Της Αναστασίας Παπαδά,
Η κλιματική αλλαγή έχει κάνει αισθητή την παρουσία της στην καθημερινότητά μας και βεβαίως, το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης το έχουμε εμείς οι ίδιοι. Πυρκαγιές τα καλοκαίρια, νεροποντές το χειμώνα και ακραίες αλλαγές της θερμοκρασίας αποτελούν πλέον, τον κανόνα παρά την εξαίρεση. Βεβαίως, στην κλιματική αλλαγή έχουν συμβάλει οι εκάστοτε βιομηχανίες και η χρήση άνθρακα και πετρελαίου, αντί των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Μια βιομηχανία που θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε «παρεξηγημένη», είναι η βιομηχανία της μόδας. Τα ρούχα που βαρεθήκαμε ή σκίστηκαν και δεν τα φοράμε άλλο, καταλήγουν στις χωματερές και τα υφάσματα από τα οποία συνήθως κατασκευάζονται είναι συνθετικά, έχοντας ως βάση πολλές φορές το πετρέλαιο.
Σύμφωνα με πληροφορίες της Εφημερίδας των Συντακτών, το 2015 καταναλώθηκαν 98 εκατομμύρια τόνοι φυσικών πόρων και οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ανέρχονταν στο 2% του παγκόσμιου προϋπολογισμού άνθρακα. Ωστόσο, όλα αυτά πρόκειται να αλλάξουν άρδην έως το 2050, καθώς σύμφωνα με έρευνες, πρόκειται να καταναλώνονται το 2050, 260 εκατομμύρια φυσικών πόρων, ενώ οι εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα θα αγγίξουν το 26% του παγκόσμιου προϋπολογισμού άνθρακα και από το 2015 έως το 2050 θα έχουν εισαχθεί στους ωκεανούς 22 εκατομμύρια τόνοι μικροϊνών.
Απόρροια του υπερκαταναλωτισμού είναι η FastFashion, η μόδα δηλαδή, που εξαρτάται από την ταχύτητα και εξαιτίας της διπλασιάστηκε και η παραγωγή των ρούχων. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα προϊόντα ένδυσης αφορούν το 60% της συνολικής παραγωγής υφασμάτων. Η FastFashion χαρακτηρίζεται από τις νέες τάσεις και στυλ που κάνουν την εμφάνισή τους κάθε χρόνο με το λανσάρισμα, αρκετά συχνά, καινούργιων κολεξιόν και συχνά χαρακτηρίζονται για τις χαμηλές τιμές τους. Το χαμηλό κόστος των ρούχων τα κάνει προσιτά για τους περισσότερους ανθρώπους και βεβαίως, το αποτέλεσμα είναι να αγοράζουμε ρούχα τα οποία το πιθανότερο είναι ότι θα φορέσουμε ελάχιστες φορές στη ζωή μας και μετά, αυτόματα αχρηστεύονται. Με λίγα λόγια, έχουμε πιο πολλά ρούχα στη ντουλάπα μας απ’ αυτά που πραγματικά χρειαζόμαστε.
Τα καλά νέα έρχονται από τον ισπανικό κολοσσό μόδας ZARA, τα ρούχα του οποίου πωλούνται σε όλα τα μήκη και πλάτη της Γης. Σύμφωνα με ανακοίνωση της πολυεθνικής, μέχρι το 2025 όλα τα ρούχα του θα γίνουν βιώσιμα. Στον ίδιο όμιλο με τα ZARA ανήκουν τα Bershka και τα PullandBear, όπου ανακοίνωσαν ότι θα κινηθούν στην ίδια κατεύθυνση με τα ZARA. Η εταιρία ανακοίνωσε ότι όλα τα βαμβακερά, λινά και ρούχα από πολυεστέρα που πωλούν, θα είναι οργανικά, βιώσιμα ή ανακυκλώσιμα. Επιπλέον, από την επόμενη χρονιά θα κάνουν την εμφάνισή τους στα καταστήματα κιβώτια, όπου θα συλλέγουν τα παλιά ρούχα έτσι ώστε να μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν ή να ανακυκλωθούν. Η εταιρεία έχει και άλλους πράσινους στόχους, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής όλων των καταστημάτων της ως «οικολογικά αποδοτικά» μέχρι τα τέλη του 2019, καθώς θα επιτρέπουν τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, την εξοικονόμηση ενέργειας και την ελαχιστοποίηση των αποβλήτων. Τέλος, η εταιρεία επιδιώκει το 80% της ενέργειας από τα καταστήματα, τα κέντρα διανομής και τα γραφεία να έχει καθαρίσει το 2025.
Το 2050 δεν είναι μακρινό, όπως όλοι φανταζόμαστε, αφού βιώνουμε καθημερινά τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Θα πρέπει όλες οι εταιρείες να ακολουθήσουν το παράδειγμα των ZARA και να υιοθετήσουν βιώσιμες πολιτικές. Βέβαια, το βάρος δεν πρέπει να πέφτει μόνο στις εταιρείες, αλλά και σε εμάς τους καταναλωτές. Θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι «δεν ζούμε για να ψωνίζουμε, αλλά ψωνίζουμε για να ζούμε».