Της Δώρας Νικολάου,
Η επιλογή μας για το επόμενο ανάγνωσμά σας δεν είναι άλλη από το Μαύρο Φως του Μίμη Ανδρουλάκη, που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Πατάκη. Πρόταση που ελπίζουμε και πιστεύουμε ότι δεν θα σας απογοητεύσει. Με την εμπειρία του στον πολιτικό στίβο και τη συγγραφή, ο Ανδρουλάκης δημιουργεί ένα έργο ντοκουμέντο, ένα μυθιστόρημα βασισμένο σε γεγονότα αληθινά, σε παρελθοντικές πληγές της ελληνικής κοινωνίας και στοιχεία της σημερινής πραγματικότητας.
Ένας εμπρησμός που συγκλόνισε την Ελλάδα εν έτει 1980, που συντάραξε την καθιερωμένη πραγματικότητα, κυριαρχώντας στα τότε μέσα ενημέρωσης. Δεν είναι άλλος από εκείνον του Μινιόν, του πολυκαταστήματος-ορόσημου, του αντίστοιχου συμβόλου του American dream για την ελληνική πραγματικότητα. Ο ένοχος δεν βρέθηκε ποτέ, οι υποθέσεις πολλές και οι ύποπτοι ποικίλοι. Αν, όμως, τόσα χρόνια μετά, ανακαλύπταμε το μεγάλο μυστήριο; Και αν τα κίνητρα ήταν εντελώς αλλιώτικα από όσα υποτέθηκαν; Προσδίδοντας μυθιστορηματικό χαρακτήρα στην υπόθεση και πλάθοντας ήρωες φανταστικούς, ο συγγραφέας μάς αποκαλύπτει μια πιθανότητα καινούργια και απαλλαγμένη από την πολυσυζητημένη πιθανή πολιτική χροιά! Δεν λείπει το στοιχείο της ελληνικής πολιτικής από το βιβλίο, απλώς η οπτική γυρνάει γύρω από την ψυχολογία και την καθημερινή ζωή του κεντρικού και μυστηριώδους προσώπου μας. Σε συνδυασμό, μάλιστα, με την εμπλοκή του σύγχρονου κόσμου της τέχνης, των καλλιτεχνικών κύκλων και της art market, φτάνουμε να μιλάμε για ένα έργο με φανερή τετελεσμένη έρευνα, έτσι που να βρίθει από υλικό, πληροφορίες και ανατροπές.
Η Ελλάδα του 20ού αιώνα, η σημερινή, μια ιστορία που περνάει τα σύνορα και εκτείνεται μέχρι την κεντρική Ευρώπη και τις Ηνωμένες πολιτείες, η πραγματικότητα και η μυθοπλασία, ο ευγενής κόσμος της τέχνης και οι συνομωσίες πίσω από αυτόν, όλα δίπολα που εκτίθενται στην εποχή του COVID-19, όταν το θέμα του Μινιόν έχει πάψει να απασχολεί τη συνείδηση του πανελλήνιου.
Ωστόσο, η μελέτη των γεγονότων, αυτή η κοινωνικοπολιτική έκθεση παρουσιάζεται επίκαιρη, έτοιμη να μας απασχολήσει εκ νέου. Άλλωστε, διασπάται ιδανικά από την πορεία των χαρακτήρων, τις ανατροπές τους, την αλλαγή φόντου από πόλη σε πόλη και χώρα σε χώρα και τον παρεμβαλλόμενο μυστήριο κόσμο των διεθνών συναλλαγών στην τέχνη. Εκτίθεται, μάλιστα, και κάθε πρόσφατη εξέλιξη, ντοκουμέντα που φανερώνουν την αφοσίωση στη λεπτομέρεια και την ειλικρινή έρευνα κατά τη συγγραφή του βιβλίου. Θεωρίες, επιστήμες και τέχνες, οικονομία και πολιτική προσώπων πραγματικών και φανταστικών, όπως και καλλιτεχνών, συνθέτουν την ιστορία μας. Το δοκιμιακό ύφος διαδέχεται τις πιο κεντρικές ερωτικές ιστορίες και το μυθιστόρημα περικλείει μέσα του τόση κουλτούρα, τόση πληροφορία αλλά και γνώση.
Ο Ματίς θα ζωγράφιζε, κατά τον ίδιο, το φως με μαύρο χρώμα και τώρα παραλληλίζονται οι ζοφεροί καιροί, με τους σημερινούς πανδημικούς και ταραγμένους, αποτελώντας ιδανική ευκαιρία να απεικονιστούν χρωματικά κατ’ αυτόν τον τρόπο. Και, μάλιστα, με το πιο έντονο και πλέον διαθέσιμο μαύρο, το Vantablack, το πιο «μαύρο» μαύρο στον κόσμο. Στους καιρούς που λείπει η αυθεντικότητα, οι συνθήκες ανατρέπονται και ούτε η τέχνη δεν μπορεί να γίνει μια πραγματική ανάσα (αλλά μάλλον ένα εργαλείο της παγκόσμιας οικονομίας), μπορούμε να θεωρήσουμε το Μαύρο Φως ως ένα βιβλίο που σκοτεινά φωτίζει τα μυστήρια αυτά.