5.7 C
Athens
Δευτέρα, 25 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΜικρά ΚαθημερινάΟίκος Chanel: Από καπέλα, στην υψηλή ραπτική 

Οίκος Chanel: Από καπέλα, στην υψηλή ραπτική 


Tης Μαρίας Δούνια, 

Η Gabrielle “Coco” Chanel υπήρξε η ιδρύτρια του διάσημου οίκου Chanel, αποτελώντας ορόσημο στην ιστορία της μόδας. Μεγαλώνοντας σε ορφανοτροφείο, μετά τον θάνατο της μητέρας της, έμαθε να ράβει και έδειξε το ενδιαφέρον της για τη μόδα, μόλις στα 18 της. Το 1910, στο Παρίσι, ανοίγει το πρώτο της μαγαζί, που εμπορευόταν καπέλα. Το ταλέντο της και τα όμορφα σχέδια καπέλων που δημιουργούσε γρήγορα έγιναν γνωστά στη γαλλική πρωτεύουσα, γεγονός που την οδήγησε να ανοίξει καταστήματα και σε άλλες πόλεις, καθώς και να ασχοληθεί με την πώληση ρούχων. 

Η ίδια, ως λάτρης των αλόγων, σχεδίαζε άνετα ρούχα για αθλητικές γυναίκες με «δανεισμένα» στοιχεία από την αντρική ντουλάπα. Παράλληλα, o Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος δημιούργησε νέες συνθήκες και ανάγκες, όπως αυτή των πιο πρακτικών ρούχων. Τα σχέδια της Coco ήταν πάντα απλά, αλλά κομψά. Επικεντρώθηκε στην επιθυμία των γυναικών για κομψότητα, με μπλούζες, κοστούμια, παντελόνια και φορέματα, διατηρώντας την εστίαση στην απλότητα. Χρησιμοποίησε πολλά χρώματα, όπως το γαλάζιο και το γκρι, τα οποία θεωρούνταν πιο ανδρικά εκείνη την εποχή. Η Coco είχε ως σκοπό, μέσα από τις δημιουργίες της, να σπάσει τα πρότυπα της εποχής και προσπαθούσε συνεχώς να δημιουργεί νέους τρόπους έκφρασης μέσα από εμπνευσμένα σχέδια μόδας. Όλα αυτά έκαναν τον οίκο Chanel διαφορετικό από όλους όσους είχαν προηγηθεί τον 19ο αιώνα, καθώς ήταν μια εποχή γεμάτη από πολυτελή, υπερβολικά σχεδιασμένα και αυστηρά ρούχα.

Παλιά διαφήμιση για το εμβληματικό άρωμα του οίκου, Chanel n.5. Πηγή Εικόνας: I love green inspiration

Η δεκαετία του 1920 υπήρξε κομβικό σημείο για την επιτυχία του οίκου. Η Coco δημιούργησε το απίστευτα επιτυχημένο άρωμα, με τίτλο Chanel №5, το οποίο ήταν το πρώτο που εμφανίστηκε ποτέ με το όνομα ενός σχεδιαστή. Αυτή η καινοτομία έφερε επανάσταση στον κλάδο και συνέβαλε στην επιτυχία του οίκου. Αργότερα, το 1925, σχεδίασε και παρουσίασε το εμβληματικό κοστούμι Chanel, φούστα έως το γόνατο, σε συνδυασμό με σακάκι χωρίς κολάρο, σε σχήμα ζακέτας, διακοσμημένη με μαύρα κεντήματα και χρυσά κουμπιά. Αποτέλεσε άμεση επιτυχία του οίκου, καθώς και ένα κατάλληλο παράδειγμα της λογικής σχεδιασμού της Coco ότι «η απλότητα είναι το κλειδί κάθε πραγματικής κομψότητας». Το 1926, ακολούθησε το απόλυτο Little Black Dress, που μέχρι σήμερα έχει την τιμητική του σε κάθε γυναικεία ντουλάπα. Το μαύρο εκείνη την εποχή είχε συνδυαστεί κυρίως με το πένθος, όμως η Coco απέδειξε πως μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως κομψή βραδινή επιλογή.

Η Coco Chanel με μοντέλο που φορά το εμβληματικό tweed κοστούμι του οίκου. Πηγή Εικόνας: Lifestyle Asia Hong Kong

Ο Δεύτερος Παγκόσμιος πόλεμος είχε τεράστιο αντίκτυπο στον οίκο, αναγκάζοντας την Coco να κλείσει όλες τις boutique της. Μετά τη λήξη του πολέμου, η σχεδιάστρια εγκατέλειψε το Παρίσι και τον χώρο της μόδας και μετακόμισε για κάποια χρόνια στην Ελβετία. Παρά την έντονη κριτική που της ασκήθηκε εξαιτίας της σχέσης της με έναν στρατιωτικό αξιωματικό των Ναζί, το πάθος της την ώθησε, το 1954, σε ηλικία 71 ετών, να ανοίξει ξανά τον οίκο. Διατήρησε την απλή και κλασική εμφάνιση της δεκαετίας του 1920 στις δημιουργίες της, αλλά παράλληλα ξεκίνησε να σχεδιάζει και τσάντες. Η Coco ήθελε να σχεδιάσει μια τσάντα με μακρύτερο λουράκι, έτσι ώστε οι γυναίκες να έχουν τα χέρια τους ελεύθερα. Έτσι, λοιπόν, το 1955, ο οίκος κυκλοφόρησε την πλέον γνωστή ως “2.55” τσάντα ώμου, που δεκαετίες αργότερα είναι μάλλον ένα από τα πιο εμβληματικά αξεσουάρ μόδας στον κόσμο.

Η διάσημη τσάντα “2.55.” αποτελεί σήμα κατατεθέν του οίκου Chanel. Πηγή Εικόνας: Catawiki

Μετά τον θάνατο της Coco, το 1971, σειρά σχεδιαστών διηύθηναν τον οίκο μέχρι τον διορισμό του Karl Lagerfeld ως καλλιτεχνικού διευθυντή, το 1983. Τα οράματά του ταυτίζονταν με της Coco, αλλά ήθελε να βοηθήσει τον οίκο να ξεφύγει από το παρελθόν. Κρατώντας πάντα στο μυαλό τις αξίες τoυ οίκου, άρχισε να κάνει μικρές αλλαγές στα αρχικά σχέδια, όπως για παραδείγματα στο κοστούμι Chanel, που επανασχεδιάστηκε από τζιν, punk-style tweed και φωτεινό νέον μαλλί. 

Η συμβολή του Karl στην επιτυχία του brand υπήρξε αδιαμφισβήτητη, αν όχι και καθοριστική. Η φρέσκια πνοή και η πίστη στην κομψότητα οδήγησε τον οίκο να κατέχει μια από τις πρώτες θέσεις παγκοσμίως στην αγορά πολυτελούς μόδας. Μετά από πάνω από 30 χρόνια αφοσίωσης στον οίκο, ο Karl πέθανε το Φεβρουάριο του 2019, σε ηλικία 85 ετών. Η Virginie Viard ανακοινώθηκε ως νέα creative director, με τον image director Eric Pfrunder να έχει υποστηρικτικό ρόλο. Η Virginie έχει δουλέψει ήδη 30 χρόνια στον οίκο στο πλευρό του Karl και έχει αποδείξει ότι ταυτίζεται με τις αξίες της Coco, που κρατούν το brand αναλλοίωτο στο χρόνο. Έτσι, η Chanel θα παραμείνει η απλή, αλλά ταυτόχρονα αριστοκρατική, λαμπερή και κορυφαία μάρκα που ήταν πάντα.

O Karl Lagerfeld, καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου από το 1983 έως τον θάνατό του το 2019, κατάφερε να χτίσει ένα πιο μοντέρνο look πάνω στις ιδέες της Coco Chanel.

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ 
  • A brief history of Chanel, History of Yesterday, διαθέσιμο εδώ
  • History of the brand: Chanel, Εtoile Luxury Vintage, διαθέσιμο εδώ
  • How Chanel became a leading luxury brand: From hats to fashion, Luxe Digital, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρία Δούνια
Μαρία Δούνια
Γεννήθηκε στο Γύθειο το 1999 και είναι τεταρτοετής φοιτήτρια στο Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Από μικρή ηλικία ανέπτυξε έντονο ενδιαφέρον για τις ξένες γλώσσες, τα ταξίδια και την ιστορία. Την ενδιαφέρουν ιδιαίτερα ο χώρος των διεθνών σχέσεων και του τουρισμού. Όνειρο της να ταξιδέψει σε όλον τον κόσμο και να μάθει όσες περισσότερες ξένες γλώσσες γίνεται.