13.4 C
Athens
Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΠόσο ευπροσάρμοστα είναι τα παιδιά σήμερα στις νέες τεχνολογίες;

Πόσο ευπροσάρμοστα είναι τα παιδιά σήμερα στις νέες τεχνολογίες;


Της Σταυρούλας Παναγάκη,

Το κουδούνι χτύπησε, εδώ και λίγες μέρες οι μικροί αλλά και οι πιο μεγάλοι φίλοι μας κλήθηκαν να επιστρέψουν στα θρανία τους ελπίζοντας σε μία καλύτερη και δημιουργικότερη σχολική χρονιά. Φυσικά, αυτό σημαίνει όχι στο κλείσιμο των σχολείων – ιδιαίτερα των δημοτικών και των νηπιαγωγείων από την άποψη ότι η τηλεκπαίδευση για τους μικρότερους βαραίνει και τους γονείς, οι οποίοι αναλαμβάνουν ρόλο δασκάλου και καθοδηγητή. Αστραφτερά ματάκια, φωτεινά πρόσωπα και πλατιά χαμόγελα είναι εικόνες που χαρακτηρίζουν την ημέρα της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς. Αν μη τι άλλο, ύστερα από ένα έτος ιδιαίτερο δύσκολο οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να καταφέρουν να διατηρήσουν αμείωτο το ενδιαφέρον των παιδιών και να πουν ναι σε μία σχολική χρονιά που θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί την εμπειρία των μικρών στα μέσα σύγχρονης τεχνολογίας.

Δεν μπορούμε να αμφισβητήσουμε ότι μέσω όλης αυτής της κατάστασης, που είναι βέβαιο ότι δεν ήταν καλή, τα παιδιά ανέπτυξαν μία πιο οικεία σχέση με τα μέσα τεχνολογίας. Εντύπωση μου προκαλεί και εμένα το γεγονός να βλέπω παιδιά 7 και 8 χρονών να ξέρουν να χειρίζονται τον υπολογιστή καλύτερα από μεγάλους, να γνωρίζουν πώς πρέπει να ανοίξουν την κάμερα και πώς να την κλείσουν. Άρα, τα παιδιά σήμερα είναι εύστροφα κατά αυτή την έννοια και αντιλαμβάνονται περισσότερα πράγματα από ότι νομίζουν οι γονείς τους. Το θέμα της όλης υπόθεσης είναι να αξιοποιήσουμε αυτή την ευστροφία που κάνει τα παιδιά του 21ου αιώνα πιο ευπροσάρμοστα στις απαιτήσεις της νέας εποχής για την ανέλιξή τους.

Πηγή εικόνας: skai.gr

Λόγου χάρη μπορούμε να αυξήσουμε τις ώρες της πληροφορικής στο εβδομαδιαίο σχολικό πρόγραμμα των μαθητών του δημοτικού. Αυτό θα γίνει όχι για να σπαταλάμε χρόνο μπροστά από μια οθόνη χωρίς λόγο και αιτία, αλλά για να διδάξουμε στα παιδιά τον σωστό τρόπο εύρεσης πληροφοριών από το διαδίκτυο. Καλώς ή κακώς, το διαδίκτυο είναι ένα παγκόσμιο χωριό που σήμερα δεν μπορούμε να το αποφύγουμε, για αυτό χρήσιμο είναι να μάθουμε να το χειριζόμαστε προς όφελός μας. Φυσικά, σε αυτό θα τεθούν κάποια όρια και κανόνες. Τα παιδιά δεν πρέπει να παραμελήσουν άλλες δραστηριότητες όπως η επαφή με την φύση -κάτι το οποίο σήμερα το έχουν ανάγκη περισσότερο από ποτέ- αλλά και άλλες σημαντικές ασχολίες, όπως ο εθελοντισμός, γεγονός, άλλωστε, που, από όσο έχω πληροφορηθεί, συμπεριλαμβάνεται στις θεματικές ενότητες που έθεσε το Υπουργείο και θέλει να υλοποιήσει φέτος.

Παράλληλα, αν υπήρχε η απαραίτητη οικονομική άνεση θα μπορούσαν να επανδρωθούν τα σχολεία από όλο και πιο εξελισσόμενα μέσα τεχνολογίας, όπως ειδικούς προτζέκτορες, νέους υπολογιστές, για να γίνει το μάθημα πιο ενδιαφέρον και ευέλικτο. Τα παρωχημένα βιβλία που ενισχύουν την αποστήθιση έχουν κουράσει. Βέβαια, νιώθω και εγώ ότι σας κουράζω αναφέροντας πράγματα που είναι χιλιοειπωμένα από πολλούς χρόνια τώρα. Για αυτό θα σταματήσω εδώ! Θα προτιμήσω να επισημάνω κάτι λιγότερο δαπανηρό κατά τη γνώμη μου.

Αφού τα παιδιά έχουν κάνει ήδη την πρώτη επίσημη γνωριμία με τα μέσα τεχνολογίας, ειδικοί στον χώρο, δηλαδή οι δάσκαλοι πληροφορικής αλλά ίσως και ψυχολόγοι θα μπορούσαν να διοργανώσουν ημερίδες στα σχολεία και να παρουσιάσουν στους μαθητές τρόπους αξιοποίησης του διαδικτύου για έρευνα αλλά και για διάβασμα στο σπίτι με τη χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή. Με αυτό εννοώ ότι καθώς μελετάει το παιδί στο σπίτι, ο γονέας μπορεί να του επιτρέψει να συμβουλεύεται και τον ηλεκτρονικό υπολογιστή. Ο γονέας θα έχει εμπιστοσύνη στο μικρό διότι θα ξέρει ότι αυτό έχει λάβει τα κατάλληλα ερεθίσματα για να περιηγείται στο χώρο του διαδικτύου με ασφάλεια.

Πηγή εικόνας: saferinternet4kids.gr

Νέα χρονιά σημαίνει νέοι στόχοι, νέες επιθυμίες, νέες προσδοκίες. Έτσι και φέτος οι εκπαιδευτικοί θα κληθούν να εκμεταλλευτούν την εμπειρία των μικρών στη χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών και να βάλουν μπρος για ένα ταξίδι που θα αποδειχθεί πιο τεχνολογικό από ποτέ με την καλή έννοια, την εποικοδομητική. Άλλωστε, οι εκπαιδευτικοί που διαθέτουμε σαν χώρα είναι η δύναμή μας. Αυτοί οι άνθρωποι εργάστηκαν σε νέες συνθήκες λόγω της τηλεκπαίδευσης, χωρίς να είναι προετοιμασμένοι για τίποτα. Επωμίσθηκαν το βάρος της εξ αποστάσεως διδασκαλίας και με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Ας τους αφήσουμε να πάρουν και τώρα πρωτοβουλίες και να καθοδηγήσουν τα παιδιά. Ναι είναι εφευρετικοί!


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
  • Μαθητές και σχολεία για μοντέρνους καιρούς, kathimerini.gr, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Σταυρούλα Παναγάκη
Σταυρούλα Παναγάκη
Είναι προπτυχιακή φοιτήτρια του τμήματος Νομικής Αθηνών. Στον ελεύθερό της χρόνο της αρέσει να διαβάζει για θέματα εξωτερικής πολιτικής αλλά και κοινωνικού περιεχομένου. Μέσω της αρθρογραφίας έχει την δυνατότητα να εκφράζει τον προβληματισμό της για τα τεκταινόμενα.