Της Ανθής Ντόλα,
Κατά πλειοψηφία υπερψηφίστηκε επί της αρχής στις αρμόδιες κοινοβουλευτικές επιτροπές το σχέδιο νόμου του Yπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο: «Οδηγώντας με ασφάλεια: Εκσυγχρονισμός πλαισίου εκπαίδευσης και εξέτασης υποψήφιων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης οχημάτων, διατάξεις σχετικά με την οδήγηση ατόμων με αναπηρία, ρυθμίσεις για την ταξινόμηση και την κυκλοφορία οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών». Το νέο νομοσχέδιο στηρίχθηκε από τη ΝΔ, ενώ ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ, Ελληνική Λύση και ΜέΡΑ 25 επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν επ’ αυτού, με το ΚΚΕ να διατηρεί μία αρνητική στάση.
Το νέο νομοσχέδιο σύμφωνα με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, διασφαλίζει το αδιάβλητο των εξετάσεων για την άδεια οδήγησης και συμβάλλει στην οδική ασφάλεια. Οι νέες αλλαγές στοχεύουν κυρίως στον εκσυγχρονισμό της ύλης των γραπτών εξετάσεων, τη βελτίωση του τρόπου διεξαγωγής της εξέτασης πορείας, ενώ, παράλληλα, βάζει μία νέα συνιστώσα, ώστε να βελτιωθεί η οδική εκπαίδευση των πολιτών, δίνοντας μεγαλύτερη βάση στην προετοιμασία των νέων οδηγών.
Για να εξασφαλιστεί το αδιάβλητο των εξετάσεων θα πραγματοποιείται διπλός έλεγχος ταυτοπροσωπία με ψηφιακά μέσα και δειγματοληπτικός έλεγχος στις θεωρητικές εξετάσεις. Ταυτοχρόνως, θα τοποθετείται υποχρεωτικά κάμερα μέσα στο όχημα κατά τη διάρκεια της εξέτασης, η οποία θα καταγράφει ολόκληρη την καμπίνα του αυτοκινήτου και θα περιλαμβάνει μικρόφωνο. Η κάμερα και η κάρτα μνήμης της θα πρέπει να παραδοθεί μέσα σε μία μέρα από τον εξεταστή στη Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της οικείας Περιφέρειας. Για αυτόν τον λόγο έχει εξασφαλιστεί πριν την κατάθεση του νομοσχεδίου, η συγκατάθεση της Αρχής Προσωπικών Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Αυτό το οπτικοακουστικό υλικό της εξέτασης θα διατηρείται για χρονικό διάστημα έως έξι μήνες από ειδική υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα να εξεταστεί είτε δειγματοληπτικά είτε σε περίπτωση καταγγελίας. Επιπλέον, αν μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα προκληθεί κάποιο ατύχημα από τον νέο οδηγό, αυτομάτως θα γίνεται εξέταση του οπτικοακουστικού υλικού.
Ένα τέτοιο νομοσχέδιο, όπως ήταν αναμενόμενο, δεν θα άφηνε εκτός κανονιστικού πλαισίου τους επόπτες. Έτσι, διευρύνεται το σώμα των εξεταστών, δίνοντας τη δυνατότητα σε όποιον δημόσιο υπάλληλο επιθυμεί, εφόσον περάσει τη σχετική εκπαίδευση, να γίνεται εξεταστής, με στόχο να εξαρθρωθεί το κύκλωμα διαφθοράς και να υπάρχει επαρκής αριθμός ικανώς εκπαιδευμένων εξεταστών. Παράλληλα, αυτόν τον νόμο έρχεται να ενισχύσει και η απαγόρευση ύπαρξης ιδιωτών εξεταστών. Το αδιάβλητο των εξετάσεων ενισχύεται και από έναν ακόμα θεσμό, ο οποίος δημιουργείται από το νέο νομοσχέδιο και είναι αυτός του επόπτη. Οι επόπτες θα υποβάλλονται σε ειδική εκπαίδευση, ώστε να λαμβάνουν τη σχετική πιστοποίηση, η οποία θα τους επιτρέπει να παραμένουν μέσα στο όχημα κατά τη διάρκεια της εξέτασης, εποπτεύοντας τη διαδικασία, είτε δειγματοληπτικά είτε σε περίπτωση που θα υπάρχουν υπόνοιες παράκαμψης των νομοθετημάτων. Επόπτες θα μπορούν να γίνουν, εφόσον το επιθυμούν, στελέχη της Ελληνικής Αστυνομίας, ενώ, σε περίπτωση που ο αριθμός αυτών είναι ελλιπής, δίνεται η δυνατότητα και στο ένστολο προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας και του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής να εγγραφούν στο Μητρώο Εποπτών.
Το νέο νομοσχέδιο περιλαμβάνει προβλέψεις και για τα Άτομα με Αναπηρία (ΑμεΑ). «Προβλέπεται η ίδρυση ιδιωτικών Κέντων Αξιολόγησης Ικανότητας και Προετοιμασίας Οδήγησης για άτομα με κινητικά προβλήματα (τύπου «ΗΝΙΟΧΟΣ»), ώστε να μην ταλαιπωρούνται παραπάνω τα Άτομα με Αναπηρία». Επιπρόσθετα, καινοτομία αποτελεί η δυνατότητα που δίνεται στους νέους από 17 ετών να μπορούν να συμμετέχουν στις εξετάσεις για απόκτηση διπλώματος οδήγησης και να οδηγούν υπό αυστηρούς όρους επιτήρησης. Οι νέοι 17 ετών θα συνοδεύονται από έναν ενήλικα, ο οποίος θα είναι άνω των 25 ετών και θα κατέχει δίπλωμα οδήγησης τουλάχιστον 5 χρόνια. Παράλληλα, προβλέπεται να υπάρχει και καθαρό «point system», δηλαδή Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών, σύμφωνα με το οποίο θα ελέγχεται και θα παρακολουθείται η οδική συμπεριφορά των οδηγών. Οι ανήλικοι οδηγοί έχουν δικαίωμα να οδηγούν αποκλειστικά εντός της Περιφέρειας όπου κατοικούν, φέροντας σε κάθε περίπτωση το ειδικό σήμα του νέου οδηγού. Μόνο αν ο δεκαεπτάχρονος οδηγός, κατά τη διάρκεια αυτού του πρώτου έτους οδήγησης, δεν εμπλακεί σε ατύχημα, τότε, μόλις ενηλικιωθεί, θα αποκτήσει κανονικό δίπλωμα οδήγησης, διαφορετικά θα πρέπει να υποβληθεί εκ νέου σε εξεταστική διαδικασία με το κανονικό σύστημα.
Όλα τα παραπάνω μπορεί να αποτελούν βασικές αλλαγές. Η προσπάθεια του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να εξασφαλίσει το αδιάβλητο της εξέτασης οδήγησης φαίνεται ξεκάθαρα μέσα από το νέο νομοσχέδιο. Σημαντικό είναι, όμως, πέρα από την ύπαρξη των νόμων σε γραπτή μορφή, αυτοί να εφαρμόζονται με όσο το δυνατόν καλύτερο τρόπο. Επομένως, όλες οι παραπάνω αλλαγές θα φανούν για την ποιότητά τους, όταν εφαρμοστούν στην πράξη και τα αποτελέσματά τους γίνουν ορατά στην οδική συμπεριφορά των πολιτών. Οι επόπτες, η βιντεοσκόπηση της εξέτασης, αλλά και η αύξηση των εξεταστών, μόνο μέσα από δημόσιους φορείς μπορεί να προκαλέσει τις επιθυμητές αλλαγές και μέσω αυτών να επιτευχθούν οι επιθυμητοί στόχοι για οδική ασφάλεια και η κατάλυση του κυκλώματος διαφθοράς.
Σε ό,τι αφορά, όμως, την απόφαση του Υπουργείου να επιτρέψει τη λήψη διπλώματος οδήγησης σε νέους 17 ετών τα πράγματα είναι ιδιαίτερα επίφοβα. Δυστυχώς, στη χώρα μας δεν υπάρχει ενημέρωση και κατάλληλη εκπαίδευση για την οδική συμπεριφορά. Βασική, λοιπόν, αρχή του νέου νομοσχεδίου θα έπρεπε να είναι η διδασκαλία ορθής οδικής συμπεριφοράς στις τάξεις της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς ως έφηβοι οδεύουν προς τις ευθύνες της ενηλικότητας και σε μετέπειτα στάδιο η ένταξη ανηλίκων οδηγών στην οδική διαδικασία. Η πρόληψη και η σωστή εκπαίδευση πρέπει να αποτελούν πρωταρχικό μέλημα, ώστε η κοινωνία να έχει προετοιμαστεί ανάλογα για να δεχτεί νέους οδηγούς, οι οποίοι θα έχουν μία σωστή οδική συμπεριφορά. Αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα τη σταδιακή βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς της χώρας και την καταπολέμηση του βασικού κινδύνου, ο οποίος είναι τα τροχαία ατυχήματα, όπου ο μοιραίος απολογισμός επιδεινώνεται με το πέρασμα των χρόνων.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για τις αλλαγές στα διπλώματα οδήγησης – Τι λένε οι φορείς, tovima.gr, διαθέσιμο εδώ
- Παρουσίαση Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο: «Οδηγώντας με Ασφάλεια», e-nomothesia.gr, διαθέσιμο εδώ
- Οδική ασφάλεια: Υπερψηφίστηκε το νομοσχέδιο – Τι αλλάζει, naftemporiki.gr, διαθέσιμο εδώ