Της Αντιγόνης Ζαφειροπούλου,
Όταν κάποιος ξεκινάει μια επιχείρηση το όνειρο του είναι να πετύχει, να βγάλει κέρδος και να δημιουργήσει κάτι σπουδαίο. Όμως πολλές επιχειρήσεις αποτυγχάνουν και καταλήγουν στη χρεοκοπία. Αυτό συμβαίνει για διάφορους λόγους. Το να γνωρίζει κάποιος από την αρχή τι πρέπει να προσέξει μπορεί να τον σώσει από αυτή την οικονομική καταστροφή. Σε αυτό το άρθρο θα μελετήσουμε πώς μια επιχείρηση φτάνει στη χρεοκοπία, τι μπορεί να κάνει για να το αποφύγει και ποια είναι τα επόμενα βήματα αν τα πράγματα πάνε στραβά.
Πώς μία επιχείρηση καταλήγει σε χρεοκοπία – πτώχευση
- Μέτρια έως κακή χρηματοοικονομική διαχείριση : Αν μια επιχείρηση δεν διαχειρίζεται σωστά τα έσοδα και τα έξοδα της θα έχει πρόβλημα. Πολλές φορές οι επιχειρηματίες ξοδεύουν περισσότερα από ότι πρέπει, δανείζονται χωρίς να έχουν σχέδιο αποπληρωμής των δανεισμένων και δεν κρατούν ένα απόθεμα χρημάτων για δύσκολες στιγμές.
- Ελλιπές marketing : Αν μία εταιρία χρησιμοποιεί λάθος στρατηγική marketing ή νομίζει ότι δεν χρειάζεται να ξοδεύει χρήματα για διαφήμιση τότε απέτυχε. Χωρίς προώθηση, προβολή και διαφήμιση των προϊόντων, πως θα γνωρίσουν οι πελάτες για την ύπαρξή τους και πως θα προσελκυθούν; Δεν θα υπάρχουν αρκετές πωλήσεις έτσι ώστε να διατηρηθεί η βιωσιμότητα της επιχείρησης. Επίσης πολλές επιχειρήσεις δεν επενδύουν στη σωστή διαφήμιση, δεν ξέρουν το κοινό τους και δεν χρησιμοποιούν τα social media σωστά.
- Λανθασμένη λήψη αποφάσεων : Οι κακές αποφάσεις μπορούν να καταστρέψουν μια εταιρία. Αυτό περιλαμβάνει λάθος επενδύσεις, κακή τιμολογιακή πολιτική και την είσοδο σε αγορές που δεν καταλαβαίνει.
- Ανταγωνισμός: Αν μια επιχείρηση δεν παρακολουθεί τον ανταγωνισμό και δεν εξελίσσεται τότε οι πελάτες της θα στραφούν αλλού. Πολλές εταιρίες δεν προσαρμόζονται στις νέες τάσεις.
Άλλα αίτια αποτελούν οι απρόβλεπτες μεταβολές στη ζήτηση και η οργανωτική αδράνεια.

Τι πρέπει να προσέξει η επιχείρηση από την αρχή
- Χρηματοοικονομική διαχείριση
- Παρακολούθηση εσόδων / εξόδων
- Όχι άσκοπη σπατάλη
- Αποθεματικό χρημάτων για ώρα ανάγκης
- Marketing
- Επένδυση σε διαφήμιση
- Χτίσιμο σχέσεων εμπιστοσύνης με τους πελάτες
- Αναγνώριση των αναγκών των πελατών
- Στρατηγική
- Business plan
- Προσαρμογή στις αγορές
- Όχι βιαστικές επενδύσεις
- Οργάνωση
- Σωστή επιλογή και εκπαίδευση προσωπικού
- Συμμετοχή εργαζομένων στις αποφάσεις της εταιρίας
- Αναγνώριση λαθών και άμεση αντιμετώπισή τους
Τι πρέπει να κάνει η επιχείρηση αν είναι πολύ αργά
- Ανάλυση προβλήματος : Που υπάρχουν οι περισσότερες ζημιές;
- Άμεση αναζήτηση χρηματοδότησης : Δάνεια και επενδυτές
- Συμβουλές από ειδικούς : Γνώμη από οικονομικούς συμβούλους
Τι πρέπει να κάνει αν έχει φτάσει οριστικά στη χρεοκοπία
- Νομική διαδικασία : Δήλωση για χρεοκοπία – πτώχευση
Συνήθως όταν μια επιχείρηση πτωχεύει, αυτό έχει πολύ άσχημα αποτελέσματα για τον επιχειρηματία. Υπάρχει περίπτωση για κατάσχεση όλης της προσωπικής του περιουσίας, πράγμα πολύ οδυνηρό για την εικόνα του και την ψυχολογία του.
Εταιρίες που πτώχευσαν
- Glou
- Raxevsky
- Μαρινόπουλος ΑΕ
- Fokas
- Sprider
- Blockbuster
- Toys R Us
Η επιτυχία μιας επιχείρησης δεν είναι δεδομένη. Πρέπει να υπάρχει σωστή διαχείριση χρημάτων, έξυπνο marketing και σωστές αποφάσεις. Οι επιχειρηματίες που είναι προετοιμασμένοι, προσαρμόζονται στις αλλαγές και παίρνουν σωστές αποφάσεις έχουν περισσότερες πιθανότητες να επιβιώσουν. Αν μια επιχείρηση βρεθεί σε δύσκολη θέση δεν σημαίνει το τέλος. Υπάρχουν τρόποι να σωθεί. Και αν τελικά κλείσει πάντα υπάρχει η ευκαιρία για ένα νέο ξεκίνημα με περισσότερη γνώση και εμπειρία.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
-
Επιχείρηση: Συμπτώματα και αιτίες που καθορίζουν και οδηγούν στην πτώχευσή της Κυριάκος Πατατούκας, διαθέσιμο εδώ
- New-economy, Γνωστές εταιρείες που χρεοκόπησαν, διαθέσιμο εδώ