Της Αντιγόνης Ζαφειροπούλου,
Στην Ελλάδα το εμπόριο είναι μια από τις πιο κερδοφόρες δραστηριότητες, κάτι το οποίο ξεκινά από τα παλιά χρόνια και συνεχίζει μέχρι σήμερα. Από τα μικρά καταστήματα μέχρι τις μεγάλες αλυσίδες πολυκαταστημάτων το εμπόριο βρίσκεται παντού γύρω μας. Όταν κάποιος επιχειρηματίας σκέφτεται να ξεκινήσει τη δική του επιχείρηση έχει δύο βασικές επιλογές, είτε να ασχοληθεί με χονδρικό εμπόριο, δηλαδή να διανέμει προϊόντα σε μεγάλες ποσότητες σε άλλες επιχειρήσεις είτε να δραστηριοποιηθεί στο λιανικό εμπόριο πουλώντας απευθείας στους καταναλωτές. Η απόφαση αυτή δεν είναι εύκολη καθώς και οι δύο επιλογές έχουν τα δικά τους πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Η χονδρική απαιτεί μεγαλύτερο αρχικό κεφάλαιο αλλά προσφέρει σταθερότητα και συνεργασία με άλλες επιχειρήσεις. Η λιανική έχει μεγαλύτερο κέρδος ανά προϊόν αλλά απαιτεί συνεχή προσπάθεια για προσέλκυση νέων πελατών και πελατών των ανταγωνιστικών εταιριών και συνήθως έχει υψηλότερα λειτουργικά έξοδα.
Χονδρική πώληση
Η χονδρική αφορά την πώληση προϊόντων σε μεγάλες ποσότητες σε άλλες επιχειρήσεις και όχι απευθείας στους καταναλωτές. Οι χονδρέμποροι προμηθεύουν καταστήματα λιανικής, εστιατόρια, ξενοδοχεία και άλλες επιχειρήσεις με τα προϊόντα που χρειάζονται. Μία γνωστή εταιρία στην Ελλάδα που αποτελεί χονδρικό εμπόριο είναι η METRO Cash & Carry.
Πλεονεκτήματα – Μειονεκτήματα
Πλεονεκτήματα:
- Μεγάλες παραγγελίες και σταθερά έσοδα. Μια εταιρεία μπορεί να έχει σταθερές πωλήσεις χωρίς να βασίζεται στην καθημερινή προσέλευση πελατών.
- Χαμηλά κόστη λειτουργίας. Δεν απαιτείται φυσικό κατάστημα με προσωπικό για εξυπηρέτηση πελατών. Μπορεί να λειτουργεί μέσω αποθηκών και γραφείων.
- Μη αναγκαστικό marketing. Οι πελάτες είναι οι ίδιες οι επιχειρήσεις οπότε η διαφήμιση είναι πιο στοχευμένη και δεν δαπανούνται πολλά έξοδα όσο στο λιανικό εμπόριο.
Μειονεκτήματα:
- Υψηλό αρχικό κεφάλαιο. Χρειάζονται μεγάλα αποθέματα προϊόντων, αποθήκες και μεταφορικά.
- Καθυστερημένες πληρωμές. Πολλές επιχειρήσεις μπορεί να αποπληρώνουν με επιταγές.

Λιανική πώληση
Το λιανικό εμπόριο αφορά την πώληση προϊόντων στον τελικό καταναλωτή είτε μέσω φυσικών καταστημάτων είτε μέσω διαδικτύου. Γνωστές εταιρίες και πολυκαταστήματα στην Ελλάδα αποτελούν οι επιχειρήσεις: Public, Plaisio, Jumbo.
Πλεονεκτήματα:
- Δημιουργία brand. Αυτό αποφέρει περισσότερα κέρδη, προσελκύει πελάτες και διαφημίζει την ποιότητα της κάθε εταιρίας.
- Απευθείας επικοινωνία με πελάτες. Χτίζει σχέση εμπιστοσύνης, αξιοπιστίας και οι πελάτες μπορούν να δίνουν feedback στην εταιρία για βελτίωση των προιόντων.
Μειονεκτήματα:
- Μεγάλος ανταγωνισμός. Υπάρχουν πάρα πολλές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον ίδιο κλάδο, προσφέροντας τα ίδια προιόντα με την ίδια ποιότητα.
- Υψηλά κόστη για διαφήμιση, μισθούς προσωπικού και ενοίκια.
Τι συμφέρει περισσότερο στην Ελλάδα για έναν νέο επιχειρηματία;
Η απάντηση είναι υποκειμενική. Εξαρτάται από διάφορους παράγοντες.
Αν κάποιος διαθέτει ένα ικανοποιητικό κεφάλαιο και του αρέσει η σταθερότητα και όχι το ρίσκο, τότε το χονδρικό εμπόριο αποτελεί μια καλή επιλογή.
Αν από την άλλη κάποιος επιζητά μεγαλύτερο κέρδος ανά προϊόν και του αρέσει η επαφή με τους πελάτες, το λιανικό εμπόριο είναι η καλύτερη λύση.
Αν όμως κάποιος δεν διαθέτει υψηλό αρχικό κεφάλαιο, μία καλή επιλογή είναι να ξεκινήσει ένα eshop σε λιανική πώληση.
Δεν υπάρχει μια απάντηση που να ταιριάζει σε όλους. Η επιλογή μεταξύ χονδρικής και λιανικής εξαρτάται από το κεφάλαιο που διαθέτει κάποιος, τους στόχους του και την όρεξη του να ασχοληθεί με τους πελάτες. Η χονδρική προσφέρει σταθερότητα αλλά χρειάζεται μεγάλο κεφάλαιο και καλές συνεργασίες. Η λιανική δίνει μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους ανά προϊόν αλλά έχει μεγαλύτερο ανταγωνισμό και περισσότερα έξοδα. Αν ένας επιχειρηματίας θέλει να χτίσει μια σταθερή επιχείρηση η χονδρική είναι πιο ασφαλής. Αν θέλει μεγαλύτερα κέρδη και τη δυνατότητα εξέλιξης και ανάπτυξης τότε η λιανική μπορεί να είναι η καλύτερη επιλογή.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- El.economy-pedia, Χονδρικό εμπόριο – Τι είναι, ορισμός και έννοια, διαθέσιμο εδώ
- el.thpanorama, Χαρακτηριστικά λιανικής, πλεονεκτήματα, μειονεκτήματα και παραδείγματα, διαθέσιμο εδώ