Της Ευαγγελίας Ανδρεδάκη,
Η επιστροφή στην κανονικότητα και η άρση των περιοριστικών μέτρων κατά της πανδημίας του κορωνοϊού έφερε ως άμεση απόρροια το άνοιγμα των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της χώρας μας, καθώς εκατομμύρια νέοι φοιτητές ξεκίνησαν να ζουν το όνειρο του πανεπιστημίου και της ανέμελης φοιτητικής ζωής. Η δια ζώσης εκπαίδευση έγινε πλέον πραγματικότητα και η επιστροφή στα φοιτητικά έδρανα σήμανε την παράλληλη επιστροφή στις παραδοσιακές μεθόδους διδασκαλίας. Παρόλα αυτά, στον κόσμο του Ίντερνετ και των ηλεκτρονικών συσκευών η μελέτη και το διάβασμα δέχονται τα τελευταία χρόνια μια ολιστικά διαφορετική προσέγγιση.
Στην τεχνολογική αυτή επανάσταση καθοριστικό ρόλο διαδραμάτισε και η πανδημία του κορωνοϊού, η οποία εισήγαγε ακόμη εντονότερα την τηλεκπαίδευση και τις έξυπνες συσκευές στη ζωή μας, αλλάζοντας ριζικά τον τρόπο διδασκαλίας, αλλά και εκσυγχρονίζοντας την παραδοσιακή μαθησιακή διαδικασία. Αν και η τηλεκπαίδευση δεν καθίσταται ιδανική μορφή εκπαίδευσης για μακρά χρονικά διαστήματα, καθώς απομονώνει τα άτομα στη σημαντικότερη περίοδο της κοινωνικοποίησης τους αλλά και διαρρηγνύει τη σχέση εκπαιδευτικού και μαθητή, παράλληλα βοηθά στην εξοικείωση των νέων με τις τεχνολογίες της πληροφορικής, αλλά και ενεργοποιεί το ενδιαφέρον των μαθητών για την εκμάθηση μέσω της διαδραστικότητας που επιτυγχάνεται. Στα αρνητικά συγκαταλέγεται η αλματώδης και δραματική αύξηση του χρόνου που το νεαρό άτομο περνάει μπροστά από μια οθόνη, αλλά και η σταδιακή απόσπαση του μαθητή, με αποτέλεσμα εκείνος να μην δέχεται τα ερεθίσματα και να δυσκολεύεται στην κατανόηση.
Καθώς τα χρόνια περνούν, και ο τύπος του διαβάσματος σταδιακά μεταβάλλεται από την αποστήθιση και την παπαγαλία στην οργανωμένη μελέτη και εμβάθυνση, η τηλεκπαίδευση κατά την πανεπιστημιακή διαδικασία, αλλά και εναλλακτικοί τρόποι μελέτης συνδεόμενοι με τεχνολογικές μεθόδους, μπορούν να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στη διαχείριση του συχνά αδιαχείριστου όγκου διαβάσματος. Η εξεταστική αποτελεί αδιαμφισβήτητα την πλέον αγχωτική και στρεσογόνο περίοδο για την πλειονότητα των φοιτητών. Η αγχώδης αυτή στιγμή στο τέλος κάθε εξαμήνου, που επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο για τουλάχιστον 4 χρόνια στη ζωή όλων των φοιτητών, έχει αποτελέσει αντικείμενο μελέτης και ενασχόλησης τόσο από ειδικούς όσο και από απλούς ανθρώπους, προκειμένου να καταστεί η περίοδος της εξεταστικής και το διάβασμα μια περισσότερο ευχάριστη διαδικασία.
Εκτός από το παραδοσιακό και συνηθισμένο διάβασμα στο γραφείο του σπιτιού μας υπάρχουν και εναλλακτικές λύσεις, αλλά και μέρη όπου μπορούμε να μελετήσουμε, κάνοντας τη διαδικασία του διαβάσματος περισσότερο δελεαστική και γοητευτική. Το διάβασμα στη βιβλιοθήκη ή σε αναγνωστήριο, με τη συνοδεία μουσικής ή με την συντροφιά φίλων είναι ήδη γνωστοί και πολλές φορές αποτελεσματικοί τρόποι διαβάσματος. Το διάβασμα, όμως, με την παρέα διαδικτυακών φίλων και τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης συνιστά μια πρωτοποριακή και άγνωστη για πολλούς μέθοδο μελέτης.
Οι δυνατότητες που προσφέρουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στους χρήστες τους να πραγματοποιούν ζωντανές μεταδόσεις μέσω των προσωπικών τους προφίλ έχουν αξιοποιηθεί τον τελευταίο καιρό από μία ομάδα κοινωνών του διαδικτύου ως ένας τρόπος να παραμείνουν συγκεντρωμένοι και αναπόσπαστοι στην προσπάθεια τους να καλύψουν μεγάλο όγκο διαβάσματος. «Πηγαίνοντας» live και παρέα με τους διαδικτυακούς φίλους, που συμμετέχουν στο εγχείρημα τους αυτό, καταφέρνουν να διαβάσουν ώρες, παίρνοντας κουράγιο ο ένας από τον άλλο, συνδεόμενοι στην ομαδική τους προσπάθεια.
Η παραπάνω τεχνική κερδίζει όλο και περισσότερο σε δημοφιλία, καθώς αποτελεί μέσο ενθάρρυνσης και ένα ισχυρό κίνητρο για τους φοιτητές, οι οποίοι αντιλαμβανόμενοι πως δεν είναι μόνοι στην προσπάθεια τους, ενεργοποιούν όλες τις δυνάμεις τους να συνεχίσουν το διάβασμα. Παράλληλα, απολαμβάνουν την ιντερνετική αυτή συντροφιά και συχνά αλληλοεπιδρούν μεταξύ τους ανταλλάσσοντας απορίες, γνώσεις και προβληματισμούς. Εξοικειωμένοι καθώς είναι με τον διαδικτυακό χώρο και την πρωτόγνωρη αυτή διαδικασία, οι νέοι συνδέουν το διάβασμα με αισθήματα θετικά, που τους ελκύουν να επιδοθούν στην μελέτη.
Όπως, βέβαια, είναι φυσικό για να λειτουργήσει αποτελεσματικά η συγκεκριμένη μέθοδος απαιτείται αυτοσυγκράτηση και αποφασιστικότητα, ώστε να παραμείνει συγκεντρωμένος στο στόχο του ο φοιτητής και να κατανοήσει πραγματικά όσα μελετά. Το ιδανικό φαίνεται να είναι η αποσπασματική, και όχι η συνεχόμενη χρήση της διαδικασίας αυτής, ως συμπληρωματική ή εναλλακτική μέθοδος, όταν η παραδοσιακή μελέτη καταντήσει πια κορεσμένη και μονότονη. Άκρως σημαντικά και άξια αναφοράς είναι και τα διαλείμματα ανάμεσα στο χρόνο διαβάσματος, ώστε οι γνώσεις να αφομοιωθούν σε μεγαλύτερο βαθμό. Έτσι, συνιστάται να αποφεύγονται οι συνεχόμενες και υπερβολικές μη ποιοτικές ώρες μελέτης, οι οποίες λειτουργούν αντιστρόφως ανάλογα ως προς την επιτυχία και οδηγούν συχνά το άτομο στην κόπωση και την ανάπτυξη αρνητικών συναισθημάτων ως προς το διάβασμα.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
- Διαβάζοντας στην εποχή των κοινωνικών δικτύων, Diavazontas Blogspot, διαθέσιμο εδώ