10.4 C
Athens
Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΜικρά ΚαθημερινάΆλφρεντ Χίτσκοκ: 122 χρόνια από τη γέννηση του μεγάλου σκηνοθέτη

Άλφρεντ Χίτσκοκ: 122 χρόνια από τη γέννηση του μεγάλου σκηνοθέτη


Tης Σπυριδούλας Βλάχα, 

Ψυχώ, Ρεβέκκα, Τα πουλιά, είναι λίγες από τις ταινίες του Άλφρεντ Χίτσκοκ, του μεγάλου σκηνοθέτη που άφησε την δική του πινελιά στον χώρο του σινεμά μέσα από τις ταινίες μυστηρίου και τα ψυχολογικά θρίλερ. 

Ο Άλφρεντ Τζόζεφ Χίτσκοκ, γεννήθηκε στις 13 Αυγούστου 1899 στο Ιστ Εντ του Λονδίνου. Μόλις σε ηλικία 16 ετών άρχισε να φοιτά στην Σχολή Μηχανικής και Ναυσιπλοΐας, ενώ ταυτόχρονα παρακολουθούσε μαθήματα Καλών Τεχνών στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου και εργαζόταν στην τηλεγραφική εταιρία Henley. Το 1920 έπιασε δουλειά στην κινηματογραφική εταιρία Famous Players- Lasky, όπου σχεδίαζε τους διαλόγους σε βωβές ταινίες. 

Δύο χρόνια αργότερα, σκηνοθέτησε την πρώτη του ταινία με τίτλο Ο αριθμός 13, η οποία δεν ολοκληρώθηκε λόγω οικονομικών προβλημάτων. Το 1923, μαζί με τον Seymour Hicks σκηνοθέτησαν την ταινία Always tell your wife, για την οποία όμως δεν πήρε ποτέ τα εύσημα. Ακολούθησαν οι ταινίες Ο κήπος της ηδονής (1925), Ο αετός του βουνού (1926) και Ο ένοικος (1927), μια ιστορία γύρω από το Τζακ τον Αντεροβγάλτη, η πρώτη του ιστορία μυστηρίου και σασπένς, που αποτέλεσε τη βάση των υπόλοιπων δημιουργημάτων του και αποτέλεσε ταινία-σταθμό για την καριέρα του.

Ο Άλφρεντ Χίτσκοκ με τη σύζυγό του Άλμα Ρεβίλ σε νεαρή ηλικία. Πηγή Εικόνας: Il Cinema Ritrovato

Το 1929, σκηνοθετεί την ταινία Εκβιασμός, που αποτελεί την πρώτη βρετανική ομιλούσα ταινία, με πρωταγωνίστρια την Anny Ondra. H πρώτη του διεθνής επιτυχία ήρθε το 1934 με τον τίτλο Ο άνθρωπος που γνώριζε πολλά και το 1940 του ανοίγεται ο δρόμος για το Χόλιγουντ με την ταινία Ρεβέκκα, μία διασκευή του ομώνυμου μυθιστορήματος της Daphne du Maurier, η οποία κέρδισε 2 από τα 11 βραβεία Όσκαρ για τα οποία προτάθηκε. 

Φανερά επηρεασμένος από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, τη δεκαετία του ‘40 ο Χίτσκοκ σκηνοθετεί τις ταινίες Ο ξένος ανταποκριτής (1940), Σαμποτέρ (1942), Σωστική λέμβος (1944) και Νοτόριους (1944). Ο «μετρ του σασπένς», όπως ονομάστηκε, συνεχίζει την καριέρα του με την ταινία Ο άγνωστος του Εξπρές, την οποία σκηνοθέτησε το 1951 και το 1954 σκηνοθετεί το έργο Σιωπηλός Μάρτυς. 

Φυσικά, δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε το Ψυχώ, την ταινία με τη χαρακτηριστική σκηνή δολοφονίας στο ντους. Η ιστορία αφορά μια νεαρή γυναίκα, που έχοντας κλέψει χρήματα από το γραφείο εργασίας της, καταφεύγει σε ένα μοτέλ όπου διαπράττεται μια σειρά φόνων. Η ταινία έγινε τεράστια επιτυχία και παρόλο που προτάθηκε για 4 Όσκαρ, δεν κέρδισε κανένα από αυτά. Προκειμένου να αναγκάσει τους θεατές να δουν ολόκληρη την ταινία και να μην χάσουν κάποιο μέρος της, ο Χίτσκοκ δεν επέτρεπε να πωλούνται εισιτήρια μετά την έναρξή της. Από τότε έγινε συνήθεια ο κόσμος να πηγαίνει στον κινηματογράφο πριν ξεκινήσει η ταινία. 

Στα γυρίσματα της ταινίας Ο Αριθμός 13, ο Χίτσκοκ γνώρισε το μοντέλο και σεναριογράφο Άλμα Ρεβίλ, με την οποία και παντρεύτηκαν το Δεκέμβριο του 1926. Η Άλμα συνέβαλε σημαντικά στο έργο του μεγάλου σκηνοθέτη, αναλαμβάνοντας τον ρόλο της συμβούλου, της βοηθού και της επιμελήτριας των ταινιών του. Ο κριτικός ταινιών Charles Champlin είχε πει: «Το άγγιγμα του Χίτσκοκ είχε τέσσερα χέρια και τα δύο από αυτά ήταν της Άλμα».  Ο γάμος τους διήρκησε 54 χρόνια και το 1928 γεννήθηκε η κόρη τους Πατρίσια, η οποία συμμετείχε σε 3 ταινίες του πατέρα της.

Πηγή Εικόνας: The Playlist

Ο Χίτσκοκ έμεινε στην ιστορία, ως ένας από τους κορυφαίους σκηνοθέτες όλων των εποχών. Χρησιμοποιούσε την μέθοδο “MacGuffin”, σύμφωνα με την οποία ένα πρόσωπο ή αντικείμενο χρησιμεύει στην εξέλιξη της πλοκής παρόλο που αυτό δεν είναι κεντρικό στην υπόθεση. Επίσης, λάτρευε να κάνει περάσματα στις ταινίες του σε ρόλους κομπάρσου, τις λεγόμενες cameο εμφανίσεις. Εάν μελετήσουμε τα έργα του, θα διαπιστώσουμε ότι τρεις είναι οι θεματικές γύρω από τις οποίες κινείται: η ένοχη γυναίκα που παγιδεύει έναν αθώο άνδρα ο οποίος στη συνέχεια είτε την σώζει είτε καταστρέφεται από εκείνη, ο άνδρας που κατηγορείται άδικα για ένα έγκλημα και πρέπει να βρει τον πραγματικό ένοχο και, τέλος, ο ένοχος του οποίου η ταυτότητα ξεδιπλώνεται κατά τη διάρκεια της υπόθεσης 

Το 1967 παρέλαβε το Βραβείο Irvin G. Thalberg από την Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών και το 1979 του απονεμήθηκε το Βραβείο Συνολικής Προσφοράς από το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου. Ένα χρόνο αργότερα, τιμήθηκε από την Βασίλισσα Ελισάβετ ως Ιππότης του Στέμματος. Ωστόσο, αν και προτάθηκε 5 φορές για το Όσκαρ Καλύτερου Σκηνοθέτη, δεν το κέρδισε ποτέ. 

Ο μεγάλος σκηνοθέτης και παραγωγός πέθανε στις 29 Απριλίου του 1980 στο Μπελ Ερ της Καλιφόρνια, έπειτα από προβλήματα στο συκώτι και την καρδιά. Το τέλος της ζωής του, όμως, δεν σηματοδότησε και το τέλος της καριέρας του, καθώς άφησε πίσω του μια τεράστια κληρονομιά, η οποία άλλαξε ριζικά τα δεδομένα του κινηματογράφου, αποτελώντας ακόμα και σήμερα έναν πρωτοπόρο στο πεδίο της σκηνοθεσίας. 

«Για να φτιάξεις μια πραγματικά καλή ταινία χρειάζεσαι τρία πράγματα: σενάριο, σενάριο και σενάριο» –Άλφρεντ Χίτσκοκ


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ 
  • Άλφρεντ Χίτσκοκ, Σαν Σήμερα, διαθέσιμο εδώ
  • Άλφρεντ Χίτσκοκ, Μηχανή του Χρόνου, διαθέσιμο εδώ
  • Άλφρεντ Χίτσκοκ, Βικιπαίδεια, διαθέσιμο εδώ
  • Άλφρεντ Χίτσκοκ: Ο διαχρονικός μετρ του σασπένς, TVXS, διαθέσιμο εδώ
  • Ρεβέκκα, Βικιπαίδεια, διαθέσιμο εδώ
  • Ψυχώ, Βικιπαίδεια, διαθέσιμο εδώ
  • Alfred Hitchcock, Britannica, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Σπυριδούλα Βλάχα
Σπυριδούλα Βλάχα
Γεννήθηκε το 2001 και σπουδάζει στο τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Αγαπά τα βιβλία, την μουσική και στον ελεύθερο χρόνο της παίζει κιθάρα. Έχει ιδιαίτερη αγάπη για τα ζώα και την φύση. Ονειρεύεται να ταξιδέψει σε όσες περισσότερες γωνιές του πλανήτη και να συμμετάσχει σε οργανισμούς προστασίας ζώων.