21.1 C
Athens
Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΑνάλυση των χρηματοοικονομικών δεικτών

Ανάλυση των χρηματοοικονομικών δεικτών


Της Μαρίας Καράμπελα,

Οι χρηματοοικονομικοί δείκτες βοηθούν στην αξιολόγηση των χρηματοοικονομικών καταστάσεων. Για παράδειγμα, στο τέλος του 2018, η Allied Food Product είχε 860 εκατ. Δολάρια έντοκα δάνεια και χρεωστικούς τόκους 88 εκατ., ενώ η Midwest Products είχε 52 εκατ. δολάρια έντοκων δανείων και χρεωστικούς τόκους 4 εκατ. Το βάρος αυτών των χρεών και η δυνατότητα των εταιρειών να αποπληρώσουν αυτά τα χρέη μπορούν να αξιολογηθούν καλύτερα συγκρίνοντας το χρέος κάθε εταιρείας με τα συνολικά της κεφάλαια και συγκρίνοντας τις δαπάνες των τόκων με το εισόδημα και το ταμειακό διαθέσιμο για την πληρωμή αυτού του τόκου.

Οι δείκτες χρησιμοποιούνται για τέτοιου είδους συγκρίσεις. Όπως θα αναφερθεί παρακάτω, υπάρχει η δυνατότητα να υπολογιστούν ποικίλοι διαφορετικοί δείκτες, με πολλούς από αυτούς να χρησιμοποιούνται για να εξετάσουμε διαφορετικές πτυχές των λειτουργιών της εταιρείας. Οι δείκτες κατανέμονται σε πέντε κατηγορίες:

1. Δείκτες ρευστότητας: Δίνουν μία ιδέα για την ικανότητα της εταιρείας να πληρώσει τις υποχρεώσεις της που λήγουν εντός ενός έτους.

2. Δείκτες διαχείρισης Περιουσιακών στοιχείων: Δίνουν μία ιδέα τόσο αποτελεσματικά χρησιμοποιεί η εταιρεία τα περιουσιακά της στοιχεία

3. Δείκτες διαχείρισης χρέους: Δίνουν μία ιδέα πως η εταιρεία έχει χρηματοδοτήσει τα περιουσιακά στοιχεία της καθώς επίσης και τη δυνατότητα της να αποπληρώσει τα μακροπρόθεσμα δάνεια της.

4. Δείκτες αποδοτικότητας: Δίνουν μία ιδέα πόσο κερδοφόρα είναι η εταιρεία αξιοποιώντας τα περιουσιακά της στοιχεία.

5. Δείκτες αποτίμησης ή αγοραίας αξίας: Δίνουν μία ιδέα του πώς αντιμετωπίζουν οι επενδυτές στην εταιρεία και ποιες είναι οι μελλοντικές τις προοπτικές.

Πηγή: mywealthadvisor.com

Ικανοποιητικοί δείκτες ρευστότητας είναι απαραίτητοι για να συνεχίσει να λειτουργεί. Οι καλοί δείκτες διαχείρισης Περιουσιακών στοιχείων είναι απαραίτητοι για την εταιρεία για να συγκροτήσει τα κόστη σε χαμηλά επίπεδα και συνεπώς τα καθαρά κέρδη υψηλά. Οι δείκτες διαχείρισης χρέους δείχνουν το βαθμό κινδύνου της εταιρείας και το ποσό από τα λειτουργικά κέρδη που πρέπει να πληρώσει στους ομολογιούχους-δανειστές της αντί στους μετόχους της. Οι δείκτες αποδοτικότητας συνδυάζουν τις κατηγορίες ενεργητικού και χρέους και δείχνουν τα αποτελέσματα τους στο δείκτη απόδοσης ίδιων κεφαλαίων (ROE). Τέλος, οι δείκτες αποτίμησης αποτυπώνουν τις σκέψεις των επενδυτών για την εταιρεία και τις προοπτικές της.

Ένα ρευστό περιουσιακό στοιχείο είναι αυτό που διαπραγματεύεται σε μία βαθιά αγορά και συνεπώς μπορεί γρήγορα να μετατραπεί σε ρευστό χρήμα στη τρέχουσα τιμή της αγοράς. Για παράδειγμα, η Allied έχει 310 εκατ. δολάρια τρέχουσες υποχρεώσεις, οι οποίες πρέπει να πληρωθούν εντός του επόμενου έτους. Μία πλήρης ανάλυση ρευστότητας απαιτεί έναν προϋπολογισμό μετρητών. Ωστόσο, συνδέοντας μετρητά και άλλα κυκλοφορούντα περιουσιακά στοιχεία με τις βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις, η χρήση δεικτών παρέχει μία γρήγορη και εύκολα μετρήσιμη τιμή της ρευστότητας.

Όλοι οι δείκτες είναι σημαντικοί, αλλά ορισμένοι από αυτούς είναι σημαντικότεροι από άλλους για κάποιες εταιρείες. Για παράδειγμα, εάν μία εταιρεία δανείστηκε πολλά στο παρελθόν και το χρέος τώρα την απειλεί να την οδηγήσει σε χρεοκοπία, οι δείκτες διαχείρισης χρέους είναι ιδιαίτερα σημαντικοί. Ομοίως, εάν μία εταιρεία αναπτύχθηκε πολύ γρήγορα και τώρα ευρίσκεται με πλεονάσματα αποθεμάτων και παραγωγική δυνατότητα, οι δείκτες διαχείρισης Περιουσιακών στοιχείων αποτελούν το επίκεντρο. Ο δείκτης ROE είναι πάντοτε σημαντικός, αλλά μία υψηλή τιμή του δείκτη αυτού εξαρτάται από τη διατήρηση ρευστότητας, από την αποτελεσματική διαχείριση των περιουσιακών στοιχείων και από την ορθή χρήση του χρέους. Οι διευθυντές, φυσικά, ασχολούνται ζωτικά με τη τιμή της μετοχής,αλλά έχουν λίγο άμεσο έλεγχο αναφορικά με την επίδοση του χρηματιστηρίου. Έχουν, ωστόσο, έλεγχο στη τιμή του δείκτη ROE της εταιρείας τους. Έτσι, τείνει να είναι το κύριο σημείο αναφοράς.


ΕΔΝΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ

  • Αρχές χρηματοοικονομικής διοίκησης, Eugene F. Brigham, Joel F. Houston.
  • Συμπεριφορά καταναλωτή, Γεώργιος Ι. Σιωμικός.

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρία Καράμπελα
Μαρία Καράμπελα
Είναι 22 ετών, γεννημένη στην Αθήνα. Εισήχθη 2η στο Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Της αρέσουν οι πεζοπορίες και γενικά οι εξορμήσεις στη φύση, καθώς είναι εγγεγραμμένη στον πεζοπορικό όμιλο Αθηνών.