Του Γιάννη Περγαντή,
Ο μυστικισμός, ως φιλοσοφική και πνευματική προσέγγιση για την κατανόηση του θείου και του σύμπαντος, έχει βαθιές ρίζες στη θρησκευτική και διανοητική ζωή των αρχαίων πολιτισμών. Στην αρχαία Ελλάδα, ο μυστικισμός διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της θρησκευτικής συνείδησης και παρείχε έναν τρόπο πρόσβασης σε βαθύτερες πνευματικές εμπειρίες πέρα από τις συμβατικές θρησκευτικές τελετές. Ο ελληνικός μυστικισμός κάλυπτε ένα ευρύ φάσμα πρακτικών πιστεύω και σχολών σκέψης, συνδυάζοντας στοιχεία της μυθολογίας, της φιλοσοφίας και της αποκρυφιστικής γνώσης για να κατανοήσει τη φύση της πραγματικότητας και του θείου.
Η αρχαία ελληνική θρησκεία ήταν πολυθεϊστική και οι θεοί πίστευαν ότι επηρέαζαν πολλές πτυχές της ζωής, από τα φυσικά φαινόμενα μέχρι τη συμπεριφορά των ανθρώπων. Ωστόσο, η θρησκεία επέτρεπε επίσης μια βαθύτερη μυστική εμπειρία που ξεπερνούσε τις δημόσιες τελετές και θυσίες. Ο μυστικισμός στην αρχαία Ελλάδα συνδέθηκε με την πεποίθηση ότι οι άνθρωποι μπορούσαν να συνδεθούν άμεσα με τον θείο μέσω προσωπικών και μεταμορφωτικών εμπειριών, αντί να το κάνουν μόνο μέσω της συλλογικής λατρείας στο δημόσιο χώρο. Αυτή η σύνδεση αναζητούνταν συχνά μέσω θρησκευτικών μυστηρίων και μυστικών τελετών, τα πιο διάσημα από τα οποία ήταν τα Ελευσίνια Μυστήρια.

Τα Ελευσίνια Μυστήρια γίνονταν προς τιμήν της Δήμητρας και της Περσεφόνης, εστιάζοντας σε θέματα θανάτου, αναγέννησης και των κύκλων της φύσης. Αυτές οι τελετές μύησης, που διαρκούσαν αρκετές ημέρες, ήταν καλυμμένες με μυστικότητα, και μόνο αυτοί που είχαν μυηθεί επιτρεπόταν να συμμετάσχουν ή να συζητήσουν τα γεγονότα που συνέβαιναν. Η ουσία αυτών των μυστηρίων ήταν η υπόσχεση προσωπικής μεταμόρφωσης, γνώσης και ελπίδας για τη μετά θάνατον ζωή. Οι συμμετέχοντες πίστευαν ότι θα μπορούσαν να βιώσουν μια μορφή πνευματικής φώτισης, αποκτώντας κατανόηση για τη φύση της ύπαρξης και πιθανώς εξασφαλίζοντας μια ευνοϊκή θέση στην άλλη ζωή.
Οι τελετές των Ελευσίνιων Μυστηρίων ήταν ριζωμένες στον αγροτικό συμβολισμό, καθώς η Δήμητρα ήταν η θεά των δημητριακών και της γονιμότητας. Ο μύθος της Περσεφόνης που κατέρχεται στον κάτω κόσμο και της επιστροφής της στη γη συμβόλιζε τους κύκλους της ζωής, του θανάτου και της αναγέννησης. Οι μύστες που συμμετείχαν σε αυτές τις τελετές θεωρούνταν ότι υποβάλλονταν σε μια πνευματική αφύπνιση, αποκτώντας πρόσβαση σε ιερά γνώση και αντιλήψεις για την μετά θάνατον ζωή, οι οποίες ήταν απρόσιτες στο ευρύ κοινό. Με πολλούς τρόπους, αυτά τα μυστήρια ενσωμάτωναν την ουσία του ελληνικού μυστικισμού —μια προσωπική σύνδεση με το θείο μέσω μεταμορφωτικών και μυστικών εμπειριών.
Ενώ τα Ελευσίνια Μυστήρια και άλλες θρησκευτικές τελετές παρείχαν μια άμεση μυστική εμπειρία, οι Έλληνες φιλόσοφοι ασχολήθηκαν επίσης με τον μυστικισμό με πιο διανοητικό και ερμηνευτικό τρόπο. Σημαντικοί στοχαστές όπως, ο Πυθαγόρας, ο Πλάτωνας και ο Πλωτίνος άσκησαν μεγάλη επιρροή στη διαμόρφωση του μυστικιστικού φιλοσοφικού ρεύματος της εποχής, συνδυάζοντας τη λογική σκέψη με πνευματικές πρακτικές και έννοιες.
Ο Πυθαγόρας πιστώνεται συχνά με την εισαγωγή μυστικών και αποκρυφιστικών ιδεών στην ελληνική σκέψη, ιδιαίτερα μέσω της επικέντρωσής του στην ένοια της ψυχής και της σχέσης της με το σύμπαν. Ο Πυθαγόρας και οι ακόλουθοί του πίστευαν στην αθανασία και μετενσάρκωση της ψυχής. Πίστευαν, επίσης, ότι η ψυχή μπορούσε να επιτύχει υψηλότερη κατάσταση αγνότητας μέσω του διαλογισμού, ασκητικών πρακτικών και της μελέτης των μαθηματικών και της μουσικής. Για τους Πυθαγόρειους, οι αριθμοί δεν ήταν μόνο αφηρημένες έννοιες, αλλά είχαν βαθιά πνευματική σημασία, καθώς θεωρούνταν ότι κατείχαν το κλειδί για την κατανόηση της θείας τάξης του σύμπαντος. Η πίστη τους στις μυστικές ιδιότητες των αριθμών αντανακλά μια θεμελιώδη πεποίθηση ότι ο υλικός κόσμος συνδεόταν με έναν ανώτερο, πνευματικό κόσμο και ότι οι άνθρωποι μπορούσαν να προσεγγίσουν αυτόν τον κόσμο μέσω της διανοητικής και πνευματικής καθαρής ζωής.
Ο Πλάτωνας, ένας από τους πιο διάσημους φιλοσόφους της Ελλάδας, ενσωμάτωσε επίσης μυστικά στοιχεία στη φιλοσοφία του, ιδιαίτερα στις συζητήσεις του για τη φύση της ψυχής και τη σχέση της με το θείο. Στο έργο του Πολιτεία, ο Πλάτωνας περιγράφει την ψυχή ως θεία, αθάνατη οντότητα που είναι προσωρινά δεσμευμένη στο σώμα. Πίστευε ότι η ψυχή μπορούσε να αποκτήσει γνώση των Ιδεών, των τέλειων, αμετάβλητων αρχέτυπων όλων των πραγμάτων στον υλικό κόσμο. Η πορεία της ψυχής προς αυτή τη γνώση ήταν μια μυστική διαδικασία που περιλάμβανε στοχασμό, καθαρμό και απαλλαγή από τις σωματικές αποσπάσεις. Στους διαλόγους όπως, ο Φαίδων, ο Πλάτωνας επεκτείνει την ιδέα της αθανασίας της ψυχής, υποστηρίζοντας ότι η αληθινή γνώση μπορούσε να αποκτηθεί μόνο όταν η ψυχή ελευθερωνόταν από τους περιορισμούς του σώματος.

Ο Πλωτίνος, ένας αργότερος φιλόσοφος και ιδρυτής του Νεοπλατωνισμού, ανέπτυξε τις μυστικές ιδέες του Πλάτωνα ακόμη περισσότερο. Ο Πλωτίνος πίστευε σε μια ενιαία, παντοδύναμη πηγή της πραγματικότητας, την οποία αποκάλεσε το Ένα. Σύμφωνα με τον Πλωτίνο, το Ένα ήταν πέρα από κάθε κατανόηση και μπορούσε να βιωθεί μόνο μέσω μυστικής ένωσης. Από το Ένα εκπορεύονταν όλα τα πράγματα στο σύμπαν, συμπεριλαμβανομένης της ψυχής. Ο απόλυτος στόχος της ανθρώπινης ύπαρξης, κατά τον Πλωτίνο, ήταν η επιστροφή σε αυτή την πηγή μέσω μιας εσωτερικής μυστικής εμπειρίας ένωσης και υπέρβασης. Ο Πλωτίνος τόνιζε τη σημασία των ασκητικών πρακτικών, του διαλογισμού και του στοχασμού ως μεθόδων για την επίτευξη αυτής της ένωσης με το θείο.
Ο ελληνικός μυστικισμός είχε βαθιά επιρροή στην ανάπτυξη των μεταγενέστερων θρησκευτικών και φιλοσοφικών παραδόσεων. Η έννοια της αθανασίας της ψυχής και της τελικής επιστροφής της στο θείο θα γίνει κεντρικό θέμα στη χριστιανική και γνωστική σκέψη. Η ιδέα της προσωπικής μεταμόρφωσης μέσω μυστικής μύησης, όπως φαίνεται στα Ελευσίνια Μυστήρια, θα επηρεάσει επίσης τις πρώιμες χριστιανικές μυστικές πρακτικές, καθώς και διάφορες άλλες αποκρυφιστικές παραδόσεις.
Επιπλέον, οι διανοητικές παραδόσεις του Πυθαγόρα, του Πλάτωνα και του Πλωτίνου θα αποτελέσουν τη βάση της Νεοπλατωνικής σκέψης, η οποία θα συνεχίσει να διαμορφώνει το πνευματικό και φιλοσοφικό τοπίο της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και των πρώτων Μέσων Χρόνων. Η έμφαση του Νεοπλατωνισμού στην άνοδο της ψυχής προς το θείο και τη σημασία του εσωτερικού καθαρμού αντήχησε με τον χριστιανικό μυστικισμό, ιδιαίτερα στα έργα προσωπικοτήτων όπως ο Αυγουστίνος.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Κάλφας & Γ. Ζωγραφίδης (2023), Αρχαίοι Έλληνες Φιλόσοφοι, Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών
- Χλέτσος Βασίλης (2005), Μυστικισμός και Θείο στην Ελλάδα και στον Αρχαίο Κόσμο, εκδ. Γεωργιάδη
- Χάιμζετ Χάιντς (2011), Τα έξι μεγάλα ερωτήματα της Δυτικής Μεταφυσικής και οι ρίζες της νεότερης φιλοσοφίας, Ηράκλειο: ΙΤΕ
- Ulrich Wilcken (2015), Αρχαία Ελληνική Ιστορία, Θεσσαλονίκη: εκδ. Δέσποινα Κυριακίδη
- Mysticism, britannica.com, διαθέσιμο εδώ