13.4 C
Athens
Σάββατο, 21 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΜατιές στην ΙστορίαΗ 8η Φεβρουαρίου στην Ιστορία

Η 8η Φεβρουαρίου στην Ιστορία


Του Τάσου Γρηγοριάδη, 

Ο Θάνατος της Μαρίας Στιούαρτ’ από τον Γάλλο ζωγράφο Abel de Pujol. Πηγή εικόνας: historicenvironment.scot

1587: Η Βασίλισσα Μαρία Α’ της Σκωτίας του Οίκου των Στιούαρτ αποκεφαλίζεται, έχοντας εκτίσει 19 χρόνια εγκλεισμού. Το 1542, με τον θάνατο του πατέρα της, ανέλαβε σε ηλικία μόλις 6 ετών, τον θρόνο της Σκωτίας. Με την πάροδο των ετών, η προσωπική της ζωή προκάλεσε πολλάκις την κοινή γνώμη. To «ποτήρι ξεχείλισε» όταν η ίδια παντρεύτηκε τον εραστή της, ο οποίος παράλληλα κατηγορούνταν ότι είχε δολοφονήσει τον άντρα της. Οι αριστοκράτες κινήθηκαν εναντίον της και τη φυλάκισαν, αλλά η βασίλισσα μπόρεσε να δραπετεύσει και μάζεψε στρατό. Ωστόσο, ηττημένη για δεύτερη φορά, το 1568 αναγκάστηκε να προσφύγει στην Αγγλία, την οποία κυβερνούσε η ξαδέρφη της, η ικανότατη Βασίλισσα Ελισάβετ Α’. Παρότι αρχικά η Μαρία ήταν ευπρόσδεκτη, εντός ολίγου οι συνωμοσιολογίες ξεκίνησαν να οργιάζουν. Φήμες έλεγαν, πως η Μαρία λάμβανε μέρος σε σχέδιο ανατροπής της Ελισάβετ, με στήριξη Άγγλων Καθολικών και Ισπανών. Κάπως έτσι, η βασίλισσα των Σκώτων, τέθηκε σε αυστηρό κατ’ οίκον περιορισμό. Εν καιρώ, αποκαλύφθηκε η συνομωσία Babington, μέσω γραμμάτων που λέγεται πως έστελνε η Βασίλισσα Μαρία. Ακολούθησε η δίκη της, στον απόηχο της οποίας, καταδικάστηκε σε θάνατο ως ένοχη για προδοσία. Η ξαδέρφη της, Ελισάβετ, φοβισμένη από τις δυνατότητες των Καθολικών, αναγκάστηκε να ενδώσει στην απόφαση. Εν κατακλείδι, η διαβόητη Βασίλισσα Μαρία, αποκεφαλίστηκε -με περίσσια φρικαλεότητα- στη Μεγάλη Αίθουσα του Κάστρου Fotheringay στο Northamptonshire.


Πίνακας με έναν χαρταετό που κυματίζει στο Ιαπωνικό επιτελείο, σηματοδοτώντας την Ιαπωνική επικράτηση στο Port Arthur, τον Ιανουάριο του 1905. Πηγή εικόνας: pixels.com

1904: Εκκινάται ο κρίσιμος Ρώσσο-Ιαπωνικός Πόλεμος με αιφνιδιαστική επίθεση των Ιαπώνων. Μετά το πέρας του Α’ Σινοϊαπωνικού Πολέμου (1894-1895), πραγματοποιήθηκαν διαπραγματεύσεις μεταξύ των νικητών Ιαπώνων και των Κινέζων, που στηρίζονταν από την Τσαρική Ρωσία. Οι εκατέρωθεν προτάσεις απορρίφθηκαν και επήλθε ρήξη, με Ρώσους και Ιάπωνες να έχουν αλληλοσυγκρουόμενα συμφέροντα σε Κορέα και Μαντζουρία (Β.Α. Κίνα). Τελικά, οι τελευταίοι επιτέθηκαν ξαφνικά την 8η Φεβρουαρίου του 1904, στο Port Arthur της Κίνας, όπου είχε αγκυροβολήσει ο ρωσικός στόλος του Ειρηνικού. Ο Παγκόσμιος Πόλεμος Νο. 0, όπως πολλοί τον χαρακτηρίζουν, είχε επισήμως ξεκινήσει. Η ναυμαχία που έλαβε χώρα, ευνόησε τους Ιάπωνες που σύντομα «πήραν το πάνω χέρι». Ακολούθησαν, η ναυμαχία της Κίτρινης Θάλασσας και η μάχη του Liaoyang (Αύγουστος 1904), όπου η -νεοσυσταθείσα στους Ευρωπαίους- Ασιατική δύναμη, θριάμβευσε υποδειγματικά. Εν συνεχεία, οι Ιάπωνες αποβιβάστηκαν και ενσωμάτωσαν την Κορέα, και έπειτα ανήλθαν προς την Μαντζουρία, όπου έδωσαν λυσσαλέες μάχες με τους Ρώσους. Αναδείχθηκαν νικητές στο Mukden (Φεβρουάριος 1905) και συνέτριψαν τον ρωσικό στόλο στα Στενά του Tsushima (Μάϊος 1905), αναγκάζοντας τον Τσάρο Νικόλαο Β’ να συνθηκολογήσει. Μετέπειτα, υπεγράφη η Συνθήκη του Portsmouth στις Η.Π.Α., τελματώνοντας τις φιλοδοξίες της Ρωσίας στο πεδίο του Ειρηνικού Ωκεανού. Καταληκτικά, η πεινασμένη και χρεοκοπημένη από τον πόλεμο Ρωσία, παρατηρούσε σταδιακά τους υπηκόους της να συμπλέουν με τους ριζοσπάστες Μπολσεβίκους, που το 1917 θα έθεταν τέλος στην Τσαρική κυριαρχία.            


Πάνω – Ιρανικό επιβατικό Tupolev Tu-154M ~ Κάτω – Ιρανικό μαχητικό Sukhoi Su-24. Πηγή εικόνας: jetphotos.com

1993: Σύγκρουση Ιρανικού μαχητικού και επιβατικού αεροσκάφους με τραγικό απολογισμό 133 νεκρούς. Πέντε μαχητικά αεροσκάφη Sukhoi Su-24 (Σοβιετικής κατασκευής) της Ιρανικής πολεμικής αεροπορίας, πετούσαν προς την Τεχεράνη. Προετοιμάζονταν, για επίδειξη αέρος που θα ακολουθούσε σε λίγες μέρες, για την επέτειο εγκαθίδρυσης της Ισλαμικής Δημοκρατίας στο Ιράν. Παράλληλα, μια μη προγραμματισμένη πτήση της Iran Air Tours, έλαβε έγκριση για να αναχωρήσει από το αεροδρόμιο Mehrabad της Τεχεράνης. Το επιβατικό αεροπλάνο Tupolev Tu-154M (Σοβιετικό επίσης) της πτήσης 962, είχε τελικό προορισμό το Διεθνές Αεροδρόμιο του Μασχάντ (2η πολυπληθέστερη πόλη του Ιράν), στα βόρειο-ανατολικά της χώρας. Στο Tupolev, δόθηκαν εντολές από τον πύργο ελέγχου για ανάβαση στα 1.800μ., ενώ αντιστοίχως στα μαχητικά για κατάβαση στα 1.500μ. Εντούτοις, ένα εκ των Su-24, προσεγγίζοντας το έδαφος προοδευτικά, υστερούσε επαρκούς ορατότητας. Στις 14:16, σε απόσταση 15 χιλιομέτρων από το αεροδρόμιο Mehrabad, το μαχητικό χτυπά την «ουρά» του επιβατικού, με ολέθριες συνέπειες για τους επιβαίνοντες. Έπειτα, ο χειρισμός των αεροσκαφών κατέστη αδύνατος και συνεπώς συνετρίβησαν σε μια στρατιωτική αποθήκη. Μετά από ενδελεχείς έρευνες, η ευθύνη καταλογίζεται στις απερίσκεπτες αποφάσεις-εντολές του πύργου ελέγχου και σε λάθος χειρισμό από τους πιλότους του Su-24. Τελικά, όλοι οι 119 επιβάτες, τα 12 μέλη πληρώματος, όπως και οι 2 αεροπόροι του μαχητικού, δεν κατάφεραν να επιζήσουν, από αυτήν την ανείπωτη εθνική τραγωδία.     


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Mary – Queen of Scots beheaded, History.com, διαθέσιμο εδώ
  • Facts about the execution of Mary Queen of Scots, History Scotland, διαθέσιμο εδώ
  • The gruesome beheading of Mary Queen of Scots, New Zealand Herald, διαθέσιμο εδώ
  • Russo-Japanese War, Britannica, διαθέσιμο εδώ
  • Russo-Japanese War in Manchuria and Korea, History.com, διαθέσιμο εδώ
  • 1933 Tehran mid-air Collision, Wikipedia, διαθέσιμο εδώ
  • ASN Aircraft accident Tupolev Tu-154M EP-ITD Tehran, Aviation Safety Network, διαθέσιμο εδώ
  • 132 on Iranian Airliner Are Killed In Collision With an Air Force Jet, The New York Times, διαθέσιμο εδώ

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Τάσος Γρηγοριάδης
Τάσος Γρηγοριάδης
Προπτυχιακός φοιτητής του τμήματος «Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών» του ΠΑ.ΜΑΚ., στο οποίο διδάσκεται και την τουρκική γλώσσα, ενώ παράλληλα κατέχει την αγγλική. Εδώ και χρόνια ασχολείται με τους τομείς της διεθνούς και εγχώριας (γέω)πολιτικής, της ιστορίας και της γεωγραφίας. Υπέρμαχος της εφαρμογής-ισχυροποίησης του διεθνούς δικαίου και της διπλωματίας γενικότερα.