Της Ευτυχίας Αντωνοπούλου,
Γιώργος Λάνθιμος. Ίσως ένας από τους πιο επιδραστικούς σύγχρονους σκηνοθέτες που τα τελευταία χρόνια έχει δώσει μία εναλλακτική πνοή στο Χόλυγουντ. Στο πλαίσιο των γυρισμάτων των τελευταίων του ταινιών δημιούργησε μία συλλογή φωτογραφιών, την οποία εκθέτει στην Webber Galerie στο Λος Άντζελες μέχρι και τις 24 Μαΐου.
Η έκθεση αυτή αποτελεί το ντεμπούτο του στο χώρο της φωτογραφίας παρά το γεγονός ότι ο ίδιος έχει ασχοληθεί επανειλημμένα με αυτή. Περιλαμβάνει φωτογραφίες από τη διάρκεια γυρισμάτων των Poor Things και Kinds of kindness. Οι δύο αυτές ταινίες έχουν ένα εκκεντρικό και «ιδιότροπο» στυλ και φαίνεται να αναπνέουν τον ίδιο αέρα, αυτόν που τους χάρισε ο δημιουργός τους. Έχουν όμως και πολλές διαφορές στη σκηνογραφία και τη σκηνοθεσία. Ομοιότητες και διαφορές που η συγκεκριμένη έκθεση αναδεικνύει σε μία σειρά από λήψεις που δεν αφορούν μόνο τα “behind the scenes” αλλά και τις γενικότερες συνθήκες των γυρισμάτων.

Ο Λάνθιμος φωτογραφίζει με φιλμ για την έκθεση αυτή και χαρίζει στις ταινίες του μία νέα βίντατζ οπτική. Ο φακός του επικεντρώνεται στο να αποδώσει την ατμόσφαιρα των ταινιών του αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν αποτελούν αυτοτελή καλλιτεχνικά έργα. Μάλιστα αναφέρει: «Δημιουργώ τώρα ένα σύνολο έργων που δεν σχετίζεται με τις ταινίες μου· είναι πιο συνειδητό σε αυτό το σημείο». Εκφράζεται, έτσι, η πρόθεσή του να μπει βαθύτερα στην τέχνη της φωτογραφίας και να δημιουργήσει με την κάμερα όχι μόνο ταινίες, αλλά πλέον και στιγμιότυπα ανεξάρτητα από αυτές.
Στο Poor Things φαίνεται να έχει απαθανατίσει στιγμές από το σετ των γυρισμάτων. Ήταν, άλλωστε, τόσο ιδιαίτερα και εντυπωσιακά τα σκηνικά για την ταινία που είναι φυσικό η προσοχή του να στράφηκε προς αυτά. Η φωτογραφία στο πλαίσιο των γυρισμάτων και των bts δίνει και μία ακόμη οπτική από τους ηθοποιούς και κατ’ επέκταση τους χαρακτήρες της ταινίας του. Αισθητή είναι η παρουσία της οσκαρικής Emma Stone και μούσας του Λάνθιμου ως Bella. Η γενικότερη ατμόσφαιρα της ταινίας αποτυπώνεται στο κάδρο του, που αν και στατικό, αποδίδει την ένταση και την κίνηση του σετ.

Από την άλλη, στο Kinds of kindness οι εικόνες είναι πιο αυθόρμητες και κάποιες είναι και εκτός σετ. Το αφηρημένο στοιχείο είναι πιο έντονο. Πορτραίτα των συντελεστών, στιγμιότυπα από τη Νέα Ορλεάνη, περαστικοί. Βλέπουμε και αρκετές ασπρόμαυρες λήψεις, οι οποίες για τον Λάνθιμο συνιστούν μία εναλλακτική ματιά σε σχέση με την ταινία. Μπορεί να αποτελούν μέρος της, αλλά τελικά παρουσιάζουν κάτι το διαφορετικό. Η διαδικασία της φωτογραφίας ήταν για εκείνον πειραματική κυρίως ως προς το πόσο διαφορετικές μπορεί να είναι οι λήψεις, αναφέρει χαρακτηριστικά. Τονίζεται, έτσι, η σημασία των χρωμάτων, της οπτικής και της χρήσης διαφορετικών μέσων.

Και από τις δύο ταινίες, πάντως, έχουμε φωτογραφίες ενδεικτικές των ταινιών, αλλά και ξεχωριστές παράλληλα. Τον Λάνθιμο που γνωρίσαμε από τον Κυνόδοντα και αγαπήσαμε μέσα από το Poor Things τον εντοπίζουμε στις φωτογραφίες του. Μπορεί οι γωνίες να διαφέρουν από φακό σε φακό, όμως η ματιά του είναι μία και παραμένει μοναδική. Σε μία έκθεση που θα χαρακτήριζα “insider” στον λανθιμικό κινηματογράφο γίνεται φανερό ότι όποιο έργο φέρει την υπογραφή του κάνει εντύπωση. Γι’ αυτό αξίζει να ρίξει κανείς μια ματιά σε αυτή την έκθεση, για να δει και μία άλλη πλευρά του που είναι σίγουρο ότι θα αγαπήσει εξίσου.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Yorgos Lanthimos, Photographs, webberrepresents.com, διαθέσιμο εδώ
- Filmmaker Yorgos Lanthimos on What Fuels His Uncanny Photos: ‘Things You Never See’, news.artnet.com, διαθέσιμο εδώ