήρθη η ασυλία της Εντίτ Κρεσόν, Το Βήμα.gr, διαθέσιμο εδώ
- Ένοχη έκρινε το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο την Εντίτ Κρεσόν, m.naftemporiki.gr, διαθέσιμο εδώ