17.1 C
Athens
Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΝομικά ΘέματαΝομικό πλαίσιο και «προβλήματα» της Beat

Νομικό πλαίσιο και «προβλήματα» της Beat


Του Χάρη Κωτσιορίμπα,

Με το άκουσμα του όρου «Beat» αντιλαμβάνεται, πλέον, κανείς τη σύγχρονη εταιρία, γνωστή στο ελληνικό επιβατικό κοινό ιδίως της πρωτεύουσας, η οποία χρησιμοποιεί ηλεκτρονικές εφαρμογές για την εκμίσθωση ταξί προς μεταφορά επιβατών. Στις μέρες μας, το ζήτημα εάν είναι μια εταιρία διαμεσολάβησης, που συνδέει επιβάτες με επαγγελματίες οδηγούς, ή απλώς μια εταιρία παροχής μεταφορικού έργου έχει αποτελέσει αντικείμενο έντονου διαλόγου.

Στις αρχές της άνοιξης του περασμένου έτους, μετά το πέρας 5 μηνών διαπραγματεύσεων και έπειτα από παρεμβάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των Θεσμών, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρ. Σπίρτζης, κατέθεσε νομοσχέδιο στην Βουλή, το οποίο στις 30 Μαρτίου του ίδιου έτους ενσωματώθηκε στα άρθρα 12 έως 22 του νόμου 4350/2018.Η νέα αυτή ρύθμιση αποτέλεσε την αρχή μίας μεγάλης συζήτησης, που από την μία άκρη στέκεται η Κυβέρνηση, απέναντί της οι οδηγοί ταξί και στη μέση η Beat και οι καταναλωτές.

Πριν από την τελική ψήφιση του νόμου από την Βουλή, στις 14 Μαρτίου 2018, εκπρόσωποι της Beatτου Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών μέσω του Σχεδίου Νόμου για τις Μεταφορές, την οποία απέρριψαν ως αντίθετη στο ευρωπαϊκό δίκαιο. Ιδιαίτερη μνεία έγινε στο άρθρο 12 του νομοσχεδίου, το οποίο αντίκειται στην Κοινοτική Οδηγία 2000/31 για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο, βάσει της οποίας «οι πλατφόρμες διαμεσολάβησης δεν υπόκεινται σε διαδικασία αδειοδότησης». Παράλληλα, στην τοποθέτηση υποστηρίχθηκε ότι «η ΒΕΑΤ ανήκει ως υπηρεσία στην Κοινωνία της Πληροφορίας», συνεπώς οι νέες νομοθετικές ρυθμίσεις θα ήταν θεμιτές, εφόσον έλυναν υφιστάμενα προβλήματα εξυπηρετώντας το δημόσιο συμφέρον. Σε γνωμοδότησή του στην Επιτροπή, ο συνταγματολόγος κ. Γ. Δρόσος επεσήμανε πως «οι υπηρεσίες που παρέχει η ΒΕΑΤ δεν εμπίπτουν στις υπηρεσίες μεταφορών κατά την έννοια της απόφασης στην Υπόθεση C-434/15 του ΔΕΕ, ούτε η απόφαση αφήνει περιθώρια ερμηνείας ότι θα μπορούσε να εφαρμόζεται σε περιπτώσεις όπως η BEAT».

Εν τέλει, βάσει του ψηφισμένου από την Βουλή νόμου, η Beat υποχρεούται να καταθέσει σύμβαση ορισμένου χρόνου με τουλάχιστον τρεις οδηγούς (διάρκειας τουλάχιστον δύο μηνών, αντί τριών που είχε αρχικά προταθεί). Οι συμβάσεις αυτές φαντάζουν περιττές, καθώς ουσιαστικά «εξασφαλίζουν», θα μπορούσε κανείς να πει, θέσεις εργασίας στους οδηγούς των ταξί, ενώ ταυτόχρονα είναι αμφίβολο αν εγγυώνται την ποιότητα της παρεχόμενης μεταφοράς, καθώς κατ’ ουσίαν παύει η αξιολόγηση του πελάτη να έχει σημαίνοντα ρόλο. Συνεπώς, οδηγοί που προσφέρουν ανεπαρκούς ποιότητας υπηρεσίες, δεν θα μπορούν εύκολα να παυθούν, εφόσον δεσμεύονται από την προηγηθείσα σύμβαση.

Από την άλλη, δεν μπορεί κανείς να παραβλέψει το γεγονός ότι η Beat προσέφερε εκπτώσεις στο κόμιστρο, παραβιάζοντας το νομικά καθορισμένο και καθιστώντας την ελκυστικότερη στο επιβατικό κοινό. Κατέστη, κατ’ αυτόν τον τρόπο «de facto μεταπωλητής υπηρεσίας μεταφοράς», καθώς κατέβαλε την διαφορά μεταξύ του νομικά καθορισμένου τιμολογίου και της προσφερόμενης στον πελάτη έκπτωσης στον εκάστοτε οδηγό. Ο πρόεδρος της Beat, ωστόσο, στην τοποθέτησή του στην Επιτροπή διευκρίνισε ότι η έκπτωση αφορούσε μόνο σε προωθητικές ενέργειες και πως σε κάθε περίπτωση το αναγραφόμενο στο ταξίμετρο ποσό καταβάλλεται ολόκληρο από τον εκάστοτε επιβάτη. Ταυτόχρονα, τόσο η ελληνική, όσο και η ευρωπαϊκή νομοθεσία απαγορεύουν την «είσπραξη υπέρ τρίτων» στην οποία προβαίνει η Beat και στην οποία έθεσε τέλος ο σχετικός νόμος.

Παρόλα αυτά, οι διαφορές μεταξύ της Beat και των συλλόγων ταξί εξακολουθούν ακόμα να υπάρχουν, αν και σε μικρότερη ένταση, και αναμένεται μία νέα και ουσιαστικότερη από την προηγούμενη ρύθμιση, προκειμένου να θέσει ένα ξεκάθαρο νομικό πλαίσιο στην λειτουργία εταιριών όπως η Βeat.


Πηγές

  1. https://www.vice.com/gr/article/wjxbdw/na-beat-kaneis-h-na-mhn-beat-o-polemos-twn-ta3i-sthn-ellada-synexizetai
  2. http://bankingnews.gr/index.php?id=351711
  3. https://www.metaforespress.gr/mesa-mazikis-metaforas/%CE%B7-beat-%CE%B1%CF%80%CE%BF%CF%81%CF%81%CE%AF%CF%80%CF%84%CE%B5%CE%B9-%CF%84%CE%BF-%CE%BD%CE%BF%CE%BC%CE%BF%CF%83%CF%87%CE%AD%CE%B4%CE%B9%CE%BF-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B1-%CF%84%CE%B1%CE%BE/
  4. https://www.google.com/search?biw=1536&bih=754&tbm=isch&sa=1&ei=Al_LXPpkw8LAAoq_jJAB&q=%CE%92%CE%95%CE%91%CE%A4+&oq=%CE%92%CE%95%CE%91%CE%A4+&gs_l=img.3..35i22720.22720..22994…0.0..0.179.179.0j1……1….1..gws-wiz-img.2dttlM9BwKU#imgrc=fIO9nx9s350A7M

Χάρης Κωτσιορίμπας

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Τρίπολη, Αρκαδίας και σπουδάζει στη Νομική σχολή του ΕΚΠΑ. Έχει συμμετάσχει σε δεκάδες προσομοιώσεις οργανισμών, διαγωνισμούς εικονικών δικών και ρητορικούς αγώνες. Παράλληλα ασχολείται με τον εθελοντισμό.

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ