9.4 C
Athens
Κυριακή, 24 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΤαξίδια«Θεσσαλονίκη - Μπορντώ ένα… κρασί δρόμος»

«Θεσσαλονίκη – Μπορντώ ένα… κρασί δρόμος»


Του Μιχάλη Τζάνη,

Ή αλλιώς, πώς μια πόλη μόλις 250.000 κατοίκων μπορεί να αποτελέσει πηγή έμπνευσης για τη Θεσσαλονίκη.

Πεντακάθαρη, χωρίς ίχνος σκουπιδιού στους δρόμους και τα πεζοδρόμιά της, σύγχρονη, με ευρωπαϊκό αέρα, διατηρώντας παράλληλα την ιστορική της ταυτότητα, η πόλη των Γιρονδίνων, η γαλλική πόλη Μπορντώ, θα μπορούσε να αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση για πολλές ελληνικές πόλεις. Τι είναι αυτό όμως που τη συνδέει πιο στενά με τη Θεσσαλονίκη; Μα φυσικά, το κρασί.

Πριν φτάσουμε όμως εκεί, αξίζει να αναφέρουμε δυο-τρία χαρακτηριστικά παραδείγματα, στα οποία το Μπορντώ τα έχει καταφέρει περίφημα και δίνουν στη πόλη των μόλις 250.000, μια έντονη ευρωπαϊκή ταυτότητα, που τίποτα δεν έχει να ζηλέψει από τα μεγάλα αστικά κέντρα.

«Το τραμ το τελευταίο»

Η πόλη του Μπορντώ διαθέτει τρεις γραμμές τραμ, ενώ η τέταρτη είναι προ των πυλών. Με πάνω από 115 στάσεις, καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος της πόλης, ενώ υπάρχει σύνδεση και με το αεροδρόμιό της, το οποίο βρίσκεται 45 λεπτά από το κέντρο της. Αξιοσημείωτο είναι επίσης το αναλλοίωτο του χαρακτήρα του ιστορικού κέντρου της παλιάς πόλης του Μπορντώ, παρά την έλευση τραμ, αφού αυτό διασχίζει τη κεντρική πλατεία, μπροστά από το παλιό Θέατρο, πλήρως εναρμονισμένο με το υπόλοιπο σκηνικό της πόλης. Το τραμ έρχεται να προστεθεί στο υπάρχον δίκτυο λεωφορείων που εξυπηρετεί καθημερινά χιλιάδες κατοίκους.

«Μου ‘χεις κάνει τη ζωή ποδήλατο»

 Το ποδήλατο, αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής των κατοίκων του Μπορντώ, έχει γραφτεί στο DNA των Γάλλων, αφού δεν υπάρχει δευτερόλεπτο, που να μη δεις έστω και ένα ποδήλατο μπροστά σου. Δεν είναι μόνο τα αμέτρητα σημεία από τα οποία μπορείς να προμηθευτείς ένα ποδήλατο κοινής χρήσης, αλλά το γεγονός πως, πλέον, το ποδήλατο είναι τρόπος ζωής για αυτούς. Φυσικά, για να φτάσεις σε κάτι τέτοιο, να κάνεις τον πολίτη να αγαπήσει το ποδήλατο, ώστε να το χρησιμοποιεί στις καθημερινές διαδρομές του, προϋποθέτει την ύπαρξη ποδηλατοδρόμων αλλά και τη καλλιέργεια σεβασμού προς το ποδηλάτη από πλευράς δήμου αλλά και λοιπών πολιτών, πράγματα φυσικά που δε λείπουν από το Μπορντώ.

«Πεινάς; Uber eats θα φας!»

Πρόκειται για την υπηρεσία delivery τoυ κολοσσού που ακούει στο όνομα Uber. Ναι, καλά διαβάζετε, το Μπορντώ διαθέτει Uber, παρά το μικρό πληθυσμό του και μάλιστα οι κάτοικοί του το έχουν αγαπήσει αφού είναι έντονη η παρουσία των υπαλλήλων της εν λόγω εταιρείας στους δρόμους της γαλλικής πόλης. Φυσικά, ο λόγος που το αναφέρω, δεν είναι η διαφήμιση της συγκεκριμένης υπηρεσίας – δε νομίζω να τη χρειάζεται κιόλας – αλλά είναι αξιοσημείωτο κατά την άποψή μου, πως μια μικρή πόλη κάνει χρήση κάθε τελευταίας τεχνολογίας, με σεβασμό παράλληλα στα δικαιώματα του εργαζομένου. Από την άλλη πλευρά, λίγους μήνες νωρίτερα, είχαμε την αποχώρηση της Uber απ’ την Αθήνα. Με τη μόνη διαφορά ότι το Μπορντώ, δεν είναι πρωτεύουσα κράτους.

«Λίγο κρασί, λίγο θάλασσα και το…Μουσείο οίνου μου»

Ένα από τα μεγαλύτερα αξιοθέατα του Μπορντώ, το “Cité du Vin” ή αλλιώς η πόλη του κρασιού, δεσπόζει στο κέντρο του Μπορντώ. Ο λόγος για το Μουσείο οίνου, στο οποίο ο επισκέπτης μπορεί να γυρίσει πίσω στο χρόνο και να ανακαλύψει την ιστορία του κρασιού, μέσω virtual reality και άλλων διαδραστικών εφαρμογών που κάνουν έντονη την παρουσία τους στο μουσείο. Ένα μουσείο το οποίο αναδεικνύει με το καλύτερο και πιο αποτελεσματικό τρόπο, το Νο1 προϊόν του Μπορντώ, το κρασί. Η περιήγηση στο μουσείο τελειώνει με wine tasting, όπου μάλιστα βρήκαμε και ένα ελληνικό κρασί. Αν είστε λάτρεις του καλού φαγητού, μπορείτε να δειπνήσετε στο τελευταίο όροφο του μουσείου με θέα το κέντρο του Μπορντώ και το ποτάμι που το διασχίζει.

Με όλα τα παραπάνω, καταλαβαίνει κανείς πως μια πόλη, εάν θέλει να λέγεται ευρωπαϊκή, πρέπει να δώσει λύσεις στους πολίτες της, στα μικρά, τα απλά, τα καθημερινά. Η σύνδεση με τη Θεσσαλονίκη δεν είναι τυχαία, αφού μεταξύ των δυο πόλεων μπορεί κανείς να βρει τρομερές ομοιότητες, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το κρασί. Το Μπορντώ, βρήκε το τρόπο να αναδείξει ένα τοπικό της προϊόν με το καλύτερο τρόπο. Η Θεσσαλονίκη, μια πόλη η οποία περιτριγυρίζεται από χιλιάδες μικρά και μεγάλα οινοποιεία, σε συνδυασμό με την πολύ καλή ποιότητα φαγητού, θα μπορούσε να δώσει ξεκάθαρη ταυτότητα στη πόλη, αποτελώντας έτσι πόλο έλξης για τους τουρίστες.

Ονειρεύομαι μια Θεσσαλονίκη, σύγχρονη, ευρωπαϊκή, μια πόλη από τον πολίτη για τον πολίτη. Μια πόλη με ξεκάθαρο προσανατολισμό και κατεύθυνση. Με σεβασμό στον πολίτη και στις ανάγκες του. Το στοίχημα που έχουμε μπροστά μας είναι μεγάλο, όμως μπορούμε να το κερδίσουμε δίνοντας μικρές αλλά ουσιαστικές λύσεις στους πολίτες. Είμαστε αναγκασμένοι να πετύχουμε. Το οφείλουμε στη γενιά μας.

Μιχάλης Τζάνης

Γεννημένος στην Ηγουμενίτσα Θεσπρωτίας, αποφοίτησε στη Σχολή Θετικών Επιστημών Α.Π.Θ. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του, ασχολήθηκε ενεργά με το Σύλλογο Φοιτητών Τμήματος Φυσικής, ενώ παράλληλα υπήρξε συνδιαχειριστής της ιντερνετικής πλατφόρμας Newn.gr & Newn Webradio. Μετά το πέρας των σπουδών του, εργάστηκε ως καθηγητής Θετικών Επιστημών σε φροντιστήριο Μέσης Εκπαίδευσης στη Θεσσαλονίκη. Από το Σεπτέμβριο του 2017 ζει και εργάζεται στο Λονδίνο, ως Science Teacher, ενώ παράλληλα είναι μεταπτυχιακός φοιτητής του Queen Mary University of London. Η αγάπη του για την Ελλάδα, αλλά και τα ερεθίσματά του από τη ζωή στο εξωτερικό, στάθηκαν αφορμή για τη δημιουργία της στήλης Think Global, Act Local.

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ