10.3 C
Athens
Κυριακή, 24 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΟικονομία«Ηχηρές» κυρώσεις της ναυτιλίας στη Ρωσία

«Ηχηρές» κυρώσεις της ναυτιλίας στη Ρωσία


Του Δημήτρη Μπίθα,

Ο πόλεμος που έχει ξεκινήσει στην Ουκρανία στάθηκε ως αιτία για να αναστείλουν τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες πολλές διεθνείς επιχειρήσεις με βαρυσήμαντα brands, μερικά εκ των οποίων οι Samsung, McDonald’s καιApple, καταδικάζοντας έτσι τη βίαιη κίνηση της Ρωσίας, η οποία έχει αποφέρει ήδη απώλειες σε ανθρώπινες ζωές, τραυματισμούς και πολλές άλλες καταστροφές.

Η ναυτιλία, φυσικά, δεν θα μπορούσε να μείνει αμέτοχη. Όντας μια από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες παγκοσμίως και υπεύθυνη για τη διακίνηση του 90% του παγκόσμιου εμπορίου, η απάντησή της στις ρωσικές επιθέσεις ήταν κάτι παραπάνω από αναμενόμενη. Έτσι λοιπόν, τόσο ναυτικές όσο και παραναυτιλιακές επιχειρήσεις ανέστειλαν την επιχειρηματική τους δράση στη Ρωσία, θέλοντας να πάρουν μια ξεκάθαρη θέση απέναντι στο γεγονός που έχει συγκλονίσει ολόκληρο τον πλανήτη τις τελευταίες εβδομάδες και παράλληλα να επιβάλλουν τα δικά τους μέτρα κυρώσεων σε αυτή.

Σε ό,τι αφορά τις Liners, αρχικά, η Maersk ανακοίνωσε στις αρχές του μήνα προσωρινή αναστολή σε όλα τα νέα bookings τα οποία προέρχονται ή προορίζονται για τη Ρωσία σε όλο το φάσμα υπηρεσιών που προσφέρει, δηλαδή στις ναυτιλιακές, εναέριες και σιδηροδρομικές μεταφορές, εξαιρώντας τα εμπορεύματα τροφών, ιατροφαρμακευτικών προμηθειών και λοιπών ανθρωπιστικών προϊόντων. Ωστόσο, ανακοίνωσε πως από τη μεριά της επιχείρησης θα καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να μεταφερθούν με ασφάλεια όλα τα εμπορεύματα, τα οποία έχουν ήδη κανονιστεί προς μεταφορά ή βρίσκονται ήδη εν πλω, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο καθυστερήσεων λόγω των ελέγχων που πραγματοποιούνται στα ευρωπαϊκά λιμάνια σε όσα πλοία έχουν προορισμό τη Ρωσία. Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και η MSC, η οποία από 1η Μαρτίου ανέστειλε τα νέα της bookings που σχετίζονται με τη Ρωσία, συμπεριλαμβανομένων της Βαλτικής, της Μαύρης Θάλασσας και της Άπω Ανατολικής Ρωσίας, εξαιρώντας τα αγαθά πρώτης ανάγκης. Αντίστοιχα, το ίδιο ανακοίνωσε και η CMA CGM, αναφέροντας πως η αναστολή των δρομολογίων θα διαρκέσει μέχρι «νεοτέρας στο θέμα της ασφάλειας». Αντίστοιχα μέτρα πάρθηκαν και από την ONE (ONE – K Line, MOL και NYK), καθώς και από την Hapag Lloyd.

Πηγή: Coley Brown for The New York Times.

Ακόμη πιο άμεση ήταν η αντίδραση της Wallenius Wilhelmsen που δραστηριοποιείται στον τομέα Ro-Ro, η οποία ήδη από τις 24 Φεβρουαρίου σταμάτησε να δέχεται bookings με προορισμό τη Ρωσία και διέκοψε κάθε είδους επιχειρηματική δραστηριότητα στη χώρα. Μάλιστα, το εμπόρευμα που βρισκόταν εν πλω με προορισμό τη Ρωσία, επαναπροσδιορίσθηκε για άλλα λιμάνια. Ο Torbjørn Wist, CEO και CFO της επιχείρησης, χαρακτήρισε την εισβολή στην Ουκρανία ως τραγωδία και στη συνέχεια εξέφρασε την αμέριστη κατανόηση και συμπόνια σε όλο τον ουκρανικό λαό.

Επιπλέον, η ολλανδική επιχείρηση ναυπήγησης Damen ανακοίνωσε τη διακοπή παράδοσης νέων πλοίων σε πελάτες της στη Ρωσία, κάτι που, όπως εκτιμήθηκε από την πλευρά της επιχείρησης, θα έχει άμεσο αντίκτυπο στα έσοδά της, καθώς η απόφαση αφορά και πλοία που βρίσκονται ήδη υπό κατασκευή. Σε μια παρόμοια ανακοίνωση προχώρησε και η Wartsila μέσω του λογαριασμού της στο Twitter, όπου ανακοίνωσε πως αναστέλλει όλες τις παραδόσεις της που είχαν προγραμματιστεί για τη Ρωσία.

Στον ενεργειακό κλάδο, η BP σταματάει τις επενδύσεις της, αποσύροντας τις μετοχές που είχε στη Rosneft ύψους 19,73% και επιπλέον ο CEO της, Bernard Looney, παραιτήθηκε από το διοικητικό συμβούλιο της επιχείρησης, όπως και ο Bob Dudley, που είναι πρώην Chief Executive στον όμιλο της BP. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της BP, Helge Lund, η στρατιωτική εισβολή της Ρωσίας σηματοδοτεί μια τεράστια αλλαγή και, λόγω των νέων δεδομένων, δεν μπορεί να συνεχιστεί η συνεργασία της με τη Rosneft, η οποία ανήκει στο ρωσικό κράτος. Αντιστοίχως, η ExxonMobil, που διαχειρίζεται λειτουργικά το Sakhalin-1 Project όπου συμμετέχουν και ρωσικές εταιρείες, ανακοίνωσε πως δεν θα συνεχίσει να λειτουργεί το εν λόγω project και ήδη έχει αρχίσει να προγραμματίζει τα βήματα απόσυρσής της από αυτό. Η επιχείρηση καταδίκασε την εισβολή και επεσήμανε τη στήριξή της στον ουκρανικό λαό και σε όλους τους αθώους πολίτες που δοκιμάζονται από τη φριχτή κατάσταση του πολέμου. Σε ίδιο κλίμα κινήθηκε και η TotalEnergies, η οποία, εκφράζοντας τη συμπαράστασή της στους Ουκρανούς, ανακοίνωσε πως δεν θα διαθέσει κεφάλαια για νέα projects στη Ρωσία. Τέλος, η Shell, μέσω του CEO της, Ben Van Beurden εξέφρασε την άμεση παραδοχή πως η απόφαση της εταιρείας να αγοράσει έναν όγκο ρωσικού αργού πετρελαίου και στο άμεσο μέλλον στοχεύει να επανορθώσει με μια σειρά ενεργειών, μεταξύ των οποίων η άμεση παύση αγοράς αργού πετρελαίου από τη Ρωσία, όπως επίσης και το κλείσιμο των σταθμών καυσίμων που διαθέτει στη χώρα.

Πηγή: A Shell gas station in Turkey. Forbes, GETTY IMAGES.

Όπως είναι φανερό, η αντίδραση της ναυτιλιακής βιομηχανίας ήταν άμεση. Μερικοί από τους μεγαλύτερους «παίχτες» ανακοίνωσαν κυρίως την παύση της ανάπτυξης επιχειρηματικής δραστηριότητας στη Ρωσία και εν συνεχεία, μια σειρά άλλων μέτρων, αναλόγως με την περίπτωση. Δεν θα ήταν καθόλου περίεργο, αν κατόπιν αυτών των μέτρων που έλαβαν οι παραπάνω επιχειρήσεις κολοσσοί, ακολουθήσουν και άλλες μικρότερες επιχειρήσεις, οι οποίες θα καταδικάσουν τη ρωσική εισβολή και θα ταχθούν υπέρ της Ουκρανίας. Σε όλο το φάσμα των οικονομικών κυρώσεων που έχουν πλήξει τη Ρωσία, συμπεριλαμβανομένων και των βαρέων κυρώσεων στον τραπεζικό τομέα, προστίθενται και όλα όσα αναφέρθηκαν που προέρχονται από ναυτιλιακές και παραναυτιλιακές επιχειρήσεις.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Update: Box lines suspend Russia bookings, Gary Howard. Διαθέσιμο εδώ.
  • Damen halts delivery of newbuilds to Russia, Michele Labrut. Διαθέσιμο εδώ.
  • Wallenius Wilhemsen suspends Russia and Belarus operations, Torbjørn Wist. Διαθέσιμο εδώ.
  • BP, Equinor exiting Russian investments, Marcus Hand. Διαθέσιμο εδώ.
  • ExxonMobil to discontinue operations at Sakhalin-1, make no new investments in Russia. Διαθέσιμο εδώ.
  • TotalEnergies: statement concerning the war in Ukraine. Διαθέσιμο εδώ.
  • Shell announces intent to withdraw from Russian oil and gas. Διαθέσιμο εδώ.

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Δημήτρης Μπίθας
Δημήτρης Μπίθας
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1998. Είναι ναυτιλιακός οικονομολόγος με σπουδές στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου στο τμήμα Οικονομικών Επιστημών (BSc) και στο Πανεπιστήμιο Πειραιά στο τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών (Msc in Shipping). Τα τελευταία χρόνια ασχολείται επαγγελματικά με το trading (πάνω στο οποίο κατέχει και επαγγελματικές πιστοποιήσεις) σε μία πληθώρα προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων crypto, forex, commodities, ενώ έχει ασχοληθεί και με θέματα AML, KYC, CDD. Συμμετέχει σε πλήθος οργανισμών, μερικοί εκ των οποίων η Ένωση Ελλήνων Επενδυτών και το YES Forum.