Του Δημήτρη Ανδριανόπουλου,
Το 1966 η Διεθνής Οργάνωση Βιβλίων για τη Νεότητα (ΙΒΒΥ) καθιέρωσε την 2η ημέρα του Απρίλη ως την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου. Η συγκεκριμένη ημερομηνία εορτασμού δεν είναι καθόλου τυχαία καθώς στις 2 Απριλίου 1805 γεννήθηκε ο Δανός παραμυθάς, Χανς Κρίστιαν Άντερσεν. Κάθε χρόνο ένα διαφορετικό τμήμα της ΙΒΒΥ αναλαμβάνει τη δημιουργία του μηνύματος και της αφίσας που διανέμονται σε όλο τον κόσμο.
Για το 2025 ως θέμα της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου είναι «Η ελευθερία της φαντασίας» και το σύνθημα είναι η τελευταία πρόταση, του ποιήματος «Η γλώσσα των εικόνων», του Rian Visser: «Φτιάξτε εικόνες για το ποίημά μου και παρακαλώ αισθανθείτε ελεύθεροι: αυτές οι λέξεις σας ανήκουν, παρόλο που προήλθαν από εμένα». Το ποίημα προέρχεται από την εικονογραφημένη ποιητική συλλογή “Alle wensen van de wereld” (2021) του Rian Visser και της εικονογράφου Janneke Ipenburg. Το βιβλίο τιμήθηκε με το Zilveren Griffel στις Κάτω Χώρες και το Gouden Poeziemedaile (Χρυσό Μετάλλιο Ποίησης) στο Βέλγιο.
(…) Φτιάξε φωτογραφίες
για το ποίημά μου,
και παρακαλώ αισθανθείτε ελεύθεροι:
Αυτές οι λέξεις
σας ανήκουν
παρόλο που προέρχονται από εμένα.

Σκοπός της συγκεκριμένης ημέρας είναι εμπνεύσει στα παιδιά την αγάπη για διάβασμα, να τονίσει την αξία της ανάγνωσης και να ενθαρρύνει τη συνεργασία για την ανάπτυξη και τη διάδοση της λογοτεχνίας στα παιδιά. Αξίζει, επίσης, να επισημανθεί η αξία του παιδικού βιβλίου και η συνεισφορά του στο παιδικό κοινό. Έχει διαπιστωθεί από ορισμένους ερευνητές ότι παιδιά ηλικίας 4-5 ετών, στα οποία οι γονείς διαβάζουν καθημερινά βιβλία είναι κατά μέσο όρο ένα χρόνο μεγαλύτερα ως προς την ευχέρεια ανάγνωσης, από τα παιδιά ίδιας ηλικίας που δεν τους διαβάζουν οι γονείς τόσο συχνά βιβλία.
Ακόμη, τα παιδιά αναπτύσσονται συναισθηματικά, καλλιεργούν δεξιότητες και απογειώνουν τη φαντασία τους. Η επαφή με το βιβλίο τα βοηθά να χαλαρώσουν και να ξεχάσουν το άγχος της ημέρας τους πριν τον βραδινό τους ύπνο, καθώς «χάνονται» για λίγο μέσα στη φαντασία του παραμυθιού. Παράλληλα αναπτύσσουν συναισθηματική νοημοσύνη και δημιουργικότητα, μιας και οι ιστορίες των παιδικών βιβλίων διαδραματίζουν σπουδαίο ρόλο στην ανάπτυξη και στην ωρίμανση της προσωπικότητας των παιδιών. Τα βοηθούν να οικοδομήσουν τον δικό τους χαρακτήρα και τη δική τους προσωπικότητα, καθώς μελέτες έχουν δείξει ότι τα παιδιά που ξέρουν να διαβάζουν έχουν υψηλότερα ποσοστά αυτοπεποίθησης.
Αυτό τα βοηθά στο σχολείο, καθώς έχουν αίσθημα σιγουριάς για τον εαυτό τους και συμμετέχουν σε κοινωνικές δραστηριότητες. Σημαντική είναι και η ανάπτυξη της φαντασίας των μικρών αναγνωστών διότι μέσω των βιβλίων εισάγονται νέες ιδέες για τον κόσμο μέσα από φανταστικά μέρη και επινοημένους χαρακτήρες. Φυσικά, η ανάγνωση παιδικών βιβλίων επιδρά και στην καλλιέργεια γνωστικών δεξιοτήτων και στη μάθηση. Ειδικότερα, οι ιστορίες είναι ένας καλός τρόπος για την εισαγωγή και την εκμάθηση νέων λέξεων στη γλώσσα ενώ η ανάγνωση ενισχύει τις γνωστικές δεξιότητες. Ταυτόχρονα, τα παιδιά μαθαίνουν ευγενικούς τρόπους και περίπλοκες ιδέες όπως η αποδοχή της διαφορετικότητας, η συμπόνοια και η προσφορά βοήθειας.
Το βιβλίο δεν είναι απλώς ένα αντικείμενο αλλά η κινητήριος δύναμη της φαντασίας των παιδιών. Μέσα από αυτά μπορούν να «ταξιδέψουν» μέσα σε ιστορίες και να ανακαλύψουν πράγματα ή και μαθήματα ζωής. Ας εμπνεύσουμε τα παιδιά όλου το κόσμου να αγαπήσουν την ανάγνωση και που ξέρεις…μπορεί ο κόσμος που θα ανακαλύψει μέσα από αυτό να του μείνει αξέχαστος. Άλλωστε, αν δεν οργιάζει η φαντασία των παιδιών, τότε ποιανού θα το κάνει;
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Μία ημέρα, ένα μάθημα: Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου/2 Απριλίου, edweek.gr, διαθέσιμο εδώ
- Η αξία του παιδικού βιβλίου, projectparenting.gr, διαθέσιμο εδώ