Του Παναγιώτη Παναγιωτακόπουλου,
Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων βρίσκεται και πάλι στο προσκήνιο, αυτή τη φορά για έναν διαφορετικό λόγο, για μια πρωτοβουλία, η οποία αποτελεί θεσμό τα τελευταία χρόνια και συνδέεται στενά με τον επιχειρηματικό κλάδο.
Το Social Innovation Tournament, ή σε μια ελεύθερη μετάφραση ο Διαγωνισμός Κοινωνικής Πρωτοπορίας, που για το 2021 θα διεξαχθεί στη Λισαβόνα της Πορτογαλίας στις 7 Οκτωβρίου, είναι μια διοργάνωση-σταθμός για όσες επιχειρήσεις έχουν καταφέρει να διαπρέψουν σε ό,τι έχει να κάνει με το κοινωνικό τους πρόσωπο.
Εκ των αρχικών 280 συμμετεχόντων, οι φιναλίστ για το event της ερχόμενης εβδομάδας είναι 15 και προέρχονται από πληθώρα ευρωπαϊκών χωρών, εννέα συγκεκριμένα, και είναι οι εξής: Γερμανία, Δανία, Λουξεμβούργο, Ιταλία, Νορβηγία, Πολωνία, Πορτογαλία, Σουηδία και Ισπανία. Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, θέλοντας να κάνει φανερή τη γενικότερη στροφή προς ένα πιο κοινωνικό επιχειρείν, ανέβασε τα χρηματικά έπαθλα, σε €75,000 για τους νικητές και €30,000 για όσους φτάσουν κοντά στην κορυφή, συν €10,000 για τους αγαπημένους του κοινού που θα παρακολουθήσει διαδικτυακά το event.
Εκτός της όποιας ώθησης μπορούν να προσφέρουν τα ποσά αυτά, τα σημαντικότερα βραβεία έχουν να κάνουν με τα εργαλεία και τις μετέπειτα δυνατότητες που θα ανοιχτούν για αυτούς που θα κόψουν πρώτοι το νήμα. Πιο αναλυτικά:
- συμμετοχή στο Scaling Executive Programme, ένα εκπαιδευτικό εργαλείο πλήρως εξοπλισμένο και σχεδιασμένο για δημιουργία και ανάπτυξη σχέσεων μεταξύ νεοφυών επιχειρήσεων και επενδυτών,
- ένταξη στο SITolarships, το οποίο αποτελεί χρηματοδοτικό πρόγραμμα και
- πρόσκληση σε μεγάλο αριθμό συνεδρίων ανά την Ευρώπη, τα οποία διοργανώνουν επενδυτές, φιλανθρωπικοί οργανισμοί και ιδρύματα, που αναζητούν «προορισμούς» για τα κεφάλαιά τους.
Ανάμεσα σε πολλές ενδιαφέρουσες ιδέες, οι οποίες πια έχουν υλοποιηθεί και οδεύουν προς την επόμενη σελίδα στον κόσμο των επιχειρήσεων, θα γίνει μια μικρή αναφορά σε όσες ξεχωρίζουν λίγο περισσότερο, χωρίς αυτό να σημαίνει πως οι υπόλοιπες ή όσες δεν κατάφεραν να πάρουν το εισιτήριο για τη Λισαβόνα δεν έχουν μέλλον.
Πρώτη στάση η Γερμανία και η Advitos. Ιδρυθείσα στο Μόναχο το 2005, αναπτύσσει διαρκώς προγράμματα για τη διαχείριση περιπτώσεων, όπου υπάρχει μαζικό πρόβλημα στη λειτουργία ζωτικών οργάνων των ανθρώπων. Επόμενη στάση η Δανία και η Beyond Leather Materials, όπου αντικείμενό τους έχουν τη δημιουργία προϊόντων από φυτικές ύλες, φιλικές προς το περιβάλλον, που να μοιάζουν σε υφή και εμφάνιση με τη γούνα και το δέρμα. Στην ίδια χώρα, η Cellugy κάνει μεγάλη προσπάθεια, ώστε να αντικαταστήσει το πλαστικό μιας χρήσης με προϊόντα φτιαγμένα από βιοκυτταρίνη.
Το ταξίδι συνεχίζεται στη Σκανδιναβία και συγκεκριμένα στη Σουηδία. Η IRRIOT αναπτύσσει ασύρματο και αυτορρυθμιζόμενο πρόγραμμα άρδευσης, για να περιορίσει τη σπατάλη του νερού κατά 50%, ενώ την ίδια στιγμή εγγυάται αυξημένη κατά 30% απόδοση των καλλιεργειών. Επόμενος προορισμός, με κατεύθυνση νοτιοδυτικά, στη διοργανώτρια για φέτος χώρα, την Πορτογαλία. Εκεί, η The NewsRoom έχει ως στόχο της την καταπολέμηση του hate speech, δηλαδή της έκφρασης μίσους μέσω της επικοινωνίας, και της παραπληροφόρησης που ταλανίζει το διαδίκτυο στις μέρες μας.
Οι διακριθέντες είναι πολλοί. Μπορούν να γραφτούν πολλές ακόμα λέξεις γι’ αυτούς, όμως καλύτερα να ακουστούν στο προσεχές μέλλον, αφού η σκηνή, πλέον, τους ανήκει και είναι βέβαιο πως θα πρωταγωνιστήσουν μακροχρόνια. Μας λυπεί, ελαφρώς, το γεγονός πως ανάμεσα στην τελική λίστα δε βρίσκεται κάποια δική μας πρωτοβουλία, με ελληνικές ρίζες, αλλά είναι καιρός αυτό να αποτελέσει το κίνητρο, μια «τονωτική ένεση» και στην επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα, ώστε να δοθεί η δέουσα προσοχή στο κοινωνικό πρόσωπο, κομμάτι αναπόσπαστο από τη λειτουργία κάθε εταιρίας και κάθε επιχείρησης που σέβεται τον εαυτό της.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Social Innovation Tournament: 15 finalists from nine countries announced, Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Διαθέσιμο εδώ.