Του Γιώργου Γιαννούλη,
Λίγες ώρες μετά τις συνεχόμενες αλλαγές στάσης του πρώην αναπληρωτή Προέδρου του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Χρήστου Παπαδημητρίου, μάθαμε για την παραίτησή του από αυτήν τη θέση. Αναμενόμενη εξέλιξη. Κι ενώ περιμέναμε εναγωνίως το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, σαν κάτι το αδιαμφησβήτητο, είχαμε αυτές τις εξελίξεις σε ένα τόσο σοβαρό θέμα! Δύο χρόνια μετά και κανείς δεν μπορεί να δώσει μια ξεκάθαρη απάντηση για τον τόπο της τραγωδίας! Όλα έγιναν λάθος σε αυτήν την υπόθεση. Βλέπουμε ένα μπάχαλο…
Τη μια μέρα αποφασίζεται να αποσυρθεί από το πολυαναμενόμενο πόρισμα, το κεφάλαιο για την πρόκληση της πυρόσφαιρας με καταγγελίες του τότε επικεφαλής για διαφωνία με το στέλεχος του ERA (Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων) σχετικά με τα έλαια σιλικόνης των τρένων και την ύπαρξη άγνωστης εύφλεκτης ουσίας. Είχαν προηγηθεί οι αναφορές για διαφωνία με Πίζα και Γάνδη. Το μεν Πανεπιστήμιο της Πίζας φέρεται να λέει ότι δεν ρωτήθηκε καθόλου για τα αποτελέσματα και κακώς εμπλέκεται, το δε Πανεπιστήμιο της Γάνδης, φέρεται δια ενός καθηγητή του να λέει ότι απλώς πιστοποίησε τη μέθοδο ενός πραγματογνώμονα οικογενειών θυμάτων, του Κώστα Λακαφώση, και ως εκ τούτου, δεν έχει κάποια άλλη εμπλοκή με αυτά που εμφανίζονται στο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ.
Την άλλη μέρα, ο τότε αναπληρωτής Πρόεδρος αλλάζει στάση και λέει ότι δεν θα αφαιρεθεί εξ ολοκλήρου το κεφάλαιο για την πυρόσφαιρα, αλλά θα γίνουν πολύ προσεκτικές διορθώσεις στη διατύπωση. Διότι, φυσικά, υπάρχει και η άποψη του καθηγητή Κωνσταντόπουλου, που ενισχύει τα όσα υποστηρίζονται στο πόρισμα.
Η κατάσταση προκάλεσε την έντονη ενόχληση τόσο της Κυβέρνησης, όσο και της Αντιπολίτευσης. Η Νέα Αριστερά, μάλιστα, ζήτησε διά του επικεφαλής της, Αλέξη Χαρίτση, την κατάργηση του Οργανισμού και τη σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής που θα έχει τα σχετικά καθήκοντα. Η Κυβέρνηση τόσο διά του Στέλιου Πέτσα όσο και επίσημα δια του κυβερνητικού εκπροσώπου, Παύλου Μαρινάκη, εξέφραζε τη δυσαρέσκειά της για τη διαχείριση της υπόθεσης από τον αναπληρωτή Πρόεδρο και για όλο αυτό το φιάσκο… Ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. ζητά την παραίτηση και του ίδιου του Πρωθυπουργού.

Σχετικά με το χάος που επικρατούσε και επικρατεί στον ελληνικό σιδηρόδρομο, διαβάζουμε ότι το επόμενο διάστημα θα ζητηθούν διευκρινίσεις από τον ERA (Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων) για όλα τα συμφωνηθέντα και τα παραδοτέα από τα ξένα Πανεπιστήμια. Γραπτώς, όπως πρέπει, όχι με προφορικές τοποθετήσεις. Επίσης, αναμένεται να γίνει έρευνα και για τις καταγγελίες που έκανε ο πρώην Αναπληρωτής Πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Χρίστος Παπαδημητρίου, σχετικά με πιέσεις και απειλές από εξωχώριους παράγοντες.
Προχθές, στον απόηχο όλων αυτών των εξελίξεων, σε ραδιοφωνική του συνέντευξη, ο αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Μεταφορές (και τον Σιδηρόδρομο), Κωνσταντίνος Κυρανάκης, επανέλαβε τις εξαγγελίες των προηγούμενων ημερών περί ενίσχυσης της ασφάλειας στα τρένα. Σύμφωνα με τον Υπουργό, θα εφαρμοσθεί σε τρεις μήνες ένα σύστημα ακριβούς εντοπισμού των τρένων. Η απόκλιση θα είναι 5 εκατοστά. Γιατί δεν εγκαθίσταται GPS; Η εξήγηση που δίνεται είναι διότι η απόκλισή του είναι 10 μέτρα. Είναι αντιληπτό, λοιπόν, ότι δεν μπορεί να παράσχει καμιά ασφάλεια, αφού οι γραμμές είναι σε κοντινή απόσταση. Αυτή είναι η απάντηση και στον κόσμο που εύλογα διερωτάτο, γιατί μπορούμε να δούμε το delivery μέσω GPS, αλλά όχι δύο τρένα που κινούνται στην ίδια γραμμή.
Αν, λοιπόν, χρειάζεται τόσο μικρό χρονικό διάστημα, έπρεπε να περάσουν δύο χρόνια από την εθνική τραγωδία-έγκλημα των Τεμπών; Δεν θα μπορούσε να εφαρμοσθεί νωρίτερα; Αυτό θα πρέπει να απαντήσει πειστικά η Κυβέρνηση, αν και δεν αποκλείεται η προηγούμενη ηγεσία να έφυγε λόγω σημαντικών καθυστερήσεων στα έργα… Μήπως έπρεπε να μπουν σωστά στελέχη στις αρμόδιες υπηρεσίες νωρίτερα, ειδικά για ένα τόσο σημαντικό ζήτημα όπως είναι ο Σιδηρόδρομος; Ρητορικό το ερώτημα. Κι αν γνώριζαν αυτοί που έπρεπε τα χάλια του σιδηροδρόμου και δεν έπραξαν, θα πρέπει να λογοδοτήσουν. Υπήρχαν οι γραπτές διαβεβαιώσεις για την ασφάλεια; Αυτά θα τα βρει η Δικαιοσύνη. Η Διοίκηση είναι τόσο δαιδαλώδης που ευθύνες μπορεί να φέρουν πλείονα πρόσωπα! Όχι, απλώς ένας ή οι γνωστοί «δημοφιλείς».
Επιπλέον, στο προαναγγελθέν νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, θα υπάρχει βάση σε δύο άξονες: το προσωπικό και τα συστήματα τεχνολογίας. Τόσο ο ανθρώπινος παράγοντας όσο και η τεχνολογία χρειάζονται για να κινούμαστε με ασφάλεια σε μια λογική αλληλοσυμπλήρωσης. Θα υπάρχει η πλατφόρμα για την παρακολούθηση, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, η οποία θα είναι ανοιχτή και στο κοινό. Στόχος η ανάκτηση της εμπιστοσύνης των πολιτών στον σιδηρόδρομο. Ακόμη, ανακοινώθηκε ότι οι καλοί εργαζόμενοι θα επιβραβεύονται. Οι κακοί θα φθάνουν μέχρι την απόλυση. Συγκεκριμένα, στο πρώτο λάθος θα γίνεται επανεκπαίδευση, αφού ο εργαζόμενος θα έχει απομακρυνθεί από τη θέση του, στο δεύτερο θα γίνεται πιο σοβαρή επανεκπαίδευση και στο τρίτο θα απολύεται, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Υπουργός. Είναι απαραίτητο, όμως, να γίνεται σωστή και αξιόλογη εκπαίδευση, όπως και αξιολόγηση.

Όλα αυτά —εξαγγελίες και χάος— γίνονται σε ένα ευρωπαϊκό κράτος, του οποίου οι πολίτες, μα περισσότερο από όλους οι συγγενείς των θυμάτων, περίμεναν να ξεκαθαριστεί η κατάσταση με τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ… Τι ακριβώς συμβαίνει; Τελικά, αν είχαν γίνει όλα όπως έπρεπε, κανείς δεν θα μπορούσε να αμφισβητήσει οτιδήποτε και το σημαντικότερο: θα είχαμε ξεκάθαρη απάντηση για το τι προκάλεσε την κόλαση φωτιάς εκείνη τη νύχτα… Τα λοιπά, πριν και μετά τη σύγκρουση, φαίνεται να τα ξέρουμε. Η υπόθεση είναι πολυδιάστατη. Χρειάζεται ψυχραιμία, υπομονή και σωστή δουλειά. Η Δικαιοσύνη πρέπει να μιλήσει. Για τις ευθύνες πριν την τραγωδία, για εκείνη τη νύχτα και για μετά. Για όλα!
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Κυρανάκης: Θα απολύεται εργαζόμενος του ΟΣΕ αν κάνει 3 σοβαρά σφάλματα – Να πάει στον εισαγγελέα ο πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, αν τον απειλούν, enikos.gr, διαθέσιμο εδώ
- Κυρανάκης στον Realfm 97,8: Η εικόνα του μπάχαλου δεν γίνεται να συνεχιστεί – Έχει ξεκινήσει η επαναδιαπραγμάτευση με την Hellenic Train, enikos.gr, διαθέσιμο εδώ