Της Λυδίας Κούβαρου,
Το Met Gala είναι γνωστό στους λάτρεις της μόδας και σε όσους ασχολούνται γενικότερα με τα παγκόσμια trends ως η μεγαλύτερη βραδιά μόδας σε ολόκληρο τον πλανήτη. Αναδεικνύει τους καλύτερους οίκους μόδας, γνωστούς και μη, με ασύλληπτες δημιουργίες που σχεδιάζονται και ράβονται έναν ολόκληρο χρόνο, για να φορεθούν από αστέρες του Hollywood και τραγουδιστές ως πολιτικούς και αθλητές. Θα μπορούσε κανείς να το ονομάσει απλοποιημένα και ως «τα βραβεία Όσκαρ της μόδας», όμως η εκδήλωση ήταν πολύ διαφορετική όταν ξεκίνησε.
Το 1948, η συντάκτρια μόδας Έλενορ Λάμπερτ αποφάσισε να οργανώσει το πρώτο Gala στο Σέντραλ Παρκ για το νεοσύστατο Ινστιτούτο Κοστουμιών, με σκοπό να συγκεντρώσει χρήματα για την ετήσια έκθεση στολών, που άνοιγε τότε για πρώτη φορά. Ο έρανος συμπεριελάμβανε ένα δείπνο με όλους τους καλεσμένους και αποτελούσε ξεκάθαρα ένα event προσβάσιμο μόνο από την υψηλή κοινωνία. Το 1972, υπεύθυνη για το Ινστιτούτο έγινε η Νταϊάνα Βρίλαντ, η οποία μέχρι τότε είχε υπάρξει συντάκτρια στα μεγαλύτερα τότε περιοδικά μόδας, όπως το Harpers’ Bazaar και τη Vogue. Εκείνη αποφάσισε να οργανώσει τη βραδιά στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης (εξ’ ου και το Met- Metropolitan) και να προσκαλέσει όχι μόνο την οικονομική ελίτ της Νέας Υόρκης, αλλά και κατά βάση πολλά διάσημα πρόσωπα με μεγάλο ενδιαφέρον για τη μόδα. Ονόματα όπως η Ελίζαμπεθ Τέιλορ, ο Άντι Γουόρχολ, ο Έλτον Τζόν, η Λάιζα Μινέλι και η Σερ έδωσαν άλλο ύφος στην εκδήλωση και αποτέλεσαν μια πρωταρχική εικόνα για το μέλλον της.
Σχεδόν 25 χρόνια μετά, το 1995, η Άννα Γουίντουρ, αρχισυντάκτρια της αμερικανικής Vogue, ανέλαβε τα καθήκοντα του Προέδρου της οργανωτικής επιτροπής της εκδήλωσης και τη μετέτρεψε στην πολυτελή και λαμπερή βραδιά που γνωρίζουμε σήμερα. Η στενή συνεργασία του Ινστιτούτου με το περιοδικό διεύρυνε τους ορίζοντες της εκδήλωσης και τη λίστα καλεσμένων. Πέρα από το δείπνο, η Γουίντουρ προσέθεσε μια ξενάγηση στο μουσείο και ένα after party. Ο κεντρικός πυρήνας της εκδήλωσης έγινε η ανάδειξη των ρούχων του κάθε οίκου μόδας, που σχεδιάστηκαν με βάση τη θεματική που επιλέγεται από τη Γουίντουρ κάθε χρόνο. Με το κόστος του εισιτηρίου να φτάνει στα 30.000 δολάρια, η πρόσκληση για το Gala αποτελεί από μόνη της επίτευγμα και μεγάλη ευκαιρία για τους σχεδιαστές και τους διάσημους εκπροσώπους τους να αναδειχθούν.
Με την ανάπτυξη της τεχνολογίας και την επικράτηση των social media, πλέον όποιος επιθυμεί μπορεί να παρακολουθήσει τις εμφανίσεις των διασήμων στο κόκκινο χαλί, που πολλές φορές είναι τρομερά λεπτομερείς, πολύπλοκες και με βαθύτερο νόημα. Αυτό βέβαια συνεπάγεται και τη μεγαλύτερη και αυστηρότερη κριτική του κόσμου για τα ρούχα και το θέμα που επιλέγεται. Δεν είναι λίγες οι φορές που αποδοκιμάστηκαν οι θεματικές που επιλέχθηκαν όχι μόνο από τους σχεδιαστές ως «αόριστες», αλλά και από τους θεατές που παρακολουθούσαν σε ολόκληρο τον πλανήτη. Παράδειγμα αποτελεί το Gala που οργανώθηκε το 2015 με θέμα την κινεζική επιρροή στις τέχνες, που έφερε στην επιφάνεια το ζήτημα της ελλιπούς ασιατικής εκπροσώπησης στα μέσα, αλλά και την απαξίωση των βιωμάτων και κυρίως των ρατσιστικών επιθέσεων εναντίων των ατόμων με αυτή την καταγωγή.
Παράλληλα, πολλές στιλιστικές επιλογές διάσημων αποτέλεσαν πηγή κριτικής, όπως το 2016 με θέμα την εισαγωγή της ρομποτικής στην μόδα, με την τραγουδίστρια Μαντόνα να εμφανίζεται με μια δημιουργία του οίκου Givenchy που άφηνε το στήθος και τους γλουτούς της ακάλυπτα. Το 2018, η τραγουδίστρια Rihanna χαρακτηρίστηκε ως «βλάσφημη», καθώς φόρεσε έναν χιτώνα παρόμοιο με του πάπα, κεντημένο με διαμάντια, μιας και το θέμα ήταν εμπνευσμένο από την καθολική εκκλησιά. Οι αντιπαραθέσεις αυτές είχαν το αντίθετο αποτέλεσμα όμως από αυτό που πιθανώς να επιθυμούσαν οι επικριτές του Gala, καθώς οι συγκεκριμένες εμφανίσεις έγιναν σήμα κατατεθέν της εκδήλωσης και διεύρυναν την απήχησή της στις νεότερες γενιές.
Το πολυαναμενόμενο φετινό Met Gala (μετά την περσινή ακύρωσή του λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού) χωρίστηκε στα δύο. Το πρώτο μέρος τώρα το Σεπτέμβριο είχε θέμα το αμερικανικό στίγμα στην μόδα και ήταν μια ευκαιρία για τους σχεδιαστές και τους στυλίστες να εμπνευστούν από τον αμερικανικό κινηματογράφο, την αμερικανική κουλτούρα αλλά και την αμερικανική κοινωνική πολιτική. Δυστυχώς, λίγοι ήταν η καλεσμένοι που κατάφεραν να το επιτύχουν. Πολλοί επέλεξαν είτε οίκους ή σύνολα που δεν έχουν κάποια σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες είτε σχέδια άσχετα με τη θεματική. Τουλάχιστον, το διαδίκτυο τα διασκέδασε όπως και να έχει, δημιουργώντας memes με τις πιο κακόγουστες ή περίεργες εμφανίσεις και hashtag σε twitter και TikTok. Άραγε θα επανορθώσει η θεματική του Β΄ Μέρους τον ερχόμενο Μάιο;
EΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- The best memes to come out of the Met Gala 2021, Elle, διαθέσιμο εδώ
- Met Gala themes over the years: A look back at many first Mondays in May, Vogue, διαθέσιμο εδώ
- Μet Gala, Wikipedia, διαθέσιμο εδώ