Της Μαρίας Ζωγοπούλου,
Με τι θέλεις να ασχοληθείς; Τι επάγγελμα θα ακολουθήσεις; Ποιες σχολές θα επιλέξεις; Είναι αυτή η στιγμή που έχουν τελειώσει οι εξετάσεις, ολοκληρώνεται ένας μεγάλος κύκλος της ζωής μας και γιορτάζουμε την αποφοίτησή μας από το σχολείο. Κάποια στιγμή όμως, θα πρέπει να δώσεις απαντήσεις σε όλους εκείνους που αγωνιούν μαζί σου για το μέλλον σου ή οραματίζονται από μόνοι τους το δικό σου μέλλον, χωρίς καμία συναίνεση, και κάπου εκεί παγώνει ο χρόνος και σκέφτεσαι «τώρα, τι πρέπει να κάνω;».
Καλείσαι να αποφασίσεις τι είναι αυτό που θέλεις να ακολουθήσεις. Γνωρίζεις ότι πρέπει να δώσεις απαντήσεις, ο χρόνος είναι λίγος και σχεδόν νιώθεις τύψεις για την άγνοια και τη σύγχυση που επικρατεί στο κεφάλι σου. Αν έχεις αποφασίσει, το ξανασκέφτεσαι, είναι αυτό που θες; Και αν δεν ξέρεις τι θες; Αν είναι πολλά αυτά που σου αρέσουν; Και αν δεν είναι τίποτα; Και εν τέλει πώς πρέπει να ξέρω τι θέλω; Ποια κριτήρια εξετάζω για να μου αρέσει η δουλειά που θα κάνω; Και αν τελικά δεν μου αρέσει; Θα το καταλάβω νωρίς ή αργά; Και όταν το καταλάβω, θα πρέπει να δώσω ξανά πανελλήνιες εξετάσεις; Θα αναβιώσω ξανά όλο το άγχος, την πίεση και την αγωνία; Και όλα αυτά, γιατί; Επειδή δεν ξέρω τι θέλω να κάνω; Μήπως φταίω εγώ; Μήπως οι γονείς μου; Ή μήπως το σχολείο; Τελικά ποιος φέρει ευθύνη για το μέλλον μου; Και αν είναι ένας συνδυασμός πραγμάτων, τότε το μέλλον μας αφήνεται στην κρίση άλλων παραγόντων, οι οποίοι είτε βοηθάνε είτε όχι; Και αν δεν αντέχω να δώσω ξανά εξετάσεις; Ίσως να επιλέξω μία ιδιωτική σχολή, αλλά μισό λεπτό, το ίδιο το κράτος έχει διακρίσεις ανάμεσα στις ιδιωτικές σχολές και τις δημόσιες σχολές…άρα, μάλλον εξαναγκάζομαι να αφιερώσω ακόμη έναν χρόνο στο σύστημα των Πανελλήνιων εξετάσεων. Ναι, είναι σκέψεις πολλών απόφοιτων, πολλών παιδιών, γιατί σε παιδιά απευθυνόμαστε.
Είναι η ώρα που πρέπει να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους με τις σχολές που θα επιλέξουν. Δυστυχώς, αρκετοί μαθητές αποφασίζουν επηρεασμένοι από τη γνώμη των γονιών τους, με αποτέλεσμα πολύ συχνά να εθελοτυφλούν, νομίζοντας πως αποφασίζουν την καλύτερη επιλογή για την εξασφάλιση μίας άνετης ζωής. Μα τι σημαίνει άνετη ζωή; Να έχω οικονομική άνεση; Αρκεί αυτό για να αφιερώσω τη ζωή μου σε ένα επάγγελμα; Δηλαδή, να ξυπνάω το πρωί, να ετοιμάζομαι για τη δουλειά που δεν μου αρέσει, να περνάω τον περισσότερο χρόνο μου εκεί, περιμένοντας να σχολάσω, να γυρίσω σπίτι με πολύ κούραση, να κοιμηθώ και ξανά. Και αν αυτό μου εξασφαλίζει οικονομική άνεση, αναρωτιέμαι αν αξίζει να είμαι εγκλωβισμένος σε μία καθημερινότητα που δεν με εκφράζει. Και αν επηρεασμένοι για την ανάγκη μίας πολυτελούς ζωής, θεωρούμε ότι αξίζει, τότε τα αποτελέσματα θα φανούν μετά από χρόνια στη ψυχική μας εξασθένηση. Είναι μικρό το χρονικό διάστημα από το τέλος των εξετάσεων ως τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού για να διακρίνουν οι μελλοντικοί φοιτητές ότι δεν αξίζει να ξεπουλήσουν τη ψυχική ευημερία τους για υψηλόμισθες βάρδιες.
Ιδανικά, όλοι αναζητούμε απολαβές που αξίζουν την εργασιακή μας απασχόληση, αλλά είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι αυτό έρχεται σε δεύτερη μοίρα και δεν αποτελεί το κύριο κριτήριο για την επιλογή του επαγγέλματος που θέλουμε. Τις περισσότερες φορές, όταν κάνουμε αυτό που μας αρέσει, εργαζόμαστε με χαρά, με πάθος με μεράκι, οι απολαβές είναι αναμενόμενες και η αναγνώριση δεδομένη, σε σχέση με την πεπατημένη επιλογή κορεσμένων επαγγελμάτων που στην πραγματικότητα μπορεί να μη μας αρέσει και να το επιλέγουμε με βάση άλλους παράγοντες.
Πόσους γιατρούς έχουμε ακούσει ότι δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους και «εκμεταλλεύονται» τον όρκο του Ιπποκράτη ως μέσο οικονομικής δύναμης; Γιατί άλλοι γιατροί είναι κορυφαίοι στο είδος τους και δεν κουράζονται ποτέ; Γιατί οι εθελοντές γιατροί είναι πρόθυμοι για όλα κάθε στιγμή; Η αγάπη τους για το επάγγελμά τους κάνει τη διαφορά και όχι οι ικανότητες. Πώς υπάρχουν δάσκαλοι και καθηγητές που δεν έχουν διάθεση να παραδώσουν μάθημα, ενώ υπάρχουν άλλοι που ενδιαφέρονται πραγματικά για τη εκπαίδευση των παιδιών και το δείχνουν με κάθε τρόπο; Σκεφτείτε την εξυπηρέτηση που έχουμε σε ένα πολυκατάστημα, η πωλήτρια ή ο πωλητής θα μας καλοδεχτεί και θα βοηθήσει στην καλύτερη αντιμετώπιση και πόσες φορές έχουμε επισκεφθεί καταστήματα που δεν υπάρχει καμία διάθεση για επικοινωνία. Σημασία έχει να κάνουμε κάτι που κυρίως γνωρίζουμε γιατί το επιλέγουμε και ο λόγος να είναι ουσιαστικός και όχι επιφανειακός.
Σίγουρα, όλοι μας κάποιες στιγμές έχουμε δύσκολες μέρες και δεν χειριζόμαστε με τον καλύτερο τρόπο τις καταστάσεις στον επαγγελματικό μας τομέα, αλλά έχει μεγάλη διαφορά η συχνότητα που θα συμβαίνει και ο λόγος. Αν είναι κάτι που μας κατακλύζει για μεγάλο διάστημα, τότε δεν πρέπει να το παραβλέπουμε. Για παράδειγμα, επειδή θα κάνει υπερήφανους τους γονείς μας ή επειδή υπάρχει οικογενειακή επιχείρηση ή για οποιοδήποτε λόγο που οι γονείς μας λανθασμένα και άθελά τους θεωρούν πως είναι το καλύτερο για εμάς, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη, αν υπάρχουν και άλλες επιλογές που ίσως μας αρέσουν περισσότερο.
Ο καλύτερος τρόπος για να μπορέσουμε να κατανοήσουμε τι είναι αυτό που πραγματικά μας ενδιαφέρει είναι να σκεφτούμε καθαρά, πώς θα επιλέγαμε να περάσουμε παραγωγικά τον ελεύθερό μας χρόνο, χωρίς οικονομικά κριτήρια και χωρίς επιρροές από τρίτους παράγοντες. Αυτό απαιτεί να αφιερώσουμε χρόνο μόνοι με τον εαυτό μας, να δούμε ποιος επαγγελματικός κλάδος ταιριάζει περισσότερο με την προσωπικότητα μας. Αν, για παράδειγμα, ένα άτομο είναι αρκετά δραστήριο, ίσως αποφύγει μία δουλειά γραφείου, αν πάλι κάποιος ασχολείται με τους υπολογιστές, θα μπορούσε να ταιριάξει καλύτερα στον κλάδο της τεχνολογίας ή αν υπάρχει μία έμφυτη καλλιτεχνική φύση, θα μπορούσε να εστιάσει την καριέρα του στη μουσική, το χορό, την ζωγραφική, την υποκριτική. Κάθε τομέας έχει χαρακτηριστικά που μπορούμε να διακρίνουμε αν ταιριάζουν στις ικανότητές μας και πολλές φορές στα ταλέντα που έχει κάθε ένας μας.
6 τύποι επαγγελματικής προσωπικότητας – Θεωρία JOHN HOLLAND
Σύμφωνα με τα παραπάνω, υπάρχει η θεωρία του Τζον Χόλαντ, που μπορεί να μας βοηθήσει πιο αναλυτικά.
- Αν είσαι ΠΡΑΚΤΙΚΟΣ, σημαίνει ότι έχεις αθλητικές ή μηχανικές ικανότητες και θα μπορούσες να κατευθυνθείς σε εργασία με μηχανές, αντικείμενα, ζώα, φυτά και γενικότερα να βρίσκεσαι σε εξωτερικούς χώρους.
- Αν τείνεις να είσαι ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟΣ, τότε μπορείς να εστιάσεις στην παρατήρηση, ανάλυση, αξιολόγηση και επίλυση προβλημάτων.
- Αν είσαι περισσότερο ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΣ θα πρέπει να καλλιεργήσεις ακόμα περισσότερο τη φαντασία σου και να δημιουργείς συνέχεια με τις διαισθητικές σου ικανότητες.
- Αν χαρακτηρίζεσαι κυρίως ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ τύπος και προτιμάς να εργάζεσαι με άλλους ανθρώπους, είναι καλή λύση να μελετήσεις επαγγέλματα που θα προσφέρεις βοήθεια.
- Αν πάλι θεωρείσαι πιο ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΣ, θα μπορούσες να ψάξεις επαγγέλματα που εστιάζουν στην επιρροή, την πειθώ, την ανάπτυξη ηγετικών ικανοτήτων και τη διαχείριση οικονομικών ζητημάτων.
- Τέλος, αν είσαι περισσότερο ΣΥΜΒΑΤΙΚΟΣ χαρακτήρας, εννοώντας πως αρέσκεσαι είτε σε υπαλληλικές, είτε σε αριθμητικές ικανότητες, μπορείς να ασχοληθείς σε εργασιακό περιβάλλον εκτελώντας εντολές άλλων.
Ειδικότερα, υπάρχει η επιλογή του τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού, το οποίο μπορούμε να αξιοποιήσουμε δωρεάν και μέσω διαδικτύου. Επίσης, μπορούμε να απευθυνθούμε σε έναν σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού, ο οποίος γνωρίζει τρόπους να μας κατευθύνει σε τομείς που μας ενδιαφέρουν και να προτείνει προοπτικές που ίσως μας βοηθήσουν να κατασταλάξουμε καλύτερα. Σημασία έχει να αφιερώνουμε χρόνο σε ό,τι αγαπάμε γιατί θα το κάνουμε σωστά και μόνο τότε θα αξίζει η κούραση και κάθε κόπος μας να τα καταφέρουμε.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Επαγγελματικός προσανατολισμός: 6 βήματα για να βρεις τι σε ενδιαφέρει να σπουδάσεις, boro.gr, διαθέσιμο εδώ