Της Ελένης Μανουδάκη,
Το 2019, κυκλοφόρησε ένα ντοκιμαντέρ του Netflix, με τίτλο Move, μια σειρά γαλλικής παραγωγής και σκηνοθεσίας, η οποία παρουσιάζει τα προφίλ έξι χορευτών και χορογράφων στα πέντε επεισόδιά του. Πρόκειται για ξεχωριστές βιογραφίες, μέσα από τις οποίες φαίνεται η ζωή, η κοινότητα και τα κατορθώματά της, καθώς συνήθως, όταν ακούμε για χορευτές, βλέπουμε μόνο τη χάρη και την εικόνα τους και όχι τον αγώνα τους.
Στο τέταρτο επεισόδιο της σειράς γνωρίζουμε την Kimiko Miller-Versatile, μία από τις πιο γνωστές τζαμαϊκανές χορεύτριες του dancehall, χορογράφο και αρχηγό της ομάδας “The Versatile Ones”. Στην συνέντευξή της μάς μιλάει για τα παιδικά της χρόνια και το όνειρό της να γίνει διάσημη και να ασχοληθεί με τον χορό, κάνοντας τη μητέρα της περήφανη παρά τις όποιες αντιρρήσεις της. Ταυτόχρονα, την παρακολουθούμε στην καθημερινότητά της, όχι μόνο ως χορεύτρια αλλά και ως μητέρα, επιχειρηματία και Τζαμαϊκανή γυναίκα.
Μαθαίνουμε για το dancehall, ένα «παρεξηγημένο» είδος χορού που δίνει έμφαση στην κίνηση των μηρών και των γλουτών. Μέσα από αυτό, οι γυναίκες ανεξαρτήτως σωματότυπου εκφράζουν τη σεξουαλικότητά τους, τον εαυτό τους και τη δυναμική τους. Αποτελεί ένα εργαλείο ενδυνάμωσης για τις γυναίκες, οι οποίες έχουν αντιμετωπίσει πολλές δυσκολίες και έχουν αγωνιστεί σκληρά σε μια αντι-φεμινιστική κοινωνία.
Η Κιμίκο μιλάει για το ταξίδι της από την επαρχία στην πόλη ως ένα ντροπαλό κορίτσι και τον τρόπο με τον οποίο εντάχθηκε στο dancehall, όπου και βρήκε την αυτοπεποίθηση, για να διεκδικήσει τη θέση της ως δυναμική γυναίκα στην κοινότητα αυτή. Μέσω του Dancehall, η Κιμίκο κατάφερε να εκφράζει τον εαυτό της και το σώμα της, αλλά και να γίνει επιχειρηματίας, καθώς στη σχολή χορού όχι μόνο δίδασκε, αλλά έβαφε γυναίκες και έφτιαχνε τα μαλλιά τους, εξασφαλίζοντας, έτσι, σε εκείνη και την οικογένειά της τα απαραίτητα.
Έγινε μία από τις σπουδαιότερες χορεύτριες του dancehall και ταξίδεψε σε Βόρεια και Νότια Αμερική, Ρωσία, Ασία, Αυστραλία και Ευρώπη. Αξίζει να σημειωθεί πως τον Μάιο του 2019 ήρθε στην Ελλάδα ως guest στο dancehall event χορού “move dem up 3rd edition”, όπου ήταν κριτής του διαγωνισμού και, παράλληλα, δίδαξε όχι μόνο χορευτικές κινήσεις, αλλά μας διηγήθηκε τόσο την τεχνική όσο και την ιστορία πίσω από αυτές. Η Κιμίκο δείχνει τον χορό όχι ως παράσταση, αλλά ως κοινωνική παράδοση. Με το ταλέντο της έχει εμπνεύσει γυναίκες από όλον τον κόσμο να την ακολουθήσουν και να μάθουν να εκφράζονται μέσα από το dancehall.
Στο επεισόδιο προβάλλονται, επίσης, η μητέρα της Jennifer Hemmings, η χορογράφος και μέντορας της Κιμίκο, Lacado’s L’Antoinette Stines και η κοινωνιολόγος Dr. Stanley Niah. Μέσα από τις συνεντεύξεις τους, ο τηλεθεατής έχει την ευκαιρία να μάθει για τις αφρικανικές ρίζες και την τεχνική του dancehall, την εξέλιξη και την αλλαγή των ρόλων που είχαν οι άντρες και οι γυναίκες στην Τζαμάικα.
Μας δίνεται, επίσης, η δυνατότητα, καθώς μας διηγείται την ιστορία της, να τη δούμε να προετοιμάζεται με την ομάδα της για μια εντυπωσιακή χορευτική διαμάχη που λαμβάνει χώρο στο γκέτο της Τζαμάικα, ενάντια στην ανδρική ομάδα Sopreme Blazzaz του Killer Bean. Ο αρχηγός της ομάδας αυτής μας μιλάει για το ότι παλαιότερα το dancehall ήταν ένα ανδροκρατούμενο είδος χορού και τον τρόπο που η συνθήκη αυτή άλλαξε, με τις γυναίκες να χορεύουν όχι μόνο γυναικείες, αλλά και αντρικές κινήσεις, κάτι το οποίο απαγορεύεται να γίνει αντίστροφα.
Το επεισόδιο είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον, καθώς αναφέρεται σε ένα είδος χορού όχι τόσο διαδεδομένο στην Ελλάδα και σε μια γυναίκα, η οποία κατάφερε μέσα από αυτόν τον χορό να αλλάξει τη ζωή της προς το καλύτερο και να πετύχει το όνειρό της. Όπως λέει και η Κιμίκο «Το ντοκιμαντέρ αυτό σίγουρα δείχνει στον κόσμο μια βαθύτερη ανάλυση και οπτική του dancehall, το οποίο προήλθε από τους Αφρικανούς μας προγόνους, δείχνοντας στους ανθρώπους ότι δεν είναι μόνο χορός και μουσική αλλά μια κουλτούρα, η οποία γίνεται καλύτερα αντιληπτή από την οπτική των γυναικών».
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
- Kimiko Miller’s Netflix ‘MOVE’ – Docuseries captures dancer’s life from studio to street, jamaica-gleaner.com, διαθέσιμο εδώ.